نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با تورم می‌شود؟/ پرداخت۷۱ درصد از مطالبات گندمکاران



سریال تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱طولانی شد.

     
به گزارش صبح ساحل، مطابق آمار ارائه‌شده دولت توانست حدود ۱۰ میلیون و ۲۹۱ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کندکه از این میزان هزینه حدود ۷۱ درصد از مطالبات کندمکاران را پرداخت کرده است. به‌نظر می‌رسد شورای قیمت‌گذاری تلاش دارد در سال زراعی جدید قیمتی را برای خرید تضمینی گندم پیشنهاد بدهد تا بتواند رضایت کشاورزان جلب کند. کارشناسان حوزه کشاورزی بر این باورند که دولت باید برای جلب رضایت کشاورزان برای ادامه کشت، باید قیمتی را تعیین کند که کشت گندم برای کشاورز توجیه اقتصادی داشته باشد و به سمت کشت محصولات دیگر متمایل نشود. شورای قیمت‌گذاری در خرید تضمینی گندم تبصره‌ای‌ جا داده که با استناد به آن اگر تورم بیشتر از عدد پیشنهادی شود نرخ افزایش و اگر تورم پایین آمد از آن کسر شود. هر چند در روزهای گذشته نرخ تضمینی گندم در برخی از رسانه‌ها منتشر شد اما عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با صمت ضمن تکذیب نهایی شدن نرخ خرید تضمینی گندم، شورای قیمت‌گذاری را تنها مرجع رسمی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم معرفی کرد و افزود: نرخ خرید تضمینی گندم باید از سوی وزیر کشاورزی به‌صورت رسمی اعلام شود و وی هنوز در این باره اظهار نظر نکرده، در امسال گندمکاران تجربه سال گذشته را تکرار نمی‌کنند و بر قیمتی که هزینه‌های کشاورزان را تامین کند اصرار خواهد کرد.

عوامل موثر بر تعیین نرخ تضمینی

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی متشکل از ۹ عضو است؛ ۴ عضو از نمایندگان تشکل‌های مختلف کشاورزی (بنیاد ملی گندمکاران، نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران)، دو کشاورز خبره در محصولات مختلف کشاورزی و ۳ عضو دولتی (وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه) و همچنین دو نماینده از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عضو ناظر که حق رای ندارند. ریاست شورا برعهده وزیر جهاد کشاورزی است. به‌نظر می‌رسد بعد از اینکه شورای قیمت‌گذاری متولی تعیین نرخ کالاهای اساسی شد، میزان خرید تضمینی محصولات استراتژیک ازسوی دولت افزایش پیدا کرد.

گندمکاران تلاش زیادی برای مجاب کردن دولت به پرداخت یارانه تحویل گندم کردند، اما در نهایت باوجود همه پیگیری‌ها، اصلاح نرخ صورت نگرفت و به‌نظر می‌رسد پرونده خرید گندم در سال زراعی که گذشت با همان نرخ کیلویی ۱۵ هزار تومان بسته شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها