جدید به قدیم
با آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا در جنوب کشور، شهروندان هرمزگانی این روزها با یکی از جدیترین مشکلات روزمره خود مواجه هستند؛ صفهای طولانی دریافت بنزین که از ساعات ابتدایی بامداد آغاز میشود و گاه تا سه یا چهار ساعت به طول میانجامد. در بسیاری از شهرهای استان، رانندگان از ساعتهای اولیه صبح برای دریافت سوخت در مقابل جایگاهها صف میکشند تا پیش از آغاز ساعت اداری و فعالیت روزانه بتوانند بنزین مورد نیاز خود را تأمین کنند. وضعیتی که به گفته شهروندان، زندگی روزمره مردم را با اختلال جدی مواجه کرده است.
در سیاست بینالملل، همیشه لحظهای وجود دارد که هنوز توافقی روی کاغذ نرفته اما طرفها جشن پیروزی را آغاز میکنند. امروز به نظر میرسد روابط ایران و آمریکا بار دیگر به همان نقطه رسیده است؛ جایی میان جنگ و صلح، میان میز مذاکره و میدان قدرت، میان آنچه واقعاً در حال وقوع است و آنچه افکار عمومی باید تصور کند.
عبور حضور شبانه مردم از مرز ۱۰۰ شب را نمیتوان تنها یک عدد در تقویم دانست. برای بسیاری از کسانی که این حضور را دنبال کردهاند و آن را بخشی از واکنش اجتماعی جامعه ایران به تحولات ماههای اخیر میدانند، رسیدن به شب صدم به معنای عبور از مرحله واکنش اولیه و ورود به مرحلهای از تداوم، پایداری و بازتعریف نقش مردم در صحنه اجتماعی و ملی است.
تجربه کشورهای مختلف در نبردهای معاصر نشان داده است که پایان جنگ، لزوماً به معنای پایان چالشها و بحرانها نیست؛ بلکه آغاز مرحلهای پیچیده و حساس برای بازسازی اجتماعی، اقتصادی و روانی جامعه به شمار میرود.
بندرعباس این روزها با نوعی خلأ مدیریتی دستوپنجه نرم میکند؛ خلأیی که نه در نبود ساختمان فرمانداری، بلکه در نبود حضور و اثرگذاری «فرماندار» نمود پیدا کرده است. شهری با انبوهی از مشکلات ریز و درشت، از ترافیک، گرانی و صفهای بنزین تا معضلات خدماتی، حالا با پرسشی جدی روبهروست؛ آیا بندرعباس فرماندار دارد؟ آنچه شهروندان و رسانهها میبینند، مدیری است که بیشتر در قاب عکس «برخی» جلسات حضور دارد تا در متن زندگی مردم. جلساتی که گرهی از مشکلات شهر باز نمیکنند.
انتصابهای عجیب در استان هرمزگان کم نداشتهایم. مدیرانی هستند که تحصیل و تخصصشان با حوزه فعالیتشان ارتباطی ندارد و هیچ کس هم خم به ابرو نیاورده و قضاوت به عملکرد فرد مختوم شده؛ یا کسانی که رزومهای نداشتند و یک شبه از افراد باسابقه سازمان متبوع عبور کرده و به سطوح مدیریتی دست یافتهاند؛ این مورد هم قدیمی است.
در روزهای اخیر و همزمان با تهدیدهای جنگی، گزارشی رسمی از ترددهای مرزی منتشر شد که نشان میدهد پس از آغاز درگیریها، ۶۲ درصد ترددهای ثبتشده «ورودی» و ۳۸ درصد «خروجی» بوده است. این نسبت، در مقایسه با الگوهای رایج در بسیاری از جوامع جنگزده معاصر ــ همچون سوریه و اوکراین ــ که با موجهای گسترده مهاجرت و خروج جمعیت مواجه شدند، تصویری متفاوت ارائه میدهد. این یادداشت با رویکردی تحلیلی و تاریخی، تلاش میکند رفتار ملت بزرگ ایران در روزهای تهدید را در چارچوب مفاهیم «سرمایه اجتماعی»، «تابآوری ملی» و «هویت تاریخی» بررسی کند و نشان دهد چرا در بزنگاهها، الگوی کنش ایرانیان واجد ویژگیهای متمایز و ممتاز است.
شوراهای اسلامی شهر و روستا بهعنوان یکی از مهمترین مظاهر مشارکت مردم در اداره امور محلی، طی شش دوره فعالیت، نقش قابل توجهی در انتقال مطالبات مردمی و پیگیری مسائل محلی ایفا کردهاند. تجربه این سالها نشان میدهد که با وجود برخی ضعفها، اصل وجود شوراها،ضروری و کارآمدتر از نبود آنهاست.
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک