دانستنی‌های مالیاتی؛

چگونه می‌توان برای مودیان فوت‌شده اظهارنامه ثبت کرد؟


نویسنده: عالیه بازگیر

در صورتیکه مودی قبل از سال عملکرد (سال قبل) فوت نموده باشد(پرونده انفرادی)، امکان ثبت نام الکترونیکی و ارائه اظهارنامه نخواهد داشت وبا پیغام خطا از طرف برنامه مواجه می شود.
برای مثال در صورتیکه سال جاری 1402 باشد، سال عملکرد 1401 بوده و مودی در سال 1400 فوت نموده باشد، امکان ثبت نام الکترونیکی و ارائه اظهارنامه را نخواهد داشت. 
در صورتیکه مودی طی سال عملکرد فوت نموده باشد، نماینده وراث می بایست از ابتدای سال تا تاریخ فوت برای مودی متوفی اظهارنامه تسلیم نماید و برای بقیه سال، وراث می بایست ثبت نام الکترونیکی مشارکتی جدید انجام داده و اظهارنامه مشارکتی با نوع شراکت اختیاری تسلیم نمایند. (بدون حضور مودی فوت شده در لیست شرکا). 
لازم به توضیح است مودی متوفی امکان ورود به سامانه ثبت نام الکترونیکی را نداشته و نماینده وراث جهت تسلیم اظهارنامه از ابتدای سال تا تاریخ فوت مودی متوفی، می بایست به اداره امور مالیاتی مراجعه نمایند.
بنابراین فرایند تسلیم  اظهارنامه برای مودی متوفی با پرونده انفرادی، به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر نمی‌باشد و البته برای بقیه سال، می‌بایست طبق توضیح بالا عمل شود. در صورتیکه مودی بعد از پایان سال عملکرد (سال جاری) فوت نموده باشد، نماینده وراث مطابق توضیح قبل جهت تسلیم اظهارنامه از ابتدای سال تا انتهای سال، می بایست به اداره امور مالیاتی مراجعه نمایند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها