Fدانشجویان دانشکده دندانپزشکی بندرعباس از وعده‌هایی که عملی نشد، می‌گویند؛

مشکلاتی که تمامی ندارد و مسئولانی که پاسخگو نیستند



دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هدف ارتقای سطح سلامت دهان و دندان و توسعه علم دندان‌پزشکی از سال ۸۷ دانشجو پذیرفته است. اکنون با گذشت ۱۲ سال دانشجویان این دانشکده با مشکلات متعددی مواجه‌اند و از بی‌توجهی مسئولان دانشگاه نسبت به پیگیری و حل مشکلاتشان و دخالت ندادن شورای صنفی به‌عنوان نماینده دانشجویان، در تصمیم‌گیری‌ها گلایه دارند. 
یکی از اعضای شورای صنفی دانشکده دندان‌پزشکی در گفتگو با خبرنگار صبح ساحل با گلایه از عدم توجه مسئولان دانشگاه به دانشکده دندان‌پزشکی و با اشاره به اینکه نداشتن تخصص مسئولان اصلی دانشگاه در حوزه دندانپزشکی از دلایل این بی‌توجهی‌ است، می‌گوید: «استاندارد نبودن ساختمان دانشکده، نامناسب بودن سیستم تهویه، کمبود فضای مناسب و تفکیک نشدن بخش‌های مختلف از یکدیگر که باعث تجمع دانشجویان و بیماران در کلینیک می‌شود باعث شده‌است که در دوران شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری واحد‌های عملی وجود نداشته باشد. مشکل محدودیت فضا و تاسیسات برگزاری واحد‌های عملی را با خطر همراه می‌کند و درنتیجه آن کلاس‌های عملی دانشجویان به تعویق افتاده‌است و به‌ این دلیل هیچ یک از دانشجویان ورودی سال ۹۳ فارغ‌التحصیل نشده‌اند».
از دیگر مشکلاتی که این عضو شورای صنفی به آن اشاره می‌کند ریزش دیوار پشتی دانشکده -که دیوار سلف و بخش پروتز و ارتو بود- در بهمن‌ماه ۹۸ است. او همچنین از نامناسب بودن جلوه بیرونی دانشکده به‌خاطر ساخت‌وساز‌های اطراف می‌گوید و اضافه می‌کند: «درب ورودی اصلی دانشکده به‌دلیل ساخت بیمارستان زنان مسدود شده و درب دانشکده به داخل کوچه منتقل شده است که این موضوع از دلایل کاهش مراجعات بیماران است». خدماتی که کلینیک‌های دندان‌پزشکی دانشگاه‌ها به بیماران ارائه می‌دهند معمولا بسیار ارزان‌تر از مطب‌های خصوصی است و برخی خدمات هم به صورت رایگان ارائه می‌شوند.با این حال تعداد مراجعان به این دانشکده بسیار کم است. این عضو شورای صنفی با بیان اینکه تعرفه‌های خدمات دندان‌پزشکی در این دانشکده از دانشکده‌های دندان‌پزشکی بزرگ کشور هم بالاتر است، یکی از دلایل کم بودن تعداد مراجعان به این کلینیک را بالا بودن تعرفه‌ها می‌داند.
بدیهی‌ است تبلیغات و شناساندن فعالیت، خدمات ، امکانات و فعالیت‌ها و آگاه کردن مردم از وجود کلینیک‌های دندان‌پزشکی دانشگاه‌ها مراجعه بیماران به این کلینیک‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما به‌نظر می‌رسد که بسیاری از اهالی بندرعباس حتی از وجود این کلینیک اطلاعی ندارند.بسیاری از دانشکده‌های دندان‌پزشکی کشور برای بررسی بیمارانی که از موارد سخت محسوب می‌شوند، کلینیک‌های ویژه دارند. عضو شورای صنفی دراین‌باره می‌گوید: « این دانشکده کلینیک ویژه ندارد و بسیاری از بیمارانی که به این کلینیک مراجعه می‌کنند به‌دلیل اینکه از موارد سخت محسوب می‌شوند پذیرفته نمی‌شوند». دانشجویان همچنین از نداشتن هیئت‌علمی و ثابت نبودن اساتید گلایه دارند و این ها را از مواردی می‌دانند که می‌تواند باعث کاهش کیفیت آموزشی شود. باتوجه به اینکه دانشکده‌های دندان‌پزشکی درقبال خدمانی که ارائه می‌دهند هزینه دریافت می‌کنند و همچنین باتوجه به اینکه تقریبا نیمی از دانشجویان این دانشکده شهریه‌پردازند و هر ترم مبالغ زیادی از سوی آنها به حساب دانشگاه واریز می‌شود انتظار می‌رود که این دانشکده برای تامین مواد و تجهیزات با مشکل کمبود بودجه مواجه نباشد؛ اما دانشجویان از کمبود مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی می‌گویند و معتقدند که درآمد این دانشکده در سایر قسمت‌ها هزینه می‌شود. 
دانشجویان با بیان اینکه ظرفیت و امکانات حتی برای تعداد پذیرش‌های ذکرشده در دفترچه سنجش هم  کم است به پذیرش سالانه دانشجو بیشتر از ظرفیت اعلام شده توسط سازمان سنجش و نداشتن امکانات و ظرفیت کافی برای این دانشجویان در دانشکده اعتراض دارند. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ دو مرتبه دانشجویان به‌دلایلی مثل ساختمان نامناسب، کمبود بیمار و گرانی تعرفه‌های خدمات، نداشتن هیئت علمی و کلینیک ویژه‌، کمبود مواد و تجهیزات اعتراض کردند. در نتیجه این اعتراضات در جلسه‌ای که با حضور دکتر حسنی‌آزاد معاون آموزشی دانشگاه، دکتر عبدالمهدی عراقی‌زاده رئیس دانشکده و دکتر افسا معاون آموزشی دانشکده و دانشجویان معترض تشکیل شد، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه تازه این مسئولیت را برعهده گرفته‌است و بخشی از مشکلات و مسائل مطرح‌شده را تا ابتدای آذرماه حل خواهد کرد، افزود: در خصوص تعرفه‌ها و تبلیغات حق با شما است و در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی خواهد شد. درخصوص سردر دانشکده هم قول دادند که تا بهمن ۹۸ به آن رسیدگی شود. 
حال در مرداد‌ماه ۹۹ با گذشت چندین ماه از زمان وعده داده شده برای رسیدگی به این مشکلات، تغییر چندانی ایجاد نشده‌است و دانشجویان همچنان خواهان پیگیری مطالباتشان از طرف مسئولان دانشگاه هستند.رسیدگی به مشکلات این دانشکده نیازمند برنامه مدونی است که همت مسئولان دانشگاه را می‌طلبد. همچنین با‌توجه به ادامه‌دار بودن شرایط موجود ناشی از شیوع ویروس کرونا، اگر مسئولان دانشگاه اقدامی سریع برای برطرف کردن مشکلات ساختمان دانشکده نداشته باشند، مشخص نیست دانشجویان این دانشکده چه زمانی می‌توانند فارغ‌التحصیل شوند. متاسفانه در پی تماس‌‌های مکرر خبرنگار صبح ساحل با مسئولان دانشگاه نظیر معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، رئیس دانشکده دندانپزشکی و معاون آموزشی این دانشکده هیچ‌یک حاضر به پاسخگویی نشدند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها