بررسی چالش نامزدهای جبهه انقلاب برای اجماع‌سازی در گفت‌وگو با یک فعال سیاسی؛

فـرصت‌ســوزی بـرای اجماع


نویسنده: صبح ساحل

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین «همت بدرآبادی» دکتری علوم سیاسی در گفت‌وگو با صبح ساحل گفت: «سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف دوگزینه‌ای هستند که اجماع روی آن‌ها اتفاق خواهد افتاد. اجماع‌سازی کاندیدای جبهه انقلاب قطعاً می‌تواند در پیروزی‌شان مثمر ثمر باشد اگر این اجماع اتفاق بیفتد دولت بعدی به پشتوانه این اتحاد، قوی‌تر  خواهد بود. تاخیر در اجماع به ضرر کاندیدا است. باید زودتر از اینها اجماع انجام می‌شد».
این فعال سیاسی اظهار کرد: «مطابق بیانات مقام معظم رهبری باید چهار اصل را برای ایجاد فضای پویای انتخاباتی با مشارکت بالا مدنظر قرارداد؛ اصل اول رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت انتخابات؛ این اصول باید رعایت شود تا به یک انتخابات پرشور منتهی شود». وی بابیان اینکه در بحث رقابتی و فضای کنشگری سیاسی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم موتور حرکتی که در جامعه شور انتخاباتی ایجاد کند هنوز روشن نشده است، افزود: «یکی از دلایل این موضوع شوک ناگهانی سانحه پرواز اردیبهشت است که با در نظر گرفتن این مهم وضعیت خوب است. فضای شهادت شهید رئیسی در این موضوع بی‌تأثیر نبوده است».
  

 مشارکت 47 درصدی قطعی است؛ برخی فعلاً مردد هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بدرآبادی با تأکید بر اینکه در روزهای منتهی به‌روز انتخابات این فضا بهبود پیدا می‌کند، اضافه کرد: «امیدواریم این رقابت به مشارکت بالایی بینجامد. اکثر نظرسنجی‌ها می‌گویند که مشارکت 47 درصدی قطعی است. بخشی از جامعه هنوز مردد هستند که با نزدیک شدن به‌روز انتخابات و تشدید فضای رقابتی احتمال افزوده شدن آن‌ها نیز وجود دارد. برآوردها از حضور 50 تا 60 درصدی می‎گویند که امیدواریم این اتفاق بیفتد و این میزان مشارکت را در انتخابات داشته باشیم. 
در این چند روز آخر عددها بیشتر هم خواهد شد.به گفته این فعال سیاسی، عملکرد نامزدها برای ایجاد شور مشارکت و رقابت را می‌توان نقد کرد که البته بخشی از آن متأثر از شهادت شهید رئیسی است. 
در خیلی از شهرستان‌ها ستادهای انتخاباتی تازه در حال تشکیل است؛ این عدم آمادگی و برگزاری انتخابات به‌یک‌باره هم تأثیرگذار بوده است.بدرآبادی بابیان اینکه فضا و فرصتی که می‌توانست هیجان انتخاباتی ایجاد کند مناظره‌ها است که به نظر، صداوسیما هم آمادگی لازم برای طراحی مناظره باکیفیت را نداشت، گفت: «کاندیدا نیز نتوانستند آن‌چنان مخاطب خود را اقناع کنند و خودشان را در مناظره‌ها خوب نشان دهند؛ اما در همین وضعیت هم مشارکت بالای 50 درصد پیش‌بینی می‌شود».
  

 عدم موفقیت مناظره‌ها در ایجاد شور انتخاباتی

وی افزود: «درباره مناظرات بر اساس بازخورد جامعه، به شکل مطلوبی نتوانسته جامعه را همسو کند. سه مناظره هفته پیش برای مردم چندان اقناع‌کننده نبود. 
ریتم کند برگزاری مناظرات، سؤالات کلی و فرصت کم از مشکلاتی است که نامزدها با آن اشاره کردند برای همین شکل برگزاری مناظره چهارم را تغییر دادند».به گفته این فعال سیاسی، مناظره‌ها به شکل صددرصدی یا درصد بالا نتوانسته نظر مردم را جلب کند که امیدواریم این اتفاق در روزهای آتی بیفتد.
  

 تأخیر در اجماع‌ به ضرر نامزدهاست

حجت‌الاسلام بدرآبادی ضمن بیان اینکه در بحث اجماع‌سازی کاندیدای جبهه انقلاب دو تحلیل وجود دارد که البته فضای انتخاباتی قابل‌تغییر است و ممکن است اتفاقات دیگری را شاهد باشیم، توضیح داد: «اجماع سازی کاندیدای جبهه انقلاب قطعاً می‌تواند در پیروزی‌شان مثمر ثمر باشد اگر این اجماع اتفاق بیفتد دولت بعدی به پشتوانه این اتحاد، قوی‌تر خواهد بود و حتی در مشارکت نیز تأثیرگذار است. شرایط به سمتی پیش می‌رود که حتی اگر این اتفاق بیفتد و این اجماع شکل بگیرد، به تأخیر افتاده است؛ اجماع در یک روز قبل از انتخابات شاید سبد رأی را به نفع نامزد موردنظر سنگین نکند».
وی اضافه کرد: «کسانی که در جبهه انقلاب هستند هنوز روی کاندیدای اصلح به نتیجه نرسیدند و این موضوع با تأخیر دارد انجام می‌شود و هنوز مردم دچار سردرگمی هستند که بالاخره چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ امیدواریم تا فردا شب تصمیم نهایی گرفته شود».این فعال سیاسی اظهار کرد: ««سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» دوگزینه‌ای هستند که اجماع روی آن‌ها اتفاق خواهد افتاد. امیدواریم یعد از آخرین مناظره اجماع اتفاق بیفتد.
 تحلیل دوم این است که با توجه به نظرسنجی‌هایی که مطرح‌شده، انتخابات به دور دوم خواهد رفت. اینکه یک نماینده و کاندیدا به نفع دیگری کنار برود احتمال اینکه رأی همه افراد طرف مقابل را بگیرد وجود ندارد لذا همه نامزدها حاضر باشند انتخابات به دور دوم برود و در هفته آینده که فرصت بیشتری وجود دارد اجماع‌سازی شکل بگیرد».
  

 مشارکت بالا اقتدار آفرین است

حجت‌الاسلام بدرآبادی درباره عملکرد اصلاح‌طلبان گفت: «جریان اصلاحات جریانی از دل نظام جمهوری اسلامی است. اتحادی که اصلاح‌طلبان با جریان اعتدال دارند، اجماعی را بین خود ایجاد کردند و تبلیغات روی نامزد موردنظرشان را یکپارچه پیش می‌برند اما جریان انقلاب تشتت در نامزدهایشان وجود دارد و امیدواریم سریع به اجماع برسند».وی در پایان اظهار کرد: «امید است شاهد مشارکت بالا در عرصه انتخابات باشیم فارغ از هر گزینه‌ای که در انتخابات است. انتخابات با مشارکت بالا امنیت و اقتدار آفرین است و جایگاه کشور ما را در عرصه بین‌المللی ارتقا خواهد  داد».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها