پیشکسوت و مدرس رسمی مربیگری در ایران:

اگر حقی داشته‌ام، متناسب با تلاشم به آن دست یافته‌ام



ورزش کردن را از کوچه پس کوچه های محله شبان (رضوان کنونی ) در خیابان برق حد فاصل چهارراه مرادی و قدس کنونی و زمین خاکی حاج مشیر، معروف به زمین لیاقت شروع کرد.  الفبای مربیگری را زیر نظر  محمد امین چرخنده در کلاس مربیگری درجه  سه  ایران در  سال ۶۶  آموخت و اکنون خودش از بهترین مدرسان رسمی فدراسیون فوتبال است.
گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت فوتبال و مدرس مربیگری با هم می خوانیم.

 

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
حمیدرضا سایبانی هستم، فرزند احمد، متولد بیست و سوم فروردین ماه ۱۳۴۴، دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مدرس مربیگری مدارس فوتبال و  مدرس مربیگری  دورهای Dو C فدراسیون فوتبال.  دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
ورزش را از کوچه پس کوچه های محله خودمان یعنی کوچه  شبان (رضوان ۴ کنونی ) در خیابان برق حد فاصل چهارراه مرادی و قدس کنونی و زمین خاکی حاج مشیر، معروف به زمین لیاقت شروع کردم .

 
 الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟
ابتدا در کوچه های محله و سپس در  تیم محله ای بابک به مربیگری ابراهیم پری زاده، و تیم برق بندرعباس به مربیگری  علی دهباشی، جلیل بهمن نژاد و محمد علامه زاده و الفبای مربیگری را زیر نظر  محمد امین چرخنده در کلاس مربیگری درجه سه ایران در  سال ۶۶  آموختم.

 
 از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟
در دوره  راهنمایی در قهرمانی تنیس روی میز آموزشگاه ها بعد از اصغر کردی و پسر عمویم  یوسف سایبانی نفر سوم شدم اما در دوره متوسطه در تیم فوتبال به دلیل حضور بازیکنان ارزشمند دبیرستان ابن سینا همواره مقام نخست را به دست می آوردیم.
این بازیکنان عبارت بودند از حسن عسکری، فرید الماسی بندری، محمد علی شجاعی، اسماعیل و غلامعباس رزاق پور، کامل و عبدالله دلزنده نژاد، امید صفا، ناصر جعفر زاده، مرحوم قنبر علی نسب، شهریار براهویی، حسن شراعی، جمشید ملتی زاده، علی عالی زاده و دوستان دیگری که متاسفانه اسامی آن ها در خاطرم نیست.

 
 تا کنون در چه تیم هایی فوتبال بازی کرده اید ؟
در تیم های برق، خواجه عطاء ، هرمز(جهانگیر )، خونسرخ، جبل بر، مسعود هرمزگان در لیگ کشوری بازی کرده ام .

 
 اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی بود؟
در تیم باشگاهی برق و تیم های منتخب جوانان و بزرگسالان استان هرمزگان،  در تیم برق  در کنار دوستان خوبم  علی اسماعیلی، حمید اسماعیلی،  مرحوم احمد اسماعیلی و  عبدالرضا اسماعیلی، محمد علامه زاده، حمید و مجید بهمن نژاد، مهدی و علیرضا سایبانی(برادرانم)، عباس حقیقی،  علی محمودی، تیمور زبده، حسین و مرحوم جلیل شهابی، محمد و حسن خسروانی فر،  محمد علی، عبدالرضا،  محمدرضا و مسعود مظفری، نادر، ناصر و مرحوم منصور  رحمانیان، احمد آخوندی، ابراهیم، حسن، حسین، و داود پریزاده، ناصر حاجی زاده، عبدالعظیم زمیاد، علی رئیسی شهرویی، نادر و ناصر گوری، مجید فدایی، علی کهورزاده ، حسین و غلام زحمت پیشه، حسن و  دکتر احسان کامرانی، ناصر دستان، هوشنگ هلالی پور، فرید علمشاه ودر تیم منتخب استان، هم در کنار بازیکنان  دادخدا شاهی، حسین ویژه، محسن قلابزاده، عبدالرضا مرتضی زاده، حسین عطار، عباس و علی سرخاب، مهدی فلامرزی، اسحق رکنی، رسول خدابخش، حسن زرنگار، رضا رحمان زاده، مجید فلاحت، محمد جمالی،  حسن عسکری، کامل و  عبدالله دلزنده نژاد، اسماعیل رزاق پور، منوچهر نیک سرشت، مسعود احسانی، محمد علی و مصطفی شجاعی، محمد فکری، اسدالله جمالی، حسین ندایی از رودان، اصغر زارعی،  عباس و حسن محیط،  جهانبخش کواری، منصور زارعی، علی اسدی،  ابراهیم زارعی کریانی، کریم بلالی پور، حسن(عبدالعلی) آزادبخش، احمد کاربخش،  محمد فکری از جاسک، محمد عزیزی و منصور محمدیان از بندر لنگه، فاروق جهانداری، موسی صالحی و رشاد اسلامی از قشم، محمد منصوری از حاجی آباد، عبدالحمید و عبدالنبی بلالی پور، محمد زینلی، عبدالرضا احمدی و عیسی قویدل، سیف الله خواجه از میناب،  طیب شهیدی، محمد(حسن) روزبازار ، بهرام باصری ، حمید پولادوند، علی خوش کلام، هوشنگ حافظ پور و محمد بدکی پور افتخار همبازی شدن را دارم اما متاسفم که تعدادی از این دوستان را در طول این سالیان از دست داده ایم که روح شان شاد  یادشان گرامی باشه.

 
 درچه  پستی بازی می کردی ؟
هافبک

 
 در کنار چه کسانی بهتر بازی می کردید ؟
از بازی در کنار همه دوستان لذت می بردم .
هم در تیم های باشگاهی ، تیم های کلاسی و  منتخب آموزشگاه ها و هم در تیم های منتخب جوانان و بزرگسالان استان هرمزگان.

 
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
قهرمانی آموزشگاه ها و بازی های موفق در تیم منتخب استان که در آخرین سال اگر با بازی خشن و غیر اخلاقی و ضد فوتبال تیم منتخب ایلام در ایلام در ضربات پنالتی نمی باختیم، برای نخستین بار به لیگ آزادگان(معادل لیگ برتر کنونی) راه پیدا می کردیم  که متاسفانه نشد. البته از آن به بعد مسابقات در کشور به صورت باشگاهی ادامه یافت.

 
 مربیان شما چه کسانی بوده اند؟
در تیم برق آ علی دهباشی، جلیل بهمن نژاد، ابراهیم پریزاده، محمد علامه زاده،  در تیم هرمز  غلامعباس خوشرویی ، در تیم خواجه عطا ء رضا نوری زاده، در تیم مسعود هرمزگان(لیگ کشوری) محمد رحیمی و مرحوم سیروس قایقران، در تیم های منتخب استان  عبدالحمید سعیدیان، عزیز دبستانی، غلامعباس خوشرویی، علی پری زاده،  مرحوم حسین عطایی،  حسن فلامرزی، صادق دشتی و عیسی دادباز مرببان من بودند و در کنار این مربیان سرپرستان دوره های مختلف تیم ها  مرحوم اسحق امین پور،   دژم و  محمد رضایی بودند که از زحمات همه آن ها تشکر می کنم.

 

اگر حقی داشته‌ام، متناسب  با تلاشم به آن دست یافته‌ام


 از مشکلات فوتبال شهرستان بندرعباس بگوئید؟
اگر خیلی کوتاه بگویم در همه منابع مدیریتی در فوتبال کمبود داریم.

 
 الگوی فوتبالی شما چه کسانی هستند ؟
در استان  دادخدا شاهی، حسین ویژه، ناصر رحمانیان و اسماعیل رزاق پور؛ در کشور مجید نامجو مطلق و حمید درخشان و در دنیا برونو کنتی ایتالیایی و رنسن برینگ هلندی الگوهای فوتبالی من بودند.

 
 قشنگ ترین گلی که زدید به کدام تیم و دروازه بان بود ؟
چند گل که از روی نقطه ی کرنر به ثمر رسانده ام ولی یادم نیست که به کدام تیم ها بوده است. یک گل هم در  مسابقات نیمه نهایی پیشکسوتان با پاس اسماعیل رزاق پور و از پشت محوطه جریمه به تیم خواجه عطاء  به دروازه بان برجسته، دوست عزیرم  عبدالله دلزنده نژاد زدم .

 
 بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام داده اید؟
به عنوان نمونه  بازی های باشگاهی در مقابل تیم جهانگیر و نخل بندرعباس و بازی  در مقابل تیم های پرسپولیس تهران،  منتخب کردستان و سپیدرود رشت از بهترین بازهای بود که انجام داده ام

 
 از هم بازی های شما کدام بازیکن به سطح برتر فوتبال کشور رسید؟
عباس سرخاب، مهدی فلامرزی، مرحوم جهانبخش کواری و منصور محمدیان ، عباس سرخاب  اگر چه یک مهاجم تمام عیار بود، به عنوان یک فوتبالیست کم نظیر و با هوش و فراست بالا، قابلیت بازی در سه پست دفاع، هافبک و حمله را داشت. تسلط بر توپ و حفظ آن، استفاده بهینه از بدن و ضربه های سر
فوق العاده ، و اعتماد بنفس عالی، از او بازیکنی موثر و قابل اتکا ساخته بود، این قابلیت ها بود که او را تبدیل به بهترین بازیکن آسیا به همراه تیم استقلال تهران کرد. و البته به تیم ملی نیز راه یافت و برای تیم ملی بازی کرد.
مهدی فلامرزی خوش قد و قامت و تیز رو با شوت های سهمگین در حال حرکت و آن پرش های بلند و ضربه های سر دیدنی همواره بالاتر از مدافعین برنده  درگیری های هوایی بود. در کورس ها با گام های سریع و بلندش مرتب مدافعان را با مشکل مواجه می کرد. وی در تیم های فتح، سایپا و پورا ی تهران، برق شیراز، فجر سپاس، سداب عمان یا مس کرمان خوش درخشید و به تیم ملی نیز دعوت شد.
مرحوم جهانبخش کواری  یکی از باهوش ترین فوتبالیست هایی آن دوره بود،  قدرت بازی و شوت زنی با هر دو پا، سرعت و شتاب بسیار بالا و قدرت مانور و دریبل زنی فوق العاده ای که  داشت، مهار او را سخت دشوار می کرد. فوتبال چشم نواز او هر ببینده ای را مجذوب و مسحور خود می کرد. او به تیم ملی جوانان دعوت شد، اما شروع جنگ و چالش های مهاجرت و تعطیلی فعالیت های تیم ملی مانع از رسیدن او به جایگاهی در فوتبال کشور شد که شایستگی آن را داشت. منصور محمدیان هافبک  مهاجم خوش تکنیک و ارزشمند بندرلنگه با فیزیک مناسب و قدرتمند  نیز به تیم ملی دعوت شد ولی به دلایل متفاوتی نتوانست در اردوی های تیم ملی شرکت کند.

 
 در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟
این که انسان در شرایط متعارف به حقش برسد بیش از هر چیزی به اراده و تلاش خودش بستگی دارد و حتما اگر حقی داشته ام، متناسب با تلاشم به آن دست یافته ام.

 
 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟
همه دوستان عزیز من هستند ولی با حمید بهمن نژاد چون در یک باشگاه بودیم و محمد علی و مرحوم مصطفی شجاعی رفاقت نزدیک تری داشتم. در این روزها نیز با محسن قلاب زاده، حسین عطار،  حسین ویژه و هوشنگ حافظ پور ارتباط بیشتری دارم.

 
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
همراهی و هم نشینی با دوستان نازنینم در اردوها و سفر های پر شمار زیبا ترین خاطرات من هستند.

 
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
از دست دادن  امین پور سرپرست  تیم و  تعداد زیادی از همبازیانم در تیم منتخب تلخ ترین خاطرات ورزشی من محسوب می شوند.

 
 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟
از بازیکنان جوان و مستعد خواهش می کنم تحصیلات مقدماتی و عالی را دنبال کنند. در زمینه های متنوع فوتبالی و غیر فوتبالی مطالعه کنند و  با تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر تمرینات علمی و فنی خود را زیر نظر مربیان ادامه دهند.

 
 از فوتبال استان بگویید آیا در جایگاه خودش قرار دارد؟
به نظرم فوتبال استان به جای درست و ماندگاری نرسیده است ولی اگر قرار است جایگاه بالا تری و پایدارتری به دست آید باید طرحی نو در انداخت.

 
 تیم مورد علاقه شما در جهان؟
تیم های  ملی برزیل ، هلند ، آلمان و اسپانیا و باشگاه های رئال مادرید اسپانیا، لیورپول انگلیس و آژاکس هلند تیم های خارجی مورد علاقه من هستند.

 
 بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟
همه ی دروازه بان های تیم منتخب عالی بودند، ولی حسن زرنگار موفق تر از بقیه بود.

 
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
زیدان، گواردیولا، گلوپ و رونالد کومان

 
 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟
اگر  به عنوان یک  ورزشکار  و یک مدرس و معلم،  وظایف حرفه ای خودم را به درستی انجام داده باشم، دینم را ادا کرده ام.

 

اگر حقی داشته‌ام، متناسب  با تلاشم به آن دست یافته‌ام


 زیباترین جای هرمزگان از نگاه شما؟
همه جای استان بسیار زیبا و دیدنی هستند.

 
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
بیشتر اوقات در کنار خانواده ام، ورزش، سفر، مطالعه و کمی نوشتن و تماشای تلویزیون بخش مهم زندگی من هستند.

 
 از کلاس های مربیگری که رفته اید بگویید ؟
سال ۶۶ درجه سه فوتبال، استاد چرخنده،  سال ۷۴  درجه دو  ایران استاد چراغپور،سال ۷۸  C آسیا استاد مسعود معینی و استاد چرخنده، سال ۸۳ دوره  مدرسی زیر نظر استاد محصص و استاد اقبالی، سال ۸۴ درجه B آسیا، استادان پورمسلمی و برزگر، سال ۸۶ دوره ی A آسیا استادان فریدون معینی، مرتضی محصص و مسعود اقبالی.

 
 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟
محمد قادری، فواد نجاحی، اسماعیل پوردرویش، هادی دهقانی، فرشید اسماعیلی، علی خبر، علی اسلامی، معین رنجبریان، مجتبی روشنگر و پرویز کریمی از بهترین های فوتبال هرمزگان هستند.

 
 خانواده هم اهل ورزشی هستند ؟
همسرم  درگذشته در ورزش شنا و بسکتبال فعالیت داشت و اکنون به دلیل شرایط خاص این روز ها، به پیاده روی می پردازد. پسر بزرگم سپهر در تنیس روی میز ، فوتبال و پینت بال و فرهاد پسر کوچکترم در  تنیس روی میز و  فوتبال  فعالیت دارد .

 
 کمی از مشکلات فوتبال ایران بگویید ؟
مشکلات کم نیستند.  بنا به گزارش های موجود، فوتبال ایران در نتیجه ورود و دخالت غیر متعارف برخی سیاسیون و سوء مدیریت در چند دهه  اخیر در منجلاب فساد غرق است.

 
 وحرف آخر...
آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه  هم استانی های عزیز و مردم ایران و جهان دارم .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها