در جلسه شورای اداری استان چه گذشت؟



صبح ساحل ، سیاسی - دستیار سابق رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: باید علاوه بر حقوق مردم، آن ها را به مسئولیت شان آگاه کنیم تا نشان دهیم حقوق شهروندی باید به یک فرهنگ نهادینه تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، الهام امین زاده اظهار کرد:  از سال 1285 هجری شمسی حقوق شهروندی در کشور آغاز شد اما ریشه نگرفت چون کشورمان نه نگاه اقتصادی داشت نه آزادی سیاسی و تاریخ نشان داده هرگاه به ملت پشت شود، ملت ابتدا تذکر داده و سپس قیام می کند که این موضوع در  سال 1357 رخ داد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد 75 درصد اهتمام دولت ها یا دنبال اعتلای سیاسی بوده یا اقتصادی و حقوق اجتماعی شهروندان خوش‌بینانه تنها 25 درصد اهتمام دولت ها را شامل می شده است، افزود: سه سال تنظیم سند منشور شهروندی به طول انجامید و در آذر 95 رونمایی شد.

دستیار سابق رئیس جمهور در حقوق شهروندی با اشاره به اینکه هر یک از 22 حقی که در منشور شهروندی آمده است اکنون به صورت کتاب آمده و حقوق تمامی افراد در آن دیده شده است، تصریح کرد: یکی از بدترین مجالسی که مرتب قانون گذاری میکند، مجلس شورای اسلامی ماست.

امینی زاده با بیان اینکه کشور ایران با صد سال قانون گذاری، یازده هزار قانون به تصویب رسانده است، عنوان کرد: به جای آنکه به سمت عمل و بخشنامه برویم به سمت تصویب قانون می رویم و مشخص نیست بر اجرای این قوانین نظارتی می شود یا خیر.

وی با اشاره به اینکه شهروندان ما چطور یازده هزار قانون را بتواند حفظ کنند؟ باید به سمت مقرراتی برویم که مردم به حقوقشان پایبند باشند، خاطرنشان کرد: در بین دستگاه ها وزارت جهاد کشاورزی یکی از دستگاه هایی است که برای مردم مشکل ایجاد کرده و به نوعی مانع تسهیل گری مردم است.

دستیار سابق رئیس جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه باید علاوه بر حقوق مردم، آن ها را به مسئولیت شان آگاه کنیم تا نشان دهیم حقوق شهروندی باید به یک فرهنگ نهادینه تبدیل شود، اضافه کرد: استانداری ها باید وظایف شهروندی، مسئولیت پذیری، احترام به حریم دیگران، رعایت محیط زیست، مقررات رانندگی و وظایف سیاسی را به مردم آموزش دهند.

امینی زاده با اشاره به اینکه هزینه فوتی ها، معلولین و مجروحان کشورمان طبق آمار پلیس راهور در سال حدود 70 هزار میلیارد تومان است و روزی 45 کشته جاده ای داریم که می توان آن را هفته ای یک هواپیما بویینگ دانست، اظهار کرد: اگر حقوق بشر یک سویه است اما حقوق شهروندی دو سویه است؛ حقوق شهروندی برپایه کرامت، آزادی، برابری و عدالت استوار است.

وی با بیان اینکه در برابری به دنبال تشابه نیستیم بلکه به دنبال برابری عادلانه هستیم و در عدالت باید به سمت میانه روی پیش رویم، افزود:در انتخابات سال 96 از حقوق شهروندی برای گرفتن رأی استفاده نکردیم و حقوق شهروندی را دستمایه کار سیاسی نکردیم چراکه حقوق شهروندی متعلق به ملت است و به فرد خاصی اختصاص ندارد.

باید خسارات وارد شده به مردم جبران شود

رئیس امور سلامت اداری صیانت از حقوق مردم گفت: اینکه مردم باید آزادانه به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و باید بستر قانونی لازم را فراهم کنیم تا مردم آزادانه نظراتشان را اعلام کنند.

همچنین فردین خرازی اظهار کرد: مجموعه نارضایتی در کشور ناشی سه مولفه است که شامل اعتراض به وضعیت اقتصادی و بیکاری در جمع فارغ التحصیلان که در هرمزگان هم وضعیت مطلوبی ندارد، نارضایتی عمومی به فساد افسارگسیخته هم در بخش دولتی هم در بخش خصوصی و هم در سایر نهادهای عمومی، عدم مسئولیت پذیری و پاسخگویی دستگاه های اجرایی به حقوق مردم است.

وی با اشاره به اینکه از سال 92 تنظیم منشور حقوق شهروندی در دستور کار قرار گرفت که مهمترین بخش آن در نظام اداری بود، افزود: بی تردید یکی از فاخرترین متون نظام اداری طول تاریخ کشورمان همین بخش حقوق شهروندی در بخش نظام اداری است.

رئیس امور سلامت اداری صیانت از حقوق مردم با بیان اینکه حق برخورداری از کرامت انسانی از مهمترین حقوق شهروندان است و باید همواره شهروندان مورد تکریم قرار گیرند، تصریح کرد: حق دسترسی آسان به خدمات اداری باید سرلوحه امور دستگاه های اجرایی باشد و شهروندان باید به سهل ترین و ارزانترین مسیر ممکن از این خدمات بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه مردم باید آزادانه به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و باید بستر قانونی لازم را فراهم کنیم تا مردم آزادانه نظراتشان را اعلام کنند، خاطرنشان کرد: یک شهروند اگر شکایتی کرد باید مطالبه پاسخ داشته باشد و این حق شهروند است که به شکایت و انتقادش رسیدگی شود.

رئیس امور سلامت اداری صیانت از حقوق مردم اضافه کرد: خسارت وارد شده به مردم از سوی یک دستگاه اجرایی یا مامور یک دستگاه اجرایی باید جبران شود و حقی از شهروندان تضییع نشود و باید این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود.

باید به سمت شفافیت و دسترسی آزاد

به اطلاعات پیش رویم

استاندار هرمزگان گفت: مسئولین هم جزیی از جامعه هستند پس اگر خودشان پایبند به این حقوق نباشند شاهد عملیاتی شدن حقوق شهروندی نخواهیم بود.

فریدون همتی نیز اظهار کرد: آگاهی داشتن از حقوق خود امری واجب است، باید مسئولین به حقوق مردم آگاه باشند.وی با بیان اینکه ما سیستم ‌ ها و سازمان‌های اداری باید تلاش کنیم حقوق مردم و شهروندی را چنان ممتاز بشماریم و در روح سازمان‌ها دخیل شود و مهم برشمرده شود، تا این موضوع دیگر جا بیفتد، افزود: همه مردم باید یاد بگیرند چگونه حقوق خود را پیگیری و مسئولین یاد بگیرند چگونه حقوق مردم را اجرا کنند.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه باید تلاشمان در جهت توسعه دولت الکترونیک باشد و دیگر نباید مردم پشت درب اتاق مدیران معطل بمانند، تصریح کرد: باید مسئولان بدانند، معطل کاری و سرگردانی مردم امری ناصحیح و سبب ایجاد فساد می شود اما اگر یک شهروند با شناخت از حقوقش مسئولان را موظف به پاسخ‌گویی کند آنگاه به درستی امور انجام می‌شود.

همتی با بیان اینکه مسئولین هم جزیی از جامعه هستند پس اگر خودشان پایبند به این حقوق نباشند شاهد عملیاتی شدن حقوق شهروندی نخواهیم بود، عنوان کرد: باید به سمت شفافیت امور و دسترسی آزاد به اطلاعات پیش رویم.

وی با اشاره به اینکه هر آنچه به دستور مسئولین انجام می‌شود جامعه را شکل می‌دهد، خاطرنشان کرد: بنابراین باید حقوق شهروندی را سرلوحه امور قرار دهیم تا شرایطی به سمتی پیش روذ که شاهد رضایت‌مندی مردم باشیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه جامعه‌ای که رضایت عمومی در آن جاری باشد شاهد امنیت عمومی آن نیز هستیم و اگر شاهد نارضایتی مردم باشیم، امنیت عمومی به خطر می‌افتد، ابراز کرد: چرا باید با خروج ترامپ از تعهد بین‌المللی‌اش، شاهد نوسانات ارزی و هجوم مردم به سمت خرید کالاها باشیم؟ این موضوع به عدم رعایت حقوق شهروندی برمی‌گردد.

همتی با اشاره به اینکه مسئولین تنها کارشان دستور دادن نیست بلکه باید به تمامی مسائل جامعه اشراف داشته و رفتار مردم را آموزش دهند تا بتوانیم جامعه را خوب و مطلوب اداره کنیم، بیان کرد: اگر در جامعه حقوق شهروندی رعایت شود مردم از نشاط و شادابی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر امروز شاهد حضور مردم در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی هستیم تنها برای اسلام است نه اداره کردن جامعه توسط مسئولین، اضافه کرد: مسئولین باید نگرانی جدی در خود داشته باشند و با جدیت و احساس مسئولیت به سمت توسعه دولت الکترونیک پیش روند و تصدی‌گری را رها و به مردم واگذار کنیم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه مردم در سختی هستند و باید هرچه زودتر دغدغه‌های آنان را رفع کنیم، اظهار کرد: میز خدمت باید در جهت تکریم شهروندان و تسهیل اموراتشان بیش از پیش فعال شود.

همتی با بیان اینکه باید با یک باور به عنوان یک ارزشی که نظام جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در جامعه‌اش اجرا شود این موضوع را عملی کرده و خود را تحت نظارت افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهیم، افزود: امروز باید از این فرصت برای آنکه یک جامعه شاداب و با نشاط داشته باشیم، نهایت بهره را ببریم.

بنده دنبال رای و اقدامات پوپولیستی نیستم

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: بنده دنبال رأی و اقدامات پوپولیستی نیستم و معتقدم هنر دولت جذب افراد و منتقدان است اما هربار انتقاد کنم می شوم یک فرد پوپولیست!

احمد مرادی اظهار کرد: دولت و تمامی قوا و شاکله نظام حمهوری اسلامی دو وظیفه مهم دارند، نخست ارائه خدمات عمومی به مردم و دیگری ایجاد نظم و انضباط عمومی در جامعه.وی با بیان اینکه در کشورمان وقتی صحبت توسعه سیاسی می شود به دنبال احزاب می رویم اما ثابت شده هیچ یک از جناح های سیاسی به خوبی خواسته های مردم و انتظارتشان را بیان نمی کنند، افزود: متاسفانه حقوق شهروندی در طول این سال ها مغفول مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجلس، احساس کرد حقش ضایع شده و نامه ای به رئیس مجلس زد، رئیس جمهوری که مجری قانون است می داند چه میزان از حقوق شهروندان کشورش ضایع شده اما حاضر نیست اشاره ای به آن کند.

مرادی با اشاره به اینکه در هرمزگان در دو جلسه مفصل با رئیس جمهور اعلام کردم که مردم هرمزگان قانون گریز نبوده و محجوبند اما مردمی که این میزان قانون شناس و با نظام جمهوری اسلامی همواره هستند، این رویه فعلی حقشان نیست، اضافه کرد: فولاد مبارکه اصفهان زاینده رود را خشک کرد به خاطر لجاجت یک استان که این صنعت به هرمزگان نیاید در گذشته و امروز پی به اشتباهاتشان برده اند.

وی با بیان اینکه ملاحظات استانی باید دیده شود و مشکلات استان ها به خوبی بررسی شود، تصریح کرد: چرا به نزدیکان دولت در هرمزگان بها داده نشده و امروز مشخص نیست کجا هستند در حالی که برخی افراد حتی در قامت وزیر می توانستند، از سوی دولت برگزیده شوند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه بنده سیاسی نیستم و به دولت خاصی تعلق ندارم، عنوان کرد: بنده دنبال رأی و اقدامات پوپولیستی نیستم و معتقدم هنر دولت جذب افراد و منتقدان است اما هربار انتقاد کنم می شوم یک فرد پوپولیست!

مرادی بیان کرد: باید سهم استان ها از مازاد درآمد مالیات هایشان داده شود؛ مگر استاندار با کدام سرمایه می تواند پروژه افتتاح کند؟

وی با بیان اینکه بارها گفته ام کشتی های چینی در استان های جنوبی ناجوانمردانه پدر صیادان بومی را درآورده است، اظهار کرد: ماهی همواره سر سفره مردم هرمزگان بوده است اما امروز ماهی کچاست و مردم چطور ماهی کیلویی خدا تومان خریداری کنند؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها