طرف مقابل دبه در مي‌آورد



صبح ساحل ، سیاسی - صالحي گفت: اميدواريم بتوانيم با همکاري دانشگاه و سازمان انرژي اتمي راکتور تحقيقاتي مشابه راکتور تحقيقاتي تهران در دانشگاه علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد ايجاد کنيم.علي‌اکبر صالحي گفت: ما امروز در ساخت راکتور مشابه راکتور تحقيقاتي تهران هيچ مشکل و ابهامي نداريم و قادر به ساخت آن هستيم.وي افزود: ملت ايران هر آنچه اراده کند را مي‌تواند محقق سازد. دستاوردهاي ما در زمينه‌هاي مختلف، عظيم است.رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به تاريخچه فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان قبل از انقلاب به راکتور تهران اشاره کرد و گفت: اين راکتور در حقيقت متعلق به دانشگاه تهران است و همان‌طور که آقاي عباسپور عنوان کردند هر دانشگاهي که مي‌خواهد موفق باشد به ويژه در علوم مهندسي و هسته‌اي حتما بايد از يک راکتور تحقيقاتي برخوردار باشد.صالحي با اشاره به مخالفت‌هاي اوايل انقلاب با ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي و حفظ قراردادهايي که قبل از انقلاب منعقد شده بود گفت: مهندس تاج، وزير وقت نيرو معتقد بود پروژه‌هاي هسته‌اي و تسليحاتي مثل خريد اف-14 و آواکس، پروژه‌هاي تحميلي و امپرياليستي است و نبايد آن‌ها را ادامه دهيم. از اين‌رو وي عده زيادي از اساتيد مرتبط از دانشگاه‌هاي مختلف را دعوت کرد تا در اين باره بررسي‌هايي را صورت دهيم. از جمله کساني که در اين جلسه حضور داشتند بنده و آقاي دکتر افشار و تعداد زياد ديگري از اساتيد در رشته‌هاي مختلف بودند. هم‌چنين در اين جلسه شهيد عباسپور و شهيد چمران هم حضور داشتند و موضوع جلسه اين بود که آيا به ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي ادامه دهيم يا خير؟

او افزود:‌عده‌اي پيشنهاد دادند که اين قراردادها تحميلي است و نبايد آن‌ها را ادامه دهيم و برخي هم به دنبال توجيه مخالفت‌شان با ادامه اين پروژه‌ها با راي اساتيد بودند. در آن ميان دکتر منتخب نظر دادند که چرا عجله مي‌کنيد؟ اجازه دهيد اين موضوع بررسي شود و بعد تصميم بگيريد و قرار شد دو هفته بعد هر يک از گروه‌ها نتايج بررسي‌شان را ارائه دهند. بنده و آقاي دکتر افشار مسوول بررسي چرخه سوخت بوديم و در نهايت گزارشي را آماده کرديم. دکتر منتخب در آن جلسه اعلام کرد با توجه به گزارش‌هايي که به دست ما رسيده است بهتر است اين پروژه‌ها را ادامه دهيم و نيروگاه‌هاي هسته‌اي را بسازيم اما عده‌اي انقلابي که از آن‌ها نمي‌خواهم اسم ببرم مانع اين تصميم شدند و همان چيزي شد که همه مي‌دانيم. در هر حال گذشته‌ها گذشته است و پس از آن ما با جنگ تحميلي روبه‌رو شديم اما بعد از جنگ نظام تصميم گرفت فعاليت‌هاي هسته‌اي را احيا کند و در اين چارچوب تصميمي استراتژيک اتخاذ شد.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: در چارچوب اين تصميم قرار شد ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي در دستور کار قرار گيرد اما تاکيد شد که نبايد صرفا نيروگاه براي تامين برق ساخته شود بلکه بايد در زمينه‌هاي مختلف انرژي هسته‌اي ورود پيدا کنيم و واقعا اين تصميم درست بود.صالحي با بيان اين که لزوما نمي‌خواهيم خودکفا باشيم بلکه مهم آن است که متکي به خود باشيم، افزود: ما مي‌خواهيم با انجام غني‌سازي قدرت‌مان را نشان دهيم تا اگر روزي گفتند براي نيروگاه‌هاي‌مان سوخت نمي‌دهند، معلق در هوا نباشيم. ما اين مقدار از غني‌سازي را مي‌خواهيم.وي ادامه داد:‌ با اين تصميم استراتژيک نهضت هسته‌اي در کشور شروع شد که بسيار مبارک و خوب بود.

صالحي گفت: يکي از عوامل عمده حرکت سريع ما در صنعت هسته‌اي که باعث شد زمينه خودباوري و خوداتکايي و اصل «ما مي‌توانيم» محقق شود و صنايع ديگر را در کشور نيز به حرکت دربياورد چالشي بود که خارجي‌ها در بحث هسته‌اي براي ما ايجاد کردند. اگر اين چالش نبود ما با اين سرعت حرکت نمي‌کرديم و اين‌جاست که مي‌گويند عدو سبب خير شود.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به زمينه‌هاي ديگري که ايران را به سرعت در دنيا و منطقه مورد توجه قرار داد گفت: از جمله اين موارد موضوع حضور ايران در لبنان و يا يمن است. در سال 2000 و قبل از آن هر وقت از حزب الله نام مي‌بردند مي‌گفتند «حزب الله مورد حمايت ايران». وقتي سال 2000 حزب الله توانست اسراييل را از جنوب کشورش خارج کند سفير لبنان در وين مهماني‌اي به اين مناسبت برگزار کرد و بنده که در آن زمان نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بودم در آن شرکت کردم و وقتي نزديک ايشان شدم تا به او تبريک بگويم او با صداي بلند خطاب به من گفت آن‌که بايد تبريک بگويد من هستم که بايد به شما تبريک بگويم و از ايران تقدير کنيم چرا که شما بوديد که باعث شديد رژيم صهيونيستي از کشور ما بيرون برود. هم‌چنين امروز در مورد حوثي‌ها و حمايت ايران از آن‌ها اين بحث را مطرح مي‌کنند اما ما خودمان مي‌دانيم که تعاملات به چه گونه است. جمهوري اسلامي ايران توليدکننده انديشه است. انديشه‌اي که به واسطه آن پرچم اسلام را برداشت و به نام اسلام انقلاب کرد و ما اين را با قدرت اعتراف مي‌کنيم و با همين اعتبار به اينجا رسيده‌ايم.او ادامه داد:‌ يکي از شخصيت‌هاي مخالف انقلاب اسلامي که ديدگاه بسيار تند عليه ايران داشت درباره انقلاب اسلامي مي‌گويد «اين ملت با انقلابش به دنيا با صداي بلند اعلام کرد که ديگر غلام حلقه به گوش هيچ کشور مستکبري نيست».

وي با طرح اين پرسش که چرا 1+5 و به ويژه آمريکا اين قدر براي مذاکرات با ايران وقت مي‌گذارد و وزير خارجه آمريکا ساعت‌هاي طولاني است که در طول تاريخ مذاکرات دوجانبه وزيران خارجه آمريکا بي‌سابقه است حاضر مي‌شود با وزير خارجه ايران گفت‌وگو کند؟ افزود: اين به اين خاطر است که ايران در قدرت و ظرفيت توانمندي بالقوه و بالفعل دارد و نشان داده است همواره مي‌تواند در عرصه بين‌الملل جايگاه رفيعي در جهت منافع انسان‌ها به ويژه داشته باشد.صالحي با تاکيد بر جهانشمولي ديدگاه‌ها و مواضع ايران گفت: انديشمندان ما همواره جهانشمول فکر کرده‌اند و در اين بين مصداق‌هاي بسيار زيادي مثل فردوسي، حافظ، مولوي و ... وجود دارد. امروز يکي از معروف‌ترين کتاب‌هاي دنيا در غرب کتاب اشعار مولاناست.رييس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: دو سفره در دنيا برپاست يکي همان است که خواص يعني برخي کشورها که خود را جامعه جهاني مي‌دانند در آن نشسته‌اند و ديگري سفره عوام است؛ مساله اين است که ايران از سر سفره عوام پا شده و مي‌خواهد بر سر سفره خواص بنشيند و آن‌ها نمي‌گذارند اما بالاخره يک شکافي را براي نشستن پيدا کرده است. ما قادريم در مجموعه ابعاد به نقطه قابل قبولي برسيم و بر سر سفره خواص نيز بنشينيم.

او ادامه داد:‌ نشست 1+5 با ايران نشان از يک قدرت بالقوه و با ظرفيت بالا براي ايران دارد که اگر اين قدرت رها شود روز به روز اوج مي‌گيرد.

رييس سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر اين که ما از تعامل استقبال مي‌کنيم و منطق ما همواره مبتني بر تعامل با دنيا بوده است و به دنبال تقابل نيستيم، گفت: مذاکرات هسته‌اي به لطف الهي اگر مقدر باشد به نتيجه مي‌رسد. ديشب جلسه‌اي با مسوولان مذاکره کننده داشتيم که به نظرم با توجه به مطالب مطرح شده روند خوب و رو به جلويي داريم اما اين را بگويم آن‌ها از حالا دارند دبه درمي‌آورند و همان طور که در اظهارات و موضع‌گيري‌ها ديديد طرف مقابل دارد روي يک سري مسائل دبه درمي‌آورد و انگار فهميده‌اند چه رخ داده است. با اين حال در مجموع معتقدم مذاکرات مي‌تواند به نتيجه برسد؛ اما ما به هر قيمتي نمي‌خواهيم مذاکره کنيم، بلکه با حفظ اصل حاکميت و منافع ملي و چارچوب‌هايي که مقام معظم رهبري و شوراهاي مختلف تعيين کردند کار را پيش مي‌بريم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها