واکسن بزنید

اجبار و جریمه برای باورهای غلط


نویسنده: سامیه طهورنیان

به گزارش صبح ساحل،در هفته گذشته پارلمان آلمان قانونی را تصویب کرد که به‌موجب آن واکسینه کردن کودکان و معلمان و شاغلین دولتی برای مقابل سرخک اجباری شد. افزایش سه برابری ابتلا به سرخک در جهان و رشد دوباره آن شاید بی‌ربط به کمپین‌های که علیه واکسینه کردن کودکان فعالیت می‌کنند نباشد.


 داستان از کجا شروع شد؟


این داستان ما را به یاد مثالی می‌اندازد که دیوانه‌ای یک سنگ در چاه می‌اندازد و صد عاقل نمی‌توانند آن را دربیاورند، این فکر که واکسن‌ها ممکن است باعث تشدید اوتیسم و یا افزایش تعداد کودکان اوتیستیک شود، در سال ۲۰۱۰ توسط یک هیئت پزشکی بریتانیایی کاملاً رد شد و نشان دادند آندرو ویکفیلد (پزشک بریتانیایی که این ایده را اول مطرح کرده بود) تماماً به خاطر منافع مالی خود، سعی در انتشار چنین ارتباطی بین اوتیسم و واکسن‌ها داشت، اما هنوز هم پژوهشگران در حال صرف زمان و هزینه برای بی‌اعتبار ساختن کار ویکفیلد هستند.


 ادعای ویکفیلد موجب کاهش چشم‌گیری در واکسیناسیون در سرتاسر جهان و ازجمله آمریکا و بریتانیا و آلمان شد.در طی یک دهه گذشته و پس از ادعاهای این پزشک، تعداد زیادی از والدین مانع از واکسیناسیون کودکان خود شدند. این در حالی بود که سرخک در سال 2000 در آمریکا به‌طور کامل ریشه‌کن شده بود ولی پس از صحبت‌های این پزشک بریتانیایی و همچنین کمپین‌های ضد واکسیناسیون که به راه افتاد در طی دو ماه، 206 مورد سرخک در 11 ایالت آمریکا گزارش شد که بیش از تعداد کل موارد گزارش‌شده سال 2017 در امریکا بود. جالب است که بدانید آخرین مدرکی که صریحاً وجود هرگونه ارتباطی بین اوتیسم و واکسیناسیون برای سرخک، اوریون و سرخجه را رد می‌کند، همان سال در مجلهٔ Annals of Internal Medicine منتشر شده بود.


در این رابطه، پژوهشگران داده‌های کودکان دانمارکی متولدشده در سال‌های ۲۰۱۰-۱۹۹۹ را که شامل بیش از نیم میلیون کودک می‌شد، موردبررسی قراردادند. پژوهشگران از اطلاعات ثبت‌شدهٔ جمعیتی برای بررسی ارتباط ممکن بین وضعیت واکسیناسیون و تشخیص اوتیسم استفاده کردند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌داد که این واکسن موجب افزایش خطر ابتلا به اوتیسم نمی‌شود.پژوهشگران همچنین نتیجه گرفتند که واکسیناسیون موجب آغاز اختلالات توسعه‌ای در جمعیت‌های حساس نمی‌شود و با افزایش شیوع بیماری‌ها پس از واکسیناسیون ارتباطی ندارد.


اما عوارض این ادعا پایانی نداشت. آندرو ویکفیلد کتابی نوشت به نام «بی‌اعتنایی سنگدلانه: اوتیسم و واکسن‌ها- حقیقت پشت یک تراژدی» و توانست این کتاب را به فروش جهانی برساند و به‌سرعت آن را تبدیل به رتبه 12 سایت آمازون کند.
به‌مرور زمان در طی چند سال باعث شد برخی از مردم، ادعاهای این پزشک را باور کنند و از واکسینه کردن کودکان خود خودداری کنند و درنتیجه شیوع سرخک افزایش یافت و به همراه آن نیز مرگ‌ومیرها ناشی از آن نیز رشد صعودی یافت.


سازمان بهداشت جهانی در ماه اوت 2019 اعلام کرد که قاره اروپا افزایش چشمگیری در ابتلا به سرخک داشته است و تقریباً ۹۰ هزار مورد آن بین ماه‌های ژانویه و ژوئن امسال تشخیص داده‌شده است.


بریتانیا نیز امسال وضعیت هشدار نسبت به سرخک اعلام کرد. این در حالی ست که این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که سرخک را در کشورش کاملاً ریشه کردن کرده است. کالج سلطنتی بریتانیا درباره کاهش مصرف واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (موسوم به واکسن MMR) هشدار داده و اعلام کرد که این کشور «هنوز هم از ادعاهای کاملاً واهی دربارهٔ واکسن MMR متضرر می‌شود...

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در فروردین امسال اعلام کردند که موارد ابتلا به سرخک در ۲۲ ایالت ثبت‌شده و اکثراً کودکانی را مبتلا کرده که تا به حال  واکسن مربوطه را نزده‌اند.


وزیر خدمات و بهداشت آمریکا در همین رابطه در یک نشست خبری اعلام کرد که انتقاد او و سایر پزشکان متوجه پدر و مادرهایی است که به دلیل ادعاهای غیرعلمی در مورد ارتباط واکسن و بیماری‌هایی مثل اوتیسم فرزندان خود را واکسینه نمی‌کنند.


او همچنین گفت حداکثر ده درصد موارد بیماری به بزرگ‌سالانی مربوط می‌شود که واکسن ام ام آر (سرخک-سرخجه-اوریون) را دریافت کرده بودند. به همین دلیل مقام‌ها هشدار می‌دهند که حتی بعضی بزرگ‌سالان باید دوباره واکسن بزنند.


آریزونا، کالیفرنیا، کلورادو، کانتیکات، فلوریدا، جورجیا، ایلینوی، ایندیانا، آیووا، کنتاکی، مریلند، ماساچوست، میشیگان، میزوری، نوادا، نیو همپشر، نیوجرسی، نیویورک، اورگان، تگزاس، تنسی و واشنگتن ایالت‌هایی هستند که بیماری در آنها شیوع پیداکرده. او همچنین گفته بود که برخی از افراد سرخک را از دیگر کشورها چون فیلیپین و اوکراین به آمریکا آورده‌اند و همین‌طور در حال انتقال آن به سایر دنیا هستند.آمار ابتلای بالای سرخک در جهان باعث شد که دونالد ترامپ دستور دهد که همه به‌صورت اجباری واکسیناسیون شود زیرا وضعیت به سطح هشدار رسیده است.آقای ترامپ خود نیز پیش‌ازاین ادعاهای ارتباط واکسن و اوتیسم را مطرح کرده بود ولی پس از شیوع موارد دستور واکسینه اجباری را صادر کرد.


هنوز هم جنبش‌ها و کمپین های "ضد واکسن" در دنیا و به‌خصوص در کشورهایی توسعه‌یافته فعالیت می‌کنند.اما قوانین واکسن اجباری شاید راه‌حل مؤثری در این بازه باشد. برای مثال دولت آلمان این لایحه واکسن اجباری را تصویب کرد.این اقدام هفته گذشته صورت گرفت و بارأی اکثریت گسترده‌ای از نمایندگان تصویب شد و مقرر شد همه کودکانی که به مدرسه یا مهدکودک می‌روند باید واکسینه شوند.

بر پایه این قانون، والدینی که تا اول اوت ۲۰۲۱ قادر به اثبات واکسینه کردن فرزندان خود در مقابل سرخک نشده یا از این کار امتناع کنند، مبلغی بالغ‌بر ۲۵۰۰ یورو (برابر با ۲۱۰۰ پوند) جریمه خواهند شد.آلمان در سال جاری میلادی، ۵۰۱ مورد ابتلا به سرخک را ثبت کرده است.سازمان بهداشت جهانی درباره پدیده شیوع بیماری سرخک و سرخجه در ۵۳ کشور جهان تحقیق می‌کند. اکنون گفته می‌شود که در ۴۸ کشور موارد ابتلا به این بیماری ثبت‌شده است. بیشترین میزان شیوع بیماری سرخک در اروپا مربوط به کشورهای اوکراین، گرجستان و روسیه می‌شود.حدود ۷۸ درصد موارد ثبت‌شده ابتلا به بیماری سرخک در نیمه نخست سال جاری مربوط به این سه این کشور می‌شود.


واکسینه کردن کودکان کم‌هزینه‌ترین روش درزمینهٔ پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار در سراسر جهان دانسته شده است. در گزارش سازمان بهداشت جهانی تصریح‌شده که واکسیناسیون، سالانه مانع از مرگ دو تا سه میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود و اگر تعداد بیشتری در سراسر جهان واکسینه شوند، سالانه زندگی یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر هم از مرگ نجات خواهد یافت.


در سال ۲۰۱۷ میلادی آمار مبتلایان به سرخک ۳۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.  این بیماری حال حتی در برخی از کشورهای اروپایی هم که فاصله اندکی تا ریشه‌کن کردن سرخک داشتند، دوباره شیوع یافته است.

غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها