مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس هشدار داد:

خطر ریزش ساختمان‌های مراکز مهم شهر بندرعباس



 صبح ساحل// اعظم رام :در پی رشد سریع جمعیت ، نیاز به اماکن  مسکونی ،اداری، تجاری و ...  هم افزایش می یابد که این امر  باعث ساخت و سازهای می گردد که اکثر پیمانکارها  اصول ایمنی را رعایت نمی کنند .

ناگفته نماند که در این رابطه  ارگانهای مختلف نیز  بی تقصیر نیستند که علیرغم عدم  سخت گیری برای رعایت ایمنی، ساختمان‌هایشان نیز  پروانه ایمنی ندارند.

ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته می‌شود ولی با بی کیفیت ترین مصالح یا بدون پارکینگ یا در کوچه های تنگ که در صورت نیاز، امکان تردد خودروهای امدادی نظیر آتش نشانی و همچنین اورژانس  نیست.

با استناد به آمار و ارقام حوادث، عدم آگاهی از اصول ایمنی ساختمانها و بعضاً کوتاهی افراد مسئول،  هر ساله شاهد حوادث و سوانح تلخ بسیاری  هستیم که  خسارات مالی و جانی فراوانی را به شهروندان تحمیل شده است. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در نشستی با خبرنگاران تاکید کرد که برای اجرای کامل دستورالعمل ایمنی تمامی ارگان‌ها باید پای‌کار بیایند.

فرجام دانش این را بیان کرد که دستورالعمل ایمنی، در حال حاضر در خصوص بیش از 70 درصد ساختمان‌ها اعمال می‌شود. وی در خصوص همکاری ارگانها به موردی اشاره کرد که بر اساس دستور العمل تمامی انشعابات برق باید زمینی شود اما اداره برق می‌گوید بودجه انجام این کار را نداریم و شهرداری اگر پولی دارد بدهد تا این کار را انجام دهیم.

دانش تاکید کرد: ما وظیفه خود را انجام داده و دستورالعمل را تنظیم کرده و ارائه داده‌ایم اجرای آن بر عهده نهادهای ذی‌ربط و نظارت بر اجرای آن نهادهای قضایی هستند.

وی این را هم افزود: ساختمانهای اصلی شهر  مانند مجتمع های تجاری که  غیر استاندارد هستند بارها این امر  را به مراجع مربوطه اعلام کردم. دانش ادامه داد: متأسفانه در خصوص ساختمان‌های غیراستاندارد به‌خصوص در بخش تجاری دادستانی برخوردی نکرده و می‌گوید برخورد جدی با مردم مشکلات اجتماعی و اعتراضات آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

ساختمان‌های  متولیان اصلی امر ایمنی، 

ناایمن ست

دانش در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا ساختمان شهرداری بندرعباس پروانه ایمنی ندارد  که خود وظیفه ملزم کردن پیمانکاران و مالکان ساختمان ها به گرفتن پروانه ایمنی دارد،  ایمنی ندارد گفت: پیش از این به شهرداری اعلام شده که ساختمان آن ناایمن است ولی از آخرین وضعیت آن برای برطرف کردن ایرادهای ایمنی گزارش و اطلاعی نداریم.

وی نباید تنها به ساختمان شهرداری ایراد گرفت درحالی‌که ساختمان نوساز  نظام‌مهندسی بندرعباس که خود از متولیان اصلی امر ایمنی ساختمان‌هاست پایان کار ندارد،  اگر دستورالعمل‌های نظام‌مهندسی به‌طور کامل اجرا می‌شد هیچ‌یک از ساختمان‌های کنونی نباید در شهر ساخته می‌شد. 

وی یادآور شد:  آتش‌نشانی بندرعباس اولین مرکزی است که دستورالعمل ایمنی مصوب شورای شهر و شهرداری را داراست.دانش این را هم بیان کرد : در سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس در حوزه پیشگیری و نظارت بر ساختمان‌ها و همچنین صدور پروانه پایان کار، فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و شهرداری بندرعباس نیز هماهنگ‌تر از گذشته عمل می‌کند.

این مقام مسوول  این را با قاطعیت گفت که هیچ ساختمانی بدون تائید کارشناسی آتش‌نشانی حق گرفتن پایان کار را از جانب شهرداری ندارد . وی اظهار امیدواری نمود که با این روند شاهد حوادث کمتری در بندرعباس  باشیم.

دانش از صدور یکهزارو 51 شناسنامه ایمنی اصناف  در 6 ماه اول سال  سخن گفت که در این مدت  293 پروانه ساختمان و 319پایانکار ساختمان صادر شده است همچنین  یک هزارو 245 جعبه f  ،2 هزارو 174خاموش کننده پودر و گاز و co2  در ساختمانها نصب شده است. ماموران  ایمنی سازمان آتش نشانی بندرعباس نیز  از  84 اماکن نیز  بازدید کردند.

صنایع غرب بندرعباس باید از خودروهای 

آتش‌نشانی صنعتی استفاده کنند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در ادامه به حادثه حریق بیش از 60 مغازه دربازار  درگهان قشم اشاره ای داشت و گفت:  در این حادثه برای اطفاء حریق، مجبور شدیم از سازمان آتش نشانی بندرعباسی، نیرو اعزام کنیم، ضروری است منطقه آزاد قشم برای کاهش خسارت آتش سوزی در جزیره، منتظر اعزام نیرو از بندرعباس نباشند و ایستگاه آتش نشانی در این منطقه مجهز کند. 

دانش ادامه داد: متأسفانه در کشور ما هر نهادی باید خود اقدام به تجهیز امکانات آتش‌نشانی خود کند و ما تنها می‌توانیم هماهنگی بین آن‌ها را مدیریت کنیم.

وی استفاده از خودروهای شهری به جای خودروهای صنعتی یکی از ایرادهای صنایع غرب بندرعباس عنوان کرد و گفت: صنایع غرب بندرعباس باید از خودروهای آتش‌نشانی صنعتی استفاده کنند در حادثه‌ای که اخیراً اتفاق افتاد خودرو آتش‌نشانی نتوانسته بود حریق را اطفا کند و اگر خودروهای فوماتیک پالایشگاه نبود آتش اطفا نمی‌شد.

دولت باید برای تأمین

تجهیزات آتش‌نشانی ورود کند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس  از شرایط سخت وضعیت اقتصادی کنونی گفت که تاثیر بسیاری در قیمت تجهیزات وخودروها ی آتش نشانی داشته است. دانش افزود: قیمت خودرو بالابری که 3.5 میلیارد تومان بوده به 9 میلیارد تومان رسیده است و این موضوع برای سازمانی مثل آتش‌نشانی که بیشتر تجهیزاتش وارداتی بوده و در کشور تولید نمی‌شود بسیار شرایط را سخت کرده است. 

وی با بیان اینکه دولت باید برای تأمین تجهیزات آتش‌نشانی ورود کند اظهار کرد: درآمد سازمان آتش‌نشانی درزمینهٔ صدور پروانه‌های ساختمانی است که کاملاً بستگی به ساخت‌وساز شهری دارد؛ آتش‌نشانی به تنها چیزی که نباید فکر کند کسب درآمد است و باید کارش تنها امداد و نجات باشد و این شیوه کسب درآمد کاملاً اشتباه است.دانش به بودجه آتش نشانی بندرعباس اشاره ای کرد و گفت:وعده 8 میلیارد تومانی سازمان برنامه‌وبودجه به آتش‌نشانی بندرعباس در غالب اعتبار ترمیم بافت فرسوده وارد سیستم شهرداری شده و از این مبلغ تنها 4 میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی تعلق گرفته است.

وی افزود: این 4 میلیارد تومان برای خرید خودروهای بالابر 25 متری هزینه شده و باقی مبلغ 8 میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی تعلق نگرفته است. 

دانش تصریح کرد: امسال تعویض و تعمیر 57 شیر آتش‌نشانی در سطح شهر بندرعباس را داشته‌ایم که  متأسفانه دیگر شیری برای نصب و تعویض نداریم. 

وی شیرهای فعال آتش نشانی در سطح شهر  را 100 شیر ذکر کرد و گفت:  شهر بندرعباس حداقل به 200 شیر آتش‌نشانی دیگر نیاز دارد،قیمت تمام شده هر شیر حدود 6 میلیون تومان است و فعلاً در توان ما نیست.

آموزش یک‌هزار و 819 نفر  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری بندرعباس از آموزش یک‌هزار و 819 نفر  به منظور ارتقای سطح کیفیت ایمنی در فروشگاه‌ها و شرکت‌ها و اعطای گواهینامه پایان دوره، از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: در 6 ماه اول سال ،هزارو 819 نفر  پرسنل، شرکتها و ادارات، مدارس، غواصی، داوطلب آزاد ، آتش نشان داووطلب ، بازی مقابله با بحران  و شهروندان  در 27 هزار 553 ساعت آموزش دیدند. دانش  افزایش  عمده فعالیت‌های آموزشی این سازمان در شش ماهه دوم سال همزمان با آغاز سال تحصیلی بیان کرد .

وی به برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس در حوزه آموزش اشاره و ابراز داشت: این سازمان به تولید فیلم‌های آموزشی با موضوع آموزش نحوه استفاده از خاموش کننده‌ها و تنها گذاشتن کودکان در منزل پرداخته است.دانش افزود: آتش‌نشانی بندرعباس مرکز آموزش غواصی و بازی مقابله با بحران برای آموزش ایمنی به خردسالان در کشور بوده و در این خصوص توانایی صدور گواهینامه‌های بین‌المللی را دارد.وی از پیگیری‌های لازم جهت ثبت جهانی شهرستان بندرعباس در خصوص ارائه آموزش‌های لازم برای مقابله با بحران و تحقق این امر مهم خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، شهر بندرعباس به عنوان نخستین شهر کشور و پانزدهمین شهر جهان معرفی و به ثبت جهانی رسید.

دانش،با اشاره به اینکه در مسابقات جهانی آتش‌نشانان در کره سه نفر از آتش‌نشانان ما موفق به کسب یک مدال طلا و دو مدال برنز شدند، عنوان کرد: مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار شد و کشور ما توانست از بین 7 هزار شرکت‌کننده رتبه پنجم را به دست آورد؛ امیدواریم در مسابقات سال 2020 در کشور دانمارک بتوانیم تعداد افراد بیشتری را اعزام کنیم.

احداث ایستگاه آتش‌نشانی در محله 

چاهستانی ها، سه‌راه برق و سه‌راه تازی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از  بهره برداری  ایستگاه شماره 3 و 6 بندرعباس  که به سبک جدید بازسازی شده است در روز 7 مهرماه روز آتش نشان خبر داد و گفت: ایستگاه 6 ما به علت جانمایی در حریم 60 متری دریا اجازه ساخت‌وساز نداشته و با کمک یکی از خیرین، در قالب کانکس آن را ارتقا داده و بازسازی کردیم.

فرجام دانش مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری بندرعباس  در پایان احداث ایستگاه آتش‌نشانی در محله چاهستانی ها، سه‌راه برق و سه‌راه تازیان از برنامه‌های آینده اعلام کرد و گفت: همچنین یک زمین بین‌المللی پینت بال در ایستگاه شماره 2 ما طراحی و ساخته شده که در روز آتش‌نشانی و ایمنی به بهره‌برداری می‌رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها