۸۰ درصد مبتلایان به بیماری تب دنگی علائم خفیفی دارند



اصغر نوروز زاده با اشاره به انتشار «تب دنگی» در برخی از استان‌های کشور و ابتلای افراد از طریق نیش پشه «آئدس»، اظهار کرد: در صورت تکثیر این حشره بار مالی که به اقتصاد وارد می‌شود، هشت برابر هزینه مبارزه با مالاریا است.

         

 به گزارش صبح ساحل به نقل از مهر، بیماری «تب دنگی» که چند روزی است موجب نگرانی در بین مردم ایران شده با عنوان «تب استخوان‌شکن» نیز شناخته می‌شود چراکه معمولاً فرد در این بیماری تب بسیار بالایی را تجربه می‌کند همچنین میزان درد بیمار تا حدی است که احساس می‌کند استخوان‌های او در حال شکستن هستند.

تب، سر درد، حساسیت‌های پوستی مشابه بیماری سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل بخشی از علائم ابتلاء به بیماری تب دنگی هستند؛ این بیماری با وجود اینکه تاکنون در موارد بسیار محدودی موجب مرگ فرد بیمار شده اما با توجه به اینکه احتمال دارد در برخی افراد به گونه‌های کشنده خود تبدیل شود باید احتیاط لازم برای پیشگیری از ابتلاء به آن در نظر گرفته شود.

۸۰ درصد مبتلایان به بیماری تب دنگی علائم خفیفی را تجربه می‌کنند

اصغر نوروز زاده با اشاره به انتشار «تب دنگی» در برخی از استان‌های کشور و ابتلای افراد از طریق نیش پشه «آئدس»، اظهار کرد: در صورت تکثیر این حشره بار مالی که به اقتصاد وارد می‌شود، هشت برابر هزینه مبارزه با مالاریا است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: افرادی که به تب دنگی مبتلا می‌شوند در ۸۰ درصد موارد ممکن است هیچ‌گونه علائمی از خود نشان ندهند یا علائم خفیفی مانند تب، بدن‌درد و سردرد داشته باشند که گاهی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

نوروز زاده ادامه داد: افرادی که در این گروه ۸۰ درصدی قرار می‌گیرند و علائم خفیف نشان می‌دهند، نیازی به بستری در بیمارستان ندارند، برای این افراد مراقبت در منزل صورت می‌گیرد که در این صورت حتماً باید دمای بدن بیمار کنترل و اجازه داده نشود تب بالاتر از ۳۹ درجه برود.

وی عنوان کرد: برای کنترل دمای بدن فرد مبتلا به بیماری تب دنگی می‌توان از داروی استامینوفن استفاده کرد و به هیچ عنوان نباید از دیگر مسکن‌ها مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و ژلوفن به دلیل احتمال خونریزی‌هایی که ممکن است ایجاد کنند، استفاده شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: گرفتن دوش آب ولرم به صورت روزانه برای بهبود بیماری تب دنگی اهمیت دارد، نکته مهم این است که بیماران مبتلا به این بیماری باید در منزل استراحت مطلق داشته باشند به این معنا که کاملاً در بستر بخوابند و استراحت کنند چراکه این اقدام می‌تواند به بهبود فرد مبتلا کمک کند.

نوروز زاده اذعان داشت: اگر ابتلاء به بیماری تب دنگی شدید باشد و منجر به خونریزی از لثه‌ها، دردهای شکمی و استفراغ‌های خونی شود، لازم است فرد بیمار به نزدیک‌ترین مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرد که بیشتر درمان حمایتی و علامتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب دنگی توصیه می‌شود افرادی که در فضای باز فعالیت دارند از لباس‌های آستین‌دار و رنگ روشن استفاده کنند، حتماً به پنجره‌ها و درها توری نصب شود و به هر شکل ممکن آب‌های راکد در محل زندگی از بین برود.

گفتنی است؛ بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس به انسان‌ها انتقال پیدا کرده و می‌تواند برای آن‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کند بنابراین تا حد امکان باید خود را از خطر این پشه در امان نگه داشت و محیط‌هایی مانند آب‌های راکد که برای زیست آن مناسب هستند را از بین برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها