تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در استان؛

احداث 5 پتروپالایشگاه بزرگ در هرمزگان



نشست خبری تببین دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در استان با حضور معاون اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل شهرک‌های صنعتی استان، مدیرکل اقتصادی و امور دارایی هرمزگان و مدیرکل بندرها استان برگزار شد.
                  
به گزارش صبح ساحل، «عادل شهرزاد» بابیان اینکه اقتصاد تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب است، گفت: اقداماتی که در حوزه معدن در استان انجام‌شده بی‌سابقه است و تمامی اعداد و ارقام رشد استان در حوزه‌های اقتصادی، از مرجع بالادستی احصا شده است.مجموع حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع‌دستی، شیلات، بندرها و گمرکات پروژه‌های پیشران استان را شامل می‌شوند.
 فعال‌سازی اقتصاد معدن بشاگرد
وی بابیان اینکه در حوزه صنعت، ۲۵۵ واحد جدید صنعتی طی دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است و در حال حاضر مشغول به کار هستند، گفت: مجموع پالایشگاه نفت آفتاب در این مدت راه‌اندازی شد که فاز دوم آن‌هم کلید خورده است. پتروصنعت گمبرون بعد از مدت‌ها احیا شد. راه‌اندازی واحد تولید روغن‌های پایه را داشتیم. برای اولین بار واحد تولید استیل در سطح استان کلید زده شد.
شهرزاد با تأکید بر اینکه ۷ ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی جدید راه‌اندازی شد، گفت: ۱.۷ میلیون تن کنسانتره هماتیت آهن در سطح استان راه‌اندازی شد. برای شهر شیشه زیرساخت‌ها فراهم‌شده است.
معاون اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: بالغ‌بر ۴ همت در دو منطقه ویژه استان زیرساخت ایجاد و مستقرشده است این رقم به‌اضافه‌ی طرح‌های سرمایه‌گذاری مستقر در این مناطق است.
وی بابیان اینکه مجموع تولیدات صنعتی استان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از ۱۶ میلیون تن به ۲۶ میلیون تن افزایش یافت، اضافه کرد: در مجوزهای صنعتی رتبه یک کشوری راداریم. در بحث سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت هم‌رتبه یک راداریم.
شهرزاد اقدامات مثبت در حوزه معدن به‌عنوان دومین بخش پروژه‌های پیشران را تشریح کرد و گفت: ۳۶ واحد معدنی جدید فعال شدند. بزرگ‌ترین مزایده معدنی که در طول تاریخ اقتصاد معدنی استان بی‌سابقه بود، انجام شد. ۱۳۰ درصد رشد گواهی کشف داشتیم یعنی پهنه‌های معدنی شناسایی شدند و به سرمایه‌گذار واگذار شدند.
این مقام مسئول برای نخستین بار اقتصاد معدن در شهرستان بشاگرد فعال شد، گفت: پهنه‌های معدنی در شهرستان بشاگرد واگذار و مشغول فعالیت است.
            
 صادرات صنایع‌دستی استان، برای نخستین بار
معاون اقتصادی استانداری هرمزگان بابیان اینکه بالغ‌بر ۴۰ هزار کیلومترمربع شناسایی پهنه‌های معدنی انجام شد، گفت: رشد تولیدات معدنی در استان از ۳۷ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش یافت. ۳۶ واحد معدنی راکد فعال شدند.
شهرزاد با اشاره به اینکه صادرات از ۱.۶ میلیارد دلار تبدیل به ۳.۳ میلیارد شده است، گفت: در حوزه نفت؛ ۵ پتروپالایشگاه بزرگ در استان با پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۱۰ درصد در حال ساخت است از جمله پتروپالایش نگین مکران، پتروپالایش اصفهان و مهر خلیج‌فارس.
به گفته این مقام مسئول، در این مدت بالغ‌بر ۹۰۰ مگاوات برق به حوزه انرژی اضافه شد و ۳۵۰ مگاوات تا پایان سال به این ظرفیت اضافه خواهد شد.
وی اقدامات بخش کشاورزی را تشریح و عنوان کرد: مجموع تولیدات استان از ۳.۷ میلیون تن به ۴.۴ میلیون تن رسیدیم. در حوزه پرورش میگو از ۸ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار مزارع افزایش پیداکرده است. در بحث تولید ماهی در قفس از ۴۲۰۰ تن به ۱۲۸۰۰ تن رسیدیم. ۳ مرکز تکثیر لارو میگو با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد کلید خورده است.
معاون اقتصادی استانداری هرمزگان اضافه کرد: در بخش گردشگری بحث ساماندهی اقامت‌های گردشگری را داشتیم. صادرات رسمی صنایع‌دستی استان برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ انجام شد و مجموع صادرات صنایع‌دستی حدود ۵.۷ میلیارد دلار بوده است.شهرزاد بابیان اینکه در حوزه بندرها و دریانوردی ۷ بندر جدید در مدار شد، گفت: فاز سوم بندر شهید رجایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. طرح توسعه بندر شهید رجایی آغازشده است. در خصوص مرز رسمی ایزوایکو مجوز از دولت گرفته شد.
           
برگزاری 110 تور سرمایه‌گذاری در استان
وی گفت: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی از ۶.۱ میلیون TU به ۷.۱ میلیون TU افزایش یافت. رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالا را داشتیم؛ استان هرمزگان، پررونق‌ترین و بزرگ‌ترین گمرک کشور را دارد. در این زمینه افزایش دفاتر گمرکی را داشتیم.
این مقام مسئول در بحث صدور‌ مجوزها به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: درگاه ملی صدور مجوزها راه‌اندازی شد و همه مجوزهای استان از طریق آن انجام می‌شود. در خصوص واگذاری زمین، مدت‌زمان پاسخگویی به استعلام از ۳۷ روزبه ۷ روز رسید. راه‌اندازی سامانه جامع واگذاری زمین هم از دیگر اقدامات بوده است.
شهرزاد گفت: رتبه یک امنیت سرمایه‌گذاری را در سطح کشور، استان هرمزگان دارد و طی چهار دوره ارزیابی متولی، هرمزگان رتبه خود را حفظ کرده است. هرمزگان در سال ۱۴۰۰، رتبه ۱۹ امنیت سرمایه‌گذاری را داشته است. ۱۳ هزار هکتار تعیین کاربری سرمایه‌گذاری انجام شد.
معاون اقتصادی استانداری هرمزگان اظهار کرد: ۷۶۰ همت، رقم مجوزهای سرمایه‌گذاری در بخش‎های مختلف اقتصادی صادرشده است. حدود ۳۳۰ همت سرمایه‌گذاری انجام‌شده که هرکدام بیش از 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. همچنین حدود ۱۲۰ همت مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌های اقتصادی است که به بهره‌برداری رسیده است. وی در بحث دیپلماسی اقتصادی دستاوردهای دولت سیزدهم در هرمزگان را تشریح کرد و گفت: 380 فرصت اقتصادی سرمایه‌گذاری شناسایی و به فراخوان گذاشته شد این اطلاع‌رسانی در سطح بین‌المللی نیز انجام شد بالغ‌بر 110 تور سرمایه‌گذاری برگزار شد. 7 همایش سرمایه‌گذاری در سطح استان و مناطق آزاد استان برگزار شد.
              
 میزان واقعی کاهش نرخ بیکاری استان چقدر است؟
این مقام مسئول افزود: ۷۸۲ واحد‌ یا بنگاه راکد اقتصادی در سطح استان فعال‌شده است؛ رتبه یک فعال‌سازی واحد‌های راکد را در کشور داریم. همه بنگاه‌های اقتصادی که کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت خود تولید می‌کنند، راکد محسوب می‌شوند. در بحث ارتقا ظرفیت هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی که کمتر از ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کردند به ۶۵ درصد ارتقا ظرفیت یافتند. ۲ هزار و ۴۴۷ واحد جدید به‌عنوان بنگاه اقتصادی در پنج بخش مشغول به کار شدند.
شهرزاد بابیان اینکه نرخ بیکاری هرمزگان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸.۲ درصد بود، گفت: در حال حاضر به استناد گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان هرمزگان ۸.۷ درصد است که یعنی ۹.۵ درصد نرخ بیکاری هرمزگان کاهش‌یافته است و حدود ۱۲۰ هزار اشتغال نیز ایجادشده است که هرمزگان رتبه نخست کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل در کشور را دارد.
شهرزاد در واکنش به اعتراض یک خبرنگار در خصوص قیاس اشتباه نرخ بیکاری فصول مختلف با یکدیگر {به‌طور مثال تابستان 1400 با بهار 1403}؛ ضمن تائید درست بودن این اعتراض اظهار کرد: با این قیاسی که شما می‌فرمایید هم از 15.8 درصد به حدود 11.7 درصد رسیدیم.
وی در رابطه با نرخ فلاکت هرمزگان نیز گفت: سال ۱۴۰۰ بیشترین نرخ فلاکت را در کشور داشتیم؛ سال 1401 با پنج پله ارتقا، سال 1402 با هشت پله ارتقا و بررسی‌های فصل بهار امسال نشان می‌دهد که ۱۷ پله در بهبود وضعیت اقتصادی ارتقا یافتیم.معاون اقتصادی استانداری هرمزگان بابیان اینکه در بخش صادرات، رشد ۱۰۵ درصدی را داشتیم گفت: سال 1401 رتبه یک‌میزان رشد اقتصادی را در کشور داشتیم. ۴۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری خارجی انجام‌شده است که به ۵۴۸ میلیون دلار در سال 1402 ارتقا پیدا کرد و در حال کار است.
           
 درآمدزایی 47 میلیاردی از محل مولدسازی
مدیرکل امور اقتصادی و امور دارایی هرمزگان در پاسخ به سؤال خبرنگار صبح ساحل مبنی بر میزان درآمد استان از مولدسازی اموال دولت اظهار کرد: مولدسازی حوزه اقتصادی را در برنمی‌گیرد و با حوزه عمرانی مربوط است. فلسفه مولدسازی بر این مبنا بود که کسری بودجه دولت از محل دارایی‌های مازادی که استفاده نمی‌شود تأمین و اینم منابع صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی شود. فرآیند مولدسازی پروسه بسیار سختی دارد؛ استان هرمزگان طی سال گذشته حدود 47 میلیارد تومان از محل مولدسازی اعتبار کسب کرده که همه منابع در شهرستان میناب صرف احداث کلاس درس می‌شود.املاک مولدسازی شده از خود شهرستان میناب بوده است.
«مهدی دسینه» همچنین در خصوص میزان تولید ناخالص استان GDP نیز گفت: بحث GDP استان موضوع پیچیده‌ای است، چون موضوع محاسبه آن را با نفت و بدون نفت داریم. استدعا می‌کنم که نخواهیم الآن درباره این عدد به‌صورت مشخص صحبت کنیم چون همواره محل مناقشه بوده است. شما در مرکز آمار هم بروید بحث کنید درباره این، بحث پیچیده و گسترده‌ای است؛ ضمن اینکه GDP هم GDP به‌موقع نیست و معمولاً چند سال با تأخیر منتشر می‎شود. دبیرخانه‌اش در مرکز آمار ایران است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها