«صبح ساحل» درپی افتتاح خط هوایی بندرعباس- دوحه گزارش می‌دهد؛

تجارت امن در کشور امن/ پروازها نیز به‌طور مرتب روزهای یک‌شنبه و پنج‌شنبه صورت می‌گیرد


نویسنده: سامیه طهورنیان

سالیانه یک‌میلیون و 100 هزار مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی بندرعباس جابه‌جا می‌شوند این شهر که بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به لحاظ استراتژیک  است، دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که بیشتر از ۱۵۰ پرواز در هفته از مسافران داخل و خارج از کشور به این فرودگاه میزبانی می‌کند.  این روزها تمامی رسانه‌ها از افتتاح خط جدید بندرعباس- دوحه می‌گویند. این خط هوایی یک خط هوایی معمولی نبوده درواقع راهی برای اتصال هرمزگان به یک بازار صادرات و تجارت جدید است.
 دوحه رقیب دوبی می‌شود
قطر به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری و تجاری در خاورمیانه تبدیل‌شده است که تورهای کشتی کروز خلیج‌فارس هم در بنادر این کشور لنگر می‌اندازند. شهر دوحه پایتخت این کشور ثروتمند در سال‌های اخیر این شهر با توسعه بسیار سریع خود و جذب موفق گردشگران توانسته است به‌عنوان رقیبی جدی برای دوبی مطرح‌شده و نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در خاورمیانه و جهان به ثبت برساند؛ اما دوحه برای ایرانیان تنها یک مقصد تفریحی نیست بلکه یک دریچه و فرصت جدید اقتصادی نیز محسوب می‌شود.
 سفری راحت‌تر به دوحه از هرمزگان
ویزای فرودگاهی برای این خط هوایی، راهی برای سفر هر چه سریع‌تر و راحت‌تر به کشور قطر است. سال‌هاست که مردم ایران به کشور امارات سفر می‌کنند؛ برخلاف سفر به کشوری چون ترکیه با این مشکل مواجه‌اند که ویزایشان چندین روز بعد صادر می‌گردد، در رایزنی‌های اخیری که مجموعه ایران ایر انجام داده است مسافرین در هرمزگان هر زمان که بخواهند می‌توانند به دوحه سفر کنند، فقط کافی ست از طریق فرودگاه اقدام به درخواست ویزا کنند. حتی برای تجار و دارندگان کسب‌وکار که برنامه فشرده کاری دارند این گزینه، یک امتیاز خوب برای سفر و تجارت به قطر محسوب می‌شود.
ویزای فرودگاهی سختی‌های دریافت ویزاهای دیگر را ندارد ولی برخی کشورها مدارک خاصی را برای صدور ویزای فرودگاهی از مسافر درخواست می‌کنند. به همین دلیل مسافران پیش از انجام سفر می‌بایست از مدارک لازم برای دریافت ویزا فرودگاهی کشور مقصد اطلاعات کافی را کسب کنند تا در فرودگاه مقصد با نقصی مدارک روبه‌رو نشوند.
 چرا قطر و چرا دوحه
کشور قطر به ۱۰۰ مقصد مختلف در سرتاسر جهان متصل و از این بابت یک نقطه حمل‌ونقل بسیار شلوغ است؛ درواقع فرودگاه بین‌المللی Hamad به‌سرعت به یک دروازه جهانی برای مسافران خارجی تبدیل‌شده است، بنابراین اگر شما برای یک پرواز طولانی‌مدت و یک توقف کوتاه در قطر برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است زمان بیشتری را برای گشت‌وگذار در این خلیج کوچک اختصاص دهید.
قطر یکی از امن‌ترین کشورهاست و تورم در این کشور نزدیک به صفر است. درنتیجه برای تجارت‌های بلندمدت می‌توان روی کشور به‌عنوان هدف سرمایه‌گذاری کرد. کسب‌وکارهای فعال در هرمزگان می‌توانند با زمان‌بندی و بازاریابی مناسب از طریق شرکت‌ها و مرکز مشاوره‌ها وارد اقتصاد این کشور شوند.
همچنین قطری‌ها سالانه ده‌ها نمایشگاه و فستیوال بزرگ برگزار می‌کند که می‌تواند زمینه‌ای برای شناخت بهتر بازار قطر باشد. قطر تقریباً واردکننده هر نوع محصول کشاورزی است. از پیاز، گوجه و سیر گرفته تا برنج و برخی انواع خرماها و محصولات پذیرایی، نان و بیسکوییت و غیره.
یکی از بهترین مواد باارزش صادراتی به قطر محصولات دریایی است که ازلحاظ ارزآوری در رده بسیار بالایی قرار دارد. میگو، انواع ماهیان و صدف، غذای محبوب قطری‌ها است و در تمامی بازار آن جای ویژه‌ای دارد.
حال با توجه به ائتلافی که علیه قطر در بین برخی از کشورها شکل‌گرفته، بازاری کوچک‌تر از بازار روسیه پیش روی ایرانی‌ها قرار دارد و فرصتی دیگر برای صادرکنندگان مهیا شده است. اضافه کنیم که قطر چهاردهمین شریک تجاری ایران است؛ اما پتانسیل خوبی برای افزایش مراودات تجاری بین دو کشور موجود است.
تجارت امن در کشور امن
 صادرات به قطر
قطر یک کشور آرام در منطقه پرتنش خاورمیانه است. پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۶ قطر توسط ۴ کشور عربی در منطقه خلیج‌فارس، این کشور افزایش تورم کمی داشت. افزایش تورم بیشتر در بخش مواد غذایی  به ۲.۷ درصد رسید اما با حضور شرکت‌های تولیدی ترکیه و ایران و همچنین سیاست‌گذاری مناسب، تورم کاهش یافت. قطر در سال ۲۰۲۲ میزبان جام جهانی فوتبال است و این‌یک فرصت مناسب برای صاحبان کالا و خدمات در سراسر جهان است. قطر به‌عنوان یک‌قطب انرژی در جهان شناخته می‌شود و در بخش ریلی و جاده‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری است.
 هرمزگان می‌تواند پیشرو در ایران شود.
در این مدت که از تحریم‌های قطر می‌گذرد، شهرهای زیادی در ایران به تجارت با قطر روی آورده‌اند. ازجمله اصفهان، بوشهر، شیراز و تهران غالب ای شهرها دارای خط پرواز مستقیم به بندر دوحه هستند. باوجود بنادر متعدد در هرمزگان اما استان بوشهر به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده ایران به کشور قطر است.
خوشبختانه امروز در کنار بنادر مهم هرمزگان راه‌اندازی خط هوایی بندرعباس - دوحه می‌تواند به بهبود مراودات با قطر کمک کند. پرواز سریع‌ترین راه برای حمل‌ونقل است. این فرصت را مردم هرمزگان باید غنیمت شمرده و اگر دارای کسب‌وکاری هستیم قطعاً در این حوزه برنامه‌ای داشته باشیم. حتی مردم هرمزگان می‌توانند روی جام جهانی 2022 و حضور مسافرانی که می‌توانند خیلی ارزان‌تر از طریق بندرعباس به قطر بروند برنامه‌ریزی کنند.
تجارت امن در کشور امن
  فرصت‌های بازار قطر
فرصت‌های تجارت با قطر کم نیستند. قطر بیش از ۹۰ درصد مواد غذایی خود را از سایر کشورها وارد می‌کند. باید در نظر داشته باشید در بخش مواد غذایی برچسب‌گذاری را به‌طورجدی در نظر بگیرید. همچنین در بخش‌های مختلف ازجمله ارتباطات و نرم‌افزار  نیز دولت به دنبال انتقال  فنّاوری و دسترسی به ابزارهای جدید است.
لوکس بودن کالاها بسیار برای قطری‌ها حائز اهمیت است. درنتیجه بسته‌بندی و برند سازی برای آن‌ها اولویت دارد.
در بخش ورزشی و بهداشتی و درمانی قطر دارای فرصت‌های زیادی است. تنها در بخش درمانی بازاری ۶ میلیارد دلاری وجود دارد که می‌توانید با تجهیزات مناسب سهم قابل‌توجهی را کسب کنید. هرمزگان به دلیل نزدیکی به فرهنگ و جغرافیای قطر، قطعاً می‌توانند بازار خوبی برای خود در قطر دست‌وپا کند.
مراکز بومگردی و گردشگری هرمزگان نیز می‌توانند خود را وارد این حوزه کنند و قطری‌ها را جذب کنند. همانند استان فارس که درزمینهٔ گردشگرهای عمانی در کشور بسیار موفق ظاهر شد.
 بازاریابی در قطر
افرادی که تمایل به ورود به بازار قطر دارند باید بر روی قیمت رقابتی، کیفیت بالا و ارائه محصولات جدید به بازار تمرکز کنند. کشور قطر از ناوگان هوایی قدرتمندی بهره می‌برد که می‌تواند در برخی از محصولات باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل شود. تماس اولیه با چهره به چهره با واردکنندگان چشم‌اندازهای تجاری شرکت را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. شرکت‌های قطری که تولیدات خارجی را توزیع می‌کنند، معمولاً از مدیران شرکت‌های تولیدی می‌خواهند که محصولات جدید را معرفی کنند و برای بهبود فروش محصولات قدیمی و جدید درخواست اجرای برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات را دارند.
تجارت امن در کشور امن
 تهیه بلیت بندرعباس- دوحه
 تمام دفاتر هواپیمایی فعال در هرمزگان می‌توانند بلیت این سفر را بفروشند. از بابت فروش بلیت پرواز به دوحه و یا لامرد و عسلویه، دفاتر هواپیمایی هیچ مشکلی ندارند.
پروازها نیز به‌طور مرتب روزهای یک‌شنبه و پنج‌شنبه صورت می‌گیرد. قیمت ارائه‌شده پروازها و حتی تورها نازل‌ترین قیمت ممکن در بازار است.
هدف سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهنده‌های این خط هوایی جدید، در کنار پتانسیل‌های سیاحتی و زیارتی قطر، توسعه اقتصادی منطقه جنوب کشور نیز است.
امیدواریم با راه‌اندازی این خط مشکلات ارتباطات و حمل‌ونقل استان هرمزگان کمتر شود.
همان‌طور که در گزارش‌های قبلی توضیح دادیم، در این پرواز از امن‌ترین هواپیمای کوتاه برد یعنی ATR -600 استفاده‌شده است.
مسئولین و سرمایه‌گذاران قول داده‌اند که در کنار این خط هوایی، پرواز مستقیم مسقط را نیز برقرار خواهند کرد تا هرمزگان هر چه‌بهتر در مسیر هاب تجاری شدن قدم بردارد.
       

               تجارت امن در کشور امن

تجارت امن در کشور امن

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها