استاندارهرمزگان خبر داد:

طراحی احداث3پالایشگاه نفت سنگین در شهرستان جاسک



صبح ساحل ، حوادث -  خبرنگارصبح ساحل // استاندار هرمزگان گفت: تداخل و موازی کاری ها در سازمان توسعه مکران باید به حداقل برسد تا در کنار آن بخش دولتی 2 شهرستان استان سیستان و بلوچستان و 3 شهرستان استان هرمزگان برای توسعه مکران نقش بیشتری ایفا کنند.

فریدون همتی در جریان سفر به جاسک در گفتگو با خبرنگارمادراین شهرستان افزود: هنوز پایگاه اصلی مکران مشخص نیست و بخش مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در سفری به منطقه کار مطالعاتی خود را در این خصوص آغاز کردند.

وی ادامه داد: این پدیده یک چشم انداز بسیار امیدوار کننده، شفاف و آینده درخشان برای شهرستانهای شرقی هرمزگان در پیش دارد که امیدواریم از حالت محلی خارج و درسطح بین المللی ارتقا پیدا کنند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: بحث انتقال پایانه صادراتی نفت کشور به جاسک است که ما حدود یک ماه پیش قرار داد و تفاهم نامه آن برای ساخت مخازن 10 میلیون بشکه با بخش خصوصی داخلی امضا کردیم.

همتی یاد آور شد: خط انتقال نفت با اعتبار 2 و نیم میلیارد دلار از منطقه خوزستان، بوشهر و خارک به جاسک می رسد که یک ابر پروژه و کم نظیر است.

وی تصریح کرد: به موازات آن 3 پالایشگاه نفت سنگین در جاسک طراحی شده که 2 پالایشگاه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پیگیر است و همه مجوز ها واقدام ها اداری داخلی انجام شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون این ستاد به دنبال تامین مالی از طریق فاینانس خارجی است که به بطور جدی هم پیگیر بوده تا ظرف امسال و سال آینده عملیات اجرایی آن شروع شود.

استاندارهرمزگان افزود: البته قبل از آن یک پالایشگاه 350هزار بشکه ای پترو پالایش با 14 محصول توسط بخش خصوصی ظرف 2 تا 3 ماه آینده عملیاتی اجرایی آن آغاز می شود.

همتی گفت: برای توسعه جاسک برنامه اساسی دیده شده و باید این شهرستان با استفاده از ظرفیت های سازمانها و نهادهای نظامی از جمله نیرو دریایی ارتش از وضعیت موجود خارج شود.

بهره برداری از فاز دوم خط انتقال آب پاکبه

شهرجاسک 

در سفر یک روزه استاندار هرمزگان به شهرستان جاسک فازدوم خط انتقال آب پاک به شهر جاسک به بهره برداری و مدرسه علوم و فنون این شهرستان کلنگ زنی شد.

فریدون همتی استاندار هرمزگان از چند پروزه عمرانی و خدماتی بازدید و فاز دوم خط انتقال آب پاک شهرجاسک را به بهره برداری رساند.

همتی در این سفر از فرودگاه ، مزارع پرورش میگو یکدار، بیمارستان ۶۴تختخوابی در دست احداث نیروی دریایی ارتش، اسکله گوکسر بازدید به عمل آورد و کلنگ زنی مدرسه علوم وفنون وافتتاح ساختمان شهرداری شهر لیردف این شهرستان نیز در دستور سفر یک روزه استاندار قرار داشت.

استاندار هرمزگان، فاز دوم خط انتقال آب پاک شهر جاسک که پیش از این در سفر اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به شهرستان جاسک فاز اول آن  مورد بهره برداری قرار گرفته بودرا افتتاح کرد تا مردم این شهرستان از آب شرب پاک بهره مند شوند.

امین قصمی گفت: این طرح شامل اجرای خط انتقال آب  به طول ۱۹ هزار و ۸۰ متر، احداث جاده دسترسی به طول ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر  و احداث ۳۰ عدد حوضچه درون و برون شهری است و با اعتباری معادل ۲۵۰ میلیارد ریال عملیاتی شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح، آب شرب مورد  بندر جاسک،  روستاهای مسیر خط انتقال دوم و ناحیه نظامی (ناوگان دریایی جنوب) تامین می شود.

به گفته قصمی؛ در حال حاضر آب مورد نیاز این شهر از سد جگین -جاسک با دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه تامین می شود و ظرفیت تولید خط انتقال جگین-جاسک ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است.

وی در ادامه افزود: ظرفیت سد جگین ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که به عنوان ظرفیتی آزاد صرفا برای شرب طراحی شده است.

وی اضافه کرد: با مطالعات اقتصادی انجام شده، قیمت تمام شده اجرای خط دوم انتقال آب پاک از سد جگین به جاسک نسبت به احداث آب شیرین کن در منطقه پایین تر بود و احداث خط دوم به عنوان ظرفیتی پایدار مشکلات قطعی آب شهروندان جاسک را مرتفع می کند.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه در خصوص طرح آبرسانی جگین - جاسک به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی استان نیز اظهار داشت: این طرح با هدف تامین آب به میزان ۱۴.۵ میلیون متر مکعب در سال اجرایی شده است. 

وی گفت: حجم عملیاتی این طرح شامل؛ احداث تصفیه خانه آب به ظرفیت۳۵۰ لیتر بر ثانیه، ۱۲۴ کیلومترخط انتقال آب،خط انتقال برق به طول ۶۰ کیلومتر،مخازن ذخیره آب پاک به حجم ۲ هزار مترمکعب، احداث مخازن تعدیل فشار در مجموع به حجم ۷ هزار مترمکعب و  ایستگاه پمپاژ است.

به گفته قصمی؛ اعتبار کل این طرح دو هزار و ۹۷ میلیارد ریال است که فاز نخست آن شامل خط انتقال به طول ۹۰ کیلومتر،پنج مخزن به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب و تصفیه خانه با ظرفیت ۳۰۵ لیتر بر ثانیه و اعتباری معادل ۱۹۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

این پروژه به طول ۱۹ کیلومتر از تصفیه خانه آب شهرستان جاسک تا مرکز شهر جاسک لوله گذاری شده است که از لوله فلزی به قطر ۷۰۰ میلیمتر در این پروژه استفاده شده است .

این پروژه با قرار داد یکساله بسته شده بود که با در مدت ۸ ماه انجام شدو با اعتبار ۱۹میلیارد تومان در مرحله اجرا قرار گرفت تا نیاز آبی ۷۰۰ لیتر برثانیه شهر جاسک را تامین کند .

گفتنی است فاز اول این پروژه با حضور اسحق جهانگیری معاون رئیس جمهور در بهمن ۹۴ افتتاح شد که شامل ۱۲۴ کیلومتر لوله گذاری از سد جگین تا تصفیه خانه جاسک و تصفیه خانه جاسک و مخزن ۵۰ هزار متر مکعب آب بود.

گفتنی است در سفر استاندار به شهرستان جاسک ، کلنگ دومین هنرستان علوم و فنون دریایی کشور به  زمین زده شد.

همچنین  استاندار در سفر یک روزه به جاسک به بخش لیردف جاسک عزیمت کرد و در مراسم آئین اعلام رسمی ارتقای روستای لیردف به شهر و آغاز بکار رسمی شهرداری لیردف شرکت کرد و در جمع مردم لیردف سخنرانی کرد وبه مردم لیردف قول داد موضوع راه اندازی گمرک گوگسر لیردف  که برای توسعه وپیشرفت و آبادانی مردم لیردف اهمیت خوبی دارد را پیگیری خواهم کرد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها