صبح ساحل در گفت وگوبا کارشناسان و مدیران بررسی می کند؛

هرمزگان کارگاه بزرگ راهسازی کشور



صبح ساحل، اقتصادی _ اجرای طرحهای بزرگ راهسازی، هرمزگان را به یکی از بزرگترین کارگاههای راه سازی در کشور تبدیل کرده است.

 

توسعه راه‌های مواصلاتی منتهی به هرمزگان و به خصوص شهر بندرعباس که در سال‌های گذشته به هلال طلایی ایران نامگذاری شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین دسترسی به دریا و آب‌های آزاد، وجود مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان پویاترین و فعالترین بندر کشور و دسترسی به حمل و نقل چهارگانه، استان هرمزگان را تبدیل به پایتخت حمل و نقل کشور کرده است. این در حالیست که 90 درصد ترانزیت و صادرات و واردات این استان از حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد و این لزوم توسعه راهها در هرمزگان را بیشتر می کند. جهانبخش مدیرکل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان با اشاره به اینکه بندرعباس فعالترین مرز ترانزیتی کشور است ، می گوید: پارسال بیش از 23 میلیون تن کالا از جاده های هرمزگان ترانزیت شد.زندیه وکیلی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان می گوید : هرمزگان به علت قرارگرفتن در کریدور شمال - جنوب توانسته است نقش موثری در زمینه ترانزیت ایفا کند بطوری که 8 هزار میلیارد ریال در نیمه نخست امسال از بخش ترانزیت کالا درآمدزایی شده است. همه این فعالیت ها در حالی صورت می گیرد که هرمزگان 34 کیلومتر آزاد راه ، 380کیلومتر بزرگراه ، 283 کیلومتر راه اصلی ، 2 هزار و 135 کیلومتر راه فرعی و 6 هزار و 300 کیلومتر راه روستایی دارد. راه هایی که به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در هرمزگان برای توسعه بندر شهید رجایی به بندر کانونی و هاپ در منطقه و افزایش ترانزیت نیاز به توسعه بیشتر دارند.

 

زندیه وکیلی با بیان اینکه در همه محورهای استان هرمزگان راهسازی در حال اجراست، می گوید : 450 کیلومتر بزرگراه ، 730 کیلومتر راه روستایی و 2 هزار متر پل در هرمزگان در حال ساخت است. مهمترین محورهای استان بندرعباس - سیرجان و بندرعباس- عسلویه از مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به هرمزگان است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان می گوید : 240 کیلومتر از بزرگراه 320 کیلومتری بندرعباس - سیرجان ساخته شده است و 100 کیلومتر آن که در حوزه استان کرمان قرار دارد، دهه فجر امسال بطور رسمی به بهره برداری می رسد.

 

زندیه وکیلی می افزاید: با توجه به اینکه بندرعباس فعالترین مرز ترانزیتی کشور است، بهره برداری از این بزرگراه رونق اقتصادی منطقه، تسریع در حمل و نقل کالا و مسافر ، کاهش زمان و افزایش ضریب ایمنی و افزایش ترانزیت کالا را در پی خواهد داشت. جاده ترانزیتی بندرعباس – سیرجان شمال و جنوب کشور را به اقیانوس هند و اروپا متصل می کند و 60 درصد صادرات و واردات کشور از این مسیر ترانزیتی صورت می گیرد. اکنون روزانه 45 هزار وسیله نقلیه سنگین و سبک در مسیر بندرعباس ـ سیرجان تردد می کنند .

 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی پیش بینی می کند با بهره برداری کامل از بزرگراه بندر عباس ـ سیرجان بار ترافیکی در این مسیر از پنج به 2 ساعت کاهش یابد.

 

زندیه وکیلی با بیان اهمیت این مسیر و جوابگو نبودن آن تا 10 سال آینده می گوید : ساخت آزاد راهی دیگر در این مسیر هم پیش بینی شده است و در مرحله جذب سرمایه گذار هستیم. محور مهم دیگر اقتصادی بندرعباس – عسلویه است که با بهره برداری از این مسیر 450 کیلومتری علاوه بر ارتباط مرکز هرمزگان با شهرستان های غرب استان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با جنوب شرق کشور مرتبط می شود. قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان می گوید: تسهیل حمل و نقل و منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ، توسعه مناطق گردشگری ، توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد محور ایمن برای مسافران از مزایای دیگر بهره برداری از بزرگراه بندرعباس – عسلویه است. زندیه وکیلی با بیان اینکه ساخت بزرگراه بندرعباس – عسلویه از سال 1383 آغاز شده و 50 درصد پیشرفت دارد، می افزاید : این محور در قالب باند دوم بزرگراهی از بندرعباس – بندرخمیر – بندرلنگه تا پایان حوزه استحفاظی هرمزگان در پارسیان ساخته می شود.

 

وی اضافه می کند : باند اول بزرگراه از بندرعباس تا بندر خمیر به طول 80 کیلومتر به پایان رسیده و 16 کیلومتر باند برگشت نیز با 41 درصد پیشرفت در حال اجراست که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 92 به بهره برداری می رسد.مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به توپو گرافی منطقه و عبور رودخانه های مهران و کل در مسیر می گوید: یک دستگاه پل به طول 660 کیلومتر بر روی رودخانه کل در حال اجراست که بیش از 40 درصد پیشرفت دارد.

 

زندوکیلی با اشاره به مسافت 85 کیلومتری بندر خمیر تا بندر لنگه هم می گوید: 35 کیلومتر از این محور به بزرگراه تبدیل شده و اکنون زیر ترافیک قرار گرفته و عملیات اجرایی باقیمانده مسیر در حال انجام است. وی ادامه می دهد : فاصله بندر لنگه – پارسیان 250 کیلومتر است که 15 کیلومتر آن در قالب طرح کمربندی بندرلنگه و110 کیلومتر از روستای بندو از توابع عسلویه تا رستاق در استان هرمزگان در قالب پنج قطعه در دست ساخت است.

 

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان می گوید: در محور بندرعباس - سه راهی میناب به رودان ، همچنین محور میناب به جاسک هم در حال ساخت بزرگراه هستیم.قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمبود اعتبار می گوید : بیشتر طرح های راهسازی هرمزگان را در طرح ملی قرار دادیم تا از اعتبار ویژه مخصوص این طرح استفاده کنند. زندیه وکیلی می افزاید : سال 91 ساخت 400 کیلومتر به کل اعتبارات ما اضافه شد. همه این توسعه ها در حالی صورت می گیرد که بسیاری از روستاهای هرمزگان با مشکل راه مواجه است.

 

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی می گوید: هرمزگان در رده‌های آخر کشور در زمینه بهره‌مندی از راه روستایی است که این عقب ماندگی باید با تمهیدات مناسب جبران شود.

 

میرشفیعی از کوشا احمدی و بشاگرد به عنوان یکی از محرومترین مناطق استفاده از راه روستایی مناسب نام می برد. وی می افزاید : بخش کوشا احمدی استان هرمزگان به 100 کیلومتر راه روستایی نیازمند است و میزان برخورداری بشاگرد از راه روستایی آسفالت نیز کمتر از 10 درصد است. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت برنامه های سازمان راه و شهرسازی استان ساخت راه های شریانی و روستایی است، اضافه می کند : راه روستایی ما مناسب نیست و حدود 42 و 4 دهم درصد راه های روستایی هرمزگان در دولت های نهم و دهم احداث شده است.

 

استاندار هرمزگان می گوید: هر چند دولت در بخش‌های مختلف گام های موثری برداشته اما هرمزگان همچنان در حوزه‌های زیرساختی همچون راه نیازمند توجه بیشتر است.

 

عزیزی می افزاید: با توسعه بنادر و صنایع در این استان ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقلی بیش از پیش احساس می شود.آنچه مسلم است توسعه راهها در استان اقتصادی هرمزگان می تواند منجر به جذب صاحبان کالاها و درآمدزایی بیشتر شود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها