لمزان مهربان بر سینه دشت



محمدصالح ارزن کار، نویسنده

لمزان شهری کوچک و نوپا و مرکز بخش مهران در شمال شهرستان بندرلنگه و جنوب شرقی شهرستان بستک و 213 کیلومتری مرکز استان در محور مختصاتی ° 27 و 2 دقیقه عرض شمالی و ° 54 و 54دقیقه طول شرقی با ارتفاع 1150 متر از سطح دریا در بلندترین نقطه واقع گشته است.
از جنوب به رودخانه مهران منتهی می شود؛ ضلع شمالی و متمایل به شرق، کوه ببیان و شمال غربی آن را کوه برند در برگرفته اند که تنگه و چشمه معروف بنو حد واسط این دو کوه مرتفع قرار دارد.از نظر ناهمواری، این شهر، جلگه ای است و چین خوردگی آن نیز مربوط به چین خوردگی زاگرس می باشد و به لحاظ اقلیمی نیز آب و هوایی گرم و نسبتا ً سوزان والبته بعضاً مرطوب دارد؛ سکونت در لمزان به قبل از اسلام بر می‌گردد و اقوام زرتشتی که در تداول اهالی گبر نامیده می شدند در این مکان به کشاورزی و احداث قنات وکاریز و استخراج طلا اشتغال داشتند.حدود هفتصد یا هشتصد سال قبل دعوتگری از انصار موسوم به شیخ عبدالله انصار در کار دعوت مردم این ناحیه به اسلام جد و جهد بلیغی داشته است، مقبره او در روستای انجیره واقع شده است.
در اولین تقسیمات کشوری دهستان لمزان با مرکزیت روستای  لمزان یکی از شش دهستان بخش بستک و جهانگیریه از توابع لارستان به شمار می رفته است. بعد از جدایی بخش بستک از لار در دهه 30 شمسی، دهستان لمزان و دژگان نیز از بخش جهانگیریه جدا شده و به بخش مرکزی بندرلنگه الحاق گردید. این دهستان در سال 1390 به بخش تبدیل شد  و روستای لمزان نیز به عنوان مرکز بخش تازه تاسیس مهران به شهر ارتقا یافت.
از نظر سیاسی و فرهنگی لمزان همواره در پیوستاری عمیق و تاریخی با بستک قرار داشته است. در زمان استقرار حکومت محلی خوانین بستک و مشایخ بنی عباسی که از دوران زندیه تا پهلوی را مشتمل می شود، زمین داران و خوانین لمزان مالیات و دیوانی خودرا به خان بستک مسترد می داشته اند. از نظر مذهبی و دینی نیز به آنها وصل بوده اند. زبان و گویش شهر لمزان نیز که گونه ای از زبان پهلوی است، با گویش منطقه بستک در یک خانواده قرار می گیرد.
از دیرباز این منطقه به دلیل چشمه های پرآب و کشاورزی مورد توجه اقوام مختلف بوده و امروزه نیز یکی از جاذبه های گردشگری لمزان، چشمه بنو با استخرهای متوالی است که میزبان تورهای گردشگری از مناطق مختلف استان و استان‌های مجاور است. همچنین آبگرم شیخ یا خِست که در غرب لمزان ومجاورت اسلام آباد قرار دارد مقصد آب درمانی اهالی شهرستانهای همجوار است.
مسجد جامع نوساز لمزان با معماری سنتی  وساختار مختلف دینی، آموزشی و فرهنگی در ورودی شرقی لمزان نمای زیبایی به شهر بخشیده است.این شهر که در قلب منطقه مهران واقع شده در یک دهه اخیر به دلیل آسفالته شدن مسیر بستک و پاسگاه مهران به نقطه اتصال شهرهای لامرد، مهر، گله دار و بخش جناح ومنطقه فرامزان و نیز بستک و توابع به مرکز استان بدل گشته وبا رونق کسب وکار در شهر و عبور ماشین های سنگین وترانزیتی ونیز مسافران متعدد با نقصان جاده ای مواجه شده ومسیر باریک و بدون شانه و اصطلاحاًآب رفته لمزان به سمت دژگان و بندرخمیر محمل حوادث زیادی بوده است که بارها انعکاس گلایه های مسافران و رانندگان در رسانه های محلی را در پی داشته است.
ویژه نامه بستک
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها