استاندار هرمزگان:

مطالعات بندر جدید میناب آغاز شده است/ بیمه‌ها به حوزه پوشش ریسک دریایی ورود کنند


نویسنده: سامیه طهورنیان

استاندار هرمزگان در همایش تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونه استان از مطالعه ساخت بندر جدید در شهرستان میناب خبر داد و گفت: تولیدات صنایع تبدیلی هرمزگان در دولت سیزدهم رشد چشم گیری داشته است.

 



به گزارش صبح ساحل، مزیت نسبی ایران انرژی و خوراک ارزان است و متاسفانه به دلیل ایرادی که در توسعه صنعتی داریم این مزیت منحصر‌به حلقه‌های بالایی زنجیره ارزش شده است.
وی تلاش برای نفوذ مزیت‌های نسبی استان در عمق زنجیره‌های ارزش را ضروری دانست و افزود: برای ایجاد فرصت استفاده صنایع پایین دست ازاین مزیت‌ها، طی دولت سیزدهم توسعه طولی و عرضی صنعت در دستور کار قرار گرفت تا صنایع بتوانند محصولات مورد نیاز استان را تولید کنند که نمونه آن آغاز احداث مجموعه تولید فولاد آلیاژی است که برای رفع نیاز صنایع پیشران استان، ۸۰۰ هزار تن از گریدهای مختلف فولاد را تولید خواهد کرد.
استاندار هرمزگان با اشاره به تمرکز چندین دهه‌ای کشور بر روی کانی‌های فلزی، گفت: هرمزگان ظرفیت بالایی در حوزه کانی‌های غیر فلزی دارد که به عنوان بال دوم توسعه معدنی با آماده ‌سازی زیرساخت‌های معدنی و بهره‌برداری از بندر تخصصی خمیر اتفاقات بزرگی در این حوزه افتاده است و با این هماهنگ سازی بین داشته‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری، اقدام مهمی در راستای توسعه صنعت و معدن هرمزگان را دنبال کردیم.
وی با اشاره به لزوم توسعه دریا محور در کشور ادامه داد: ما برای سرمایه‌گذاری در حوزه دریا با یک ترس تاریخی روبرو هستیم که با ترغیب بیمه‌ها جهت ورود به این حوزه سعی شده ریسک سرمایه‌گذاری در دریا را به حداقل برسانیم هرچندکه بیمه، تئوری اعداد بزرگ است و همین تئوری ما را دچار دور باطلی کرده چرا که تا حجم اقتصاد دریا کوچک است بیمه به آن ورود نمی‌کند و تا بیمه‌ها هم به حوزه ورود نکنند حجم این اقتصاد بزرگتر نخواهد شد.
دوستی بهبود محیط کسب و کار را دیگر راهبرد دولت در استان هرمزگان معرفی کرد و گفت: باهمین راهبرد رتبه امنیت سرمایه‌گذاری در هرمزگان از رتبه نوزدهم به رتبه نخست رسیده و این جایگاه را چندین فصل است که حفظ کرده‌ایم چون معتقدیم نتیجه این بهبود محیط کسب و کار و سرمایه‌گذاری در استان،کسب رتبه نخست کشوری در مجموع سرمایه‌گذاری‌هاست و به تبع آن ۱۰۲ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در استان به بهره‌برداری رسیده است.
استاندار هرمزگان انباشت سرمایه را مادرِ توسعه در هر جامعه‌ای دانست و تاکید کرد: در راستای توسعه بندر شهید رجایی و حل چالش‌های این بندر نیز امروز ۲۵۰ هزار تن سیلو در دست ساخت داریم و طرح توسعه شبکه ریلی داخل بندر شهید رجایی نیز آغاز شده ضمن اینکه الحاق اراضی ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به این بندر نیز انجام شده است‌.
دوستی با بیان اینکه صنعت در فناوری با ضعف بزرگی روبرو است، ادامه داد: دنیا امروز به سمت صنایع نسل چهار حرکت کرده ام به دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه‌های مالی استان داریم هنوز دراین بخش ضعیف هستیم و برخی از صنایع به سمت واردات کارخانه‌های دسته دوم حرکت کرده‌اند که راهی برای راه‌اندازی صنایع با قیمت پایین‌تر است.
استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به مطالبه نماینده مردم شرق هرمزگان مبنی بر راه‌اندازی صنایع تبدیلی در شرق استان عنوان کرد: دولت نمی‌تواند مستقیما در این حوزه ورود کند اما با تسهیلاتی که از ابتدای دولت سیزدهم برای ایجاد صنایع تبدیلی در نظر گرفته‌ایم حجم تولیدات صنایع تبدیلی استان که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده امروز به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و سردخانه‌ها رسیده است.
وی ادامه داد: حاضریم برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی و تبدیلی مورد نیاز استان تا ۹۰ درصد کل اعتبار مورد نیاز را تسهیلات ارائه دهیم و از محل کمک‌های فنی و اعتباری استانداری نیز ۵ درصد سود تسهیلات را پوشش خواهیم داد.
دوستی نیروگاه اتمی سیریک را با تولید ۵ هزار مگاوات برق، مادر توسعه شرق هرمزگان خواند چراکه صنایع بی‌شماری در کنار این نیروگاه شکل خواهندگرفت و گفت: مطالعات بندر جدید میناب و دیوار کشی پارک چسب و رزین نیز در میناب آغاز شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها