حکم دیوان عالی آمریکا برای ترامپ صادر شد



دیوان عالی آمریکا در حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا برای اقدامات رسمی مصونیت دارد اما در زمینه اقدامات خصوصی از این مصونیت برخوردار نیست.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در حکمی اعلام کرد که روسای جمهور سابق این کشور از تعقیب قضایی برای برخی اقدامات انجام شده در زمان منصب خود مصونیت دارند.

دیوان عالی آمریکا با ۶ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف اعلام کرد در حالی که رؤسای جمهور سابق می توانند در چارچوب اختیارات قانونی خود اقداماتی انجام دهند و از مصونیت برخوردار هستند، اما برای اقدامات خصوصی از مصونیت برخوردار نیستند.

جان رابرتز، قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که بر اساس ساختار قانون اساسی، ماهیت قدرت ریاست جمهوری ایجاب می کند که رئیس جمهور سابق از تعقیب کیفری برای اقدامات رسمی در دوران تصدی خود مصونیت داشته باشد.»

قاضی رابرتز افزود: «حداقل با توجه به اختیارات اصلی ریاست جمهوری در قانون اساسی، این مصونیت باید مطلق باشد.»

ترامپ پس از حکم دیوان عالی آمریکا، آن را به عنوان یک "پیروزی بزرگ" برای دموکراسی دانست. این حکم، تصمیم محاکمه ترامپ به دلیل توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را به تعویق می اندازد.

ترامپ متهم است که ادعاهایی دروغین در مورد تقلب در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا مطرح کرده، ایالات متحده آمریکا را فریب داده، حقوق شهروندی را نقض کرده و همچنین مقامات وقت را برای تغییر نتایج انتخابات تحت‌فشار قرار داده است.

دیوان عالی چهار گروه از اتهامات مندرج در کیفرخواست ترامپ را تحلیل کرد.  این اتهامات عبارتند از: گفتگوهای ترامپ با مقامات وزارت دادگستری پس از انتخابات ۲۰۲۰؛  فشار ادعایی ترامپ بر مایک پنس، معاون رئیس جمهور وقت، برای جلوگیری از تایید پیروزی بایدن در انتخابات توسط کنگره؛  نقش ادعایی ترامپ در جمع آوری رای دهندگان جعلی طرفدار خود برای استفاده در فرآیند صدور گواهینامه  و رفتار او مربوط به حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیانش.

دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که ترامپ کاملاً در گفتگو با مقامات وزارت دادگستری مصون است.  این دادگاه همچنین اعلام کرد که ترامپ در رابطه با تعاملات خود با مایک پنس نیز  «مصونیت» دارد. با این حال  در خصوص دو مورد اتهام دیگر، دیوان عالی  تصمیم گیری در خصوص مصونیت ترامپ را به دادگاه‌های پایین‌تر  واگذار کرد.

 این اولین بار  از زمان شکل گیری آمریکا در قرن هجدهم است که دیوان عالی این کشور اعلام می کند  روسای جمهور سابق این کشور در هر موردی از اتهامات جنایی مصون هستند. اکثریت محافظه کار دیوان عالی شامل سه قاضی است که ترامپ آنها را منصوب کرده است.

تصمیم دیوان عالی آمریکا به این معناست که این پرونده مشخص تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که نوامبر برگزار می‌شود، به تعویق خواهد افتاد.

اما سخنگوی کمپین انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا گفت که  ترامپ «فکر می‌کند بالاتر از قانون است».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها