تاثیر معجزه‌آسای نوازش در پرورش کودک


نویسنده: راضیه نیرومند

نیاز به محبت از بدو تولد تا بزرگسالی نیازی است که همواره به همراه انسان باقی ماند. تاثیر نوازش‌های محبت آمیز می‌تواند محیطی امن همراه با حس آرامش را در وجود فرزندان قوت بخشد و آنها را به داشتن روحیه ای جسورانه تر همراه با اعتماد به نفس بیشتر پرورش دهد. 
                    
به طور کلی ابزار محبت در سه دسته طبقه بندی می شود‌:دسته اول نوازش های کلامی  مانند ابراز عشق و دوست داشتن از طریق ارتباط صوتی است .دوم نوازش های لمسی مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن  کودک است و دسته آخر نوازش هایی است که از طریق زبان بدن مانند نگاه های محبت‌آمیز، لبخندی زیبا و گاهی فشردن چشم ها به منزله تائید کودک است .  بسیاری از والدین به دلیل مشغله کاری و یا گذراندن یک روز پرکار ، اغلب از بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکی که تمام روز منتظر بوده تا به استقبال پدر ومادر خود روند غافل می شوند. گاهی این رفتارهای غیرعامدانه مانند گفتن سلامی ساده می تواند ذهن کودک را درگیر خود کند. زیرا در تمام این مدت کودک منتظر ورود والدین خود بوده تا بتواند عشق را از نگاه و کلام آنها در هنگام ورود به منزل دریافت کند. عده ای از والدین نیز در گفتن جملات عاطفی ضعیف هستند  و نمی توانند ابراز احساسات کنند و عواطف خود را به زبان آورند. والدین فراموش نکنند برای اینکه بچه ها از نظر رشد هیجانی و عاطفی بتوانند بهتر رشد کنند، توجه بیشتری به آنها مورد نیاز است.همچنین شواهد نشان می‌دهند که نوازش نقش مهمی در توانایی مغز برای تحمل استرس ایفا می‌کند.گاهی تنها یک بغل کردن ساده می تواند اضطراب را در کودکان به حداقل ترین سطح ممکن برساند و آنها این اطمینان را داشته باشند که والدین شان همراه و همدل با آنها در تمامی موقعیت ها پشتیبان لحظات سخت آنها خواهند بود. 
سعی کنید با استفاده از کلمات و جملات احترام آمیز و مثبت، فرزند خود را نوازش کنید. حتی  والدین می توانند در چارچوب موازین اخلاقی ،کودک را شاهد در رد و بدل کردن احساسات خود قرار دهند تا به این صورت او هم نوازشگری و ابراز عشق را از شما بیاموزد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها