رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در جمع خبرنگاران:

هرگاه پرونده‌ای قطعیت پیدا کند اطلاع‌رسانی لازم به مردم داده می شود



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: پدیده قاچاق پدیده بسیار پیچیده و دارای ابعاد متعدد است که ورود به مباحث اطلاع‌رسانی در حوزه قاچاق نیازمند اقدامات سنجیده و مطابق با واقعیت و با در نظر گرفتن قوانین و مقررات است.

 سردار علی مویدی که به استان هرمزگان سفر کرده بود  در یک نشست خبری در بندرعباس  افزود: این ستاد به عنوان یک مرجع ملی که در موضوعات کلان مرتبط با قاچاق اظهارنظر می‌کند،با اطلاع رسانی زود هنگام موارد قاچاق کالا موافق نیست و آن را به مصلحت نمی دانیم.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است، اطلاع رسانی در این زمینه باید در پایان فرآیند رسیدگی باشد و رسانه ای شدن این پرونده ها قبل از قطعی شدن، برای نظام هزینه دارد که مصلحت نیست و نباید به تشویش اذهان عمومی و تضییع حقوق مردم منتهی گردد.

سردار مویدی مردم را محرم ستاد خوانده  و یادآور شد: سیاست دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مرجع ملی بر این مبناست که در زمینه اتفاقات مرتبط با ماموریت خود اظهار نظر دارد و هیچ مطلبی از مردم پنهان نماند و آگاهی از اقدامات ستاد حق مردم است.

وی این را هم اضافه کرد اما اطلاعات باید زمانی به مردم داده شود که حداکثر استفاده را ببرند و هیچ شائبه‌ای ایجاد نشود و هرگاه پرونده‌ای قطعیت پیدا کند اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت خواهد گرفت.

نگاه پیشگیرانه ،راه برون رفت از قاچاق

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: راه برون رفت از قاچاق نگاه پیشگیرانه به اين پديده است و دولت هم با این نگاه به مقابله با قاچاق کالا و ارز می‌پردازد و با این رویکرد بسیاری از آسیب‌ها کاهش خواهد یافت و اقتصاد سالمی خواهیم داشت.

سردار مویدی  فلسفه وجودی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را پیشگیری از قاچاق ذکر کرد  که در متن قوانین نیز آمده که باید نگاه پیشگیری از قاچاق در این ستاد حاکم باشد.

وی افزود:در این راستا تدوین ساختار جدید این ستاد با رویکرد پیشگیرانه متأثر از سیاست‌های نظام در دستور کار قرار گرفت و به‌زودی این ساختار جدید ستاد با نگاه پیشگیرانه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی اجرایی می‌شود.

لوازم خانگی و پوشاک  در نوبت سامانه  ریجستری

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در ادامه از تلاش ستاد  برای کاهش  قاچاق را از مبادی رسمی و با اقدامات فنی و پیشگیرانه، سخن گفت و افزود: این امر یکی از دغدغه دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که البته تمرکز بر اقدامات دانش‌بنیان در این حوزه نیز در راستای کاهش پدیده قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در دستور کار ستاد قرار دارد.

سردار مویدی اظهار داشت: در 4 سال گذشته ،دولت توانسته در حوزه سامانه ها ، 10 سامانه اصلی و 20 زیرسامانه در راستاي كاهش قاچاق طراحی کند که ریجستری گوشی های تلفن همراه نمونه ای از موفقیت  و دستاورد بزرگی است .وی تصزیح کرد: کالاهای دیگری نظیر سوخت، پوشاک، لوازم خانگی، قطعات خودرو و ... نیز با آماده‌سازی سامانه ریجستری خواهد شد.

مویدی با بیان اینکه در امروز مبارزه با قاچاق باید سامانه ها را فعال و براساس آن حرکت کنیم تا مبارزه هوشمندانه با قاچاق صورت گیرد  ادامه داد: اجرای طرح رجیستری تلفن های همراه از کارهایی بود که با ایجاد سامانه ها موجب جلوگیری از قاچاق در این بخش شد.

نگاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تجارت سنتی نگاه 

تهدیدآمیز نیست

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در خصوص تجارت مرزنشینان گفت:من مدتی زیادی با مرزنشینان زندگی کردم و آشنایی کاملی با آنها دارم، مرزنشینان سرمایه‌های اصلی نظام در جهت حراست از مرز و بوم ایران اسلامی هستند.

سردار مویدی ادامه داد: مرزنشینان حقوقی دارند که باید نظام آن را تامین کند و و در مقابل مرزنشینان نیز در قبال دولت تعهداتی دارند که باید به آنها عمل کنند.

وی اظهار داشت : نگاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تجارت سنتی نگاه تهدیدآمیز نیست، به‌شرط اینکه در قالب قانون و مقررات صورت گیرد و می‌توان از این فرصت به نفع مردم استفاده کرد.

مویدی یادآور شد:بر همین مبنا آیین نامه تجارت سنتی شامل مواردی مانند آئین‌های ته لنجی ،کالای ملوانی و کولبری تنظیم و ابلاغ شد که که در آن‌ها هم حق ملوانی، حق تاجر و حق دولت خوب دیده‌شده است  وهم اکنون به عنوان نمونه (پایلوت) در هرمزگان اجرا می شود که البته اجرای آن تنها با همکاری و همفکری مرزنشینان میسر خواهد بود.رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: قانونمندسازی تجارت ملوانی را در قالب یک آیین‌نامه با همت دولت در دست اجرا داریم اما باید بدانیم تا زمانی که در چارچوب قانون تجارت انجام نشود توفیقی حاصل نخواهد شد. ..

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها