نشست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت هفته گردشگری در استان برگزار شد:

راه‌اندازی نخستین دهکده گردشگری در هرمزگان


نویسنده: زهره کرمی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در دومین نشست میراث فرهنگی با حضور اصحاب رسانه از پرداخت تسهیلات گردشگری به مبلغ 2 هزار و 220 میلیارد ریال، راه اندازی نخستین  دهکده گردشگری و بهره برداری  از 7 پروژه گردشگری خبر داد. 
 
 آموزش بیش از سی هزار نفر در حوزه صنایع دستی 
محمد محسنی  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به وجود 250 بازارچه و رویداد مقطعی در حوزه محصولات در استان بیان داشت: تسهیلات صنایع دستی بالغ بر 77 میلیارد ریال بوده است و در این راستا آموزش صنایع دستی 3085 نفر وصدور مجوز صنایع دستی برای فعالین جامعه صنایع دستی 22 هزار و 721 نفر انجام شده است. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری افراد بیمه شده توسط بیمه هنرمندان 199 نفر عنوان کرد و گفت:  15  نفر از این بین نشان ملی صنایع دستی دریافت کرده اند. 
 
 پرداخت تسهیلات ویژه در حوزه گردشگری
محسنی در خصوص رویدادهای گردشگری عنوان کرد: شرکت در 28 رویداد ملی و استانی گردشگری، آموزش 3200 گردشگر، پرداخت تسهیلات گردشگری به مبلغ 2 هزار و 220 میلیارد ریال و همچنین بهره برداری 7 پروژه گردشگری انجام شده است.
وی اضافه کرد:  262صدور موافقت اصولی که ابتدا و مبنای ورود سرمایه گذار و فعالان در حوزه گردشگری و دریچه اولیه ورود به حوزه کار هستند ویژه ساخت تاسیسات گردشگری صادر شده است و 45  فقره ایجاد و تکمیل زیر ساخت گردشگری، برگزاری21  رویداد گردشگری در مرکز و  13 شهرستان دیگر و همچنین 223 مورد صدور و تمدید پروانه بهره برداری صورت گرفته است. 
 
 
 
 20 اثر جدید هرمزگانی در فهرست آثار ملی
 مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان با بیان این که 671 مورد اشیا تاریخی در حوزه اکتشاف و مسیر   پروژه های عمرانی یا موارد غیر قانونی کارشناسی شده، گفت: 214  مورد مرمت اشیا تاریخی که به لحاظ قدمت دستخوش فرسایش، شکستن، آسیب دیدن و خرابی شده است توسط کارشناسان و همکاران مربوطه انجام شده است.
محسنی افزود : 20 اثر جدید در فهرست آثار ملی قرار گرفته است  و بالای 20 بنا تاریخی احیا شده جهت بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شده است. وی در خصوص کاروانسرای بستک تشریح کرد: در ۲۶ شهریور  ۱۴۰۲  و در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض، کاروانسرای بستک موسوم به کارُمسِرای احمدخان شهید به‌همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی دیگر (جمعاً ۵۴ کاروانسرا در ۲۴ استان ایران) تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند.
 
 ایجاد یک زون 10 هکتاری ویژه شهرک صنایع دستی 
محسنی در رابطه با چالش های پیشروی صنعت گردشگری هرمزگان گفت: نداشتن مکان مناسبت جهت کار90 هزار فعال صنعت کار صنایع دستی که بالای 95 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند از دغدغه جدی حوزه صنایع دستی است .
وی از ایجاد شهرک صنایع دستی، یک زون 10 هکتاری از شهرک صنعتی گمبرون خبر داد و گفت: طی تفاهم نامه امضا شده با شرکت شهرکهای صنعتی این زون به موازات جاده بندرعباس میناب در اختیار ما قرار داده شده است. محسنی افزود: زون صنایع دستی جنوب کشور به عنوان مرکز پایش و پردازش و صادرات صنایع دستی است که سرمایه گذار، صادرات آن را از گمرکات استان به سمت بازارهای خارجی در قالب یک برند مشخص انجام می دهد. 
 
 راه اندازی نخستین  دهکده گردشگری در هرمزگان 
محمد محسنی افزود: کار مطالعاتی این طرح انجام شده است و ۴۶ هکتار زمین در مسیر بندرعباس – میناب رو به روی دانشگاه هرمزگان در شهر جدید خلیج فارس تحویل داده شده و سرانه مشخصی دارد . 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۰ طرح پیشران در حوزه گردشگری با هدف ایجاد زیر ساخت های اصلی بنگاه ها و مجتمع های بزرگ گردشگری در روستا ها، جزایر و شهرستان های استان اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه هرمزگان بزرگترین استان ساحلی کشور است و ظرفیت های گردشگری بسیاری دارد، ادامه داد: میز ملی گردشگری ایران، به میزبانی استان هرمزگان آغاز به کار می کند. به گفته محسنی؛ صنعتگران برای عرضه محصول خود به کشورهای دیگر باید از این میز استانداردهای لازم را دریافت کنند.
وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی هنرستان گردشگری و هتل‌داری در شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی جدید، گفت: هدف از راه اندازی این هنرستان، آموزش و تربیت کارشناسان در حوزه گردشگری و هتل‌داری است. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است، عنوان کرد: باید این عنوان را با ارتقای ویژگی صنایع دستی در استان ارتقا دهیم.
محسنی تصریح کرد: مرکز صنایع دستی در طبقه همکف معاونت صنایع دستی در اداره کل برای حمایت ازفعالان و صنعتگران صنایع دستی راه اندازی شده است.لازم به ذکر است که هفته گردشگری از 5 تا 11 مهر می باشد.  

 روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها