رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه هرمزگان از نقش استراتژیک و اقتصادی هرمزگان در منطقه گفت

ظرفیت‌های کلان بین‌المللی هرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

هرمزگان مستعد روابط گسترده‌ای در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی است.  از این رو با کمک سفارت‌خانه‌های کشور، نمایندگی وازرت امور خارجه در هرمزگان از بهمن سال 1391 شروع به فعالیت کرده‌است. هدف از ایجاد این ظرفیت در استان، افزایش سطح دیپلماسی اقتصادی در راستای معرفی ظرفیت‌های هرمزگان، جذب سرمایه‌گذاران و توسعه روابط تجاری و اقتصادی است. همجواری هرمزگان با کشورهای حوزه خلیج فارس و موقعیت کلان استراتژیک خود به لحاظ سیاسی همیشه حائر اهمیت بوده‌است. «سعید شعبان»، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان است. او پیش‌تر مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم، بندرعباس، چابهار، یزد و کنسول در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران‌ در شانگهای چین بود. سعید شعبان در گفت‌وگو با «صبح ساحل» از شرح وظایف این نمایندگی، مسئولیت‌ها و  ارتباط آن با کشورهای منطقه می‌گوید.

   

خدمت به اتباع

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان گفت: «نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان از سه بخش کنسولی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.  بخش کنسولی به امور مربوط به روابط بین‌الملل می‌پردازد. برای مثال شناورهایی که  تحت هر عنوان یا شرایطی وارد آب‌های آزاد کشورهای همسایه می‌شوند، از طریق این نمایندگی پیگیری می‌شود». او در ادامه افزود: «در بخش کنسولی به وضعیت  افرادی خدمت رسانی می‌کنیم که به دلیل تخلف‌های متعدد در کشورهای همسایه زندانی هستند. از طریق این مرکز بین زندانی‌ها و خانواده‌های‌شان ارتباط ایجاد می‌شود». او تصریح کرد: « افرادی که داری مدارک تحصیلی، پزشکی یا تجاری برای ارسال به سفارت خانه‌ها هستند، به‌جای ارجاع به تهران به این نهاد مراجعه کنند». او همچنین گفت: «موارد مرتبط با وقایع اربعه که شامل طلاق، ازدواج، فوت و تولد برای تبعه خارجی که به طور قانونی در هرمزگان زندگی می کنند از طریق این نمایندگی بررسی می‌شود». او با اشاره به شرایط فعلی کرونا و کم شدن صدور روادید فرودگاهی، گفت: «روادید فرودگاهی را ما صادر می‌کنیم و حتی در بند شهید باهنر نیز فعالیت داریم. صدور روادید فعلا به دلیل بحران کرونا بسیار کم شده‌است و پس از گشایش مجدد راه‌ها، این روادیدها دوباره صادر می‌شود».

  

معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی هرمزگان

سعید شعبان جذب سرمایه خارجی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان را از وظایف و مسئولیت‌های مهم ملی و فراملی نمایندگی وزارت امور خارجه استان در هرمزگان معرفی کرد. او گفت : «برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و  دعوت از سفیران و دیپلمات های مقیم استان از وظایف مهم نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان است». او افزود: «تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌های استان هرمزگان با یک استان دیگر نیز از وظایف این نمایندگی است. بخشی از  همکاری استانی نیز از طریق مجموعه ما برنامه‌ریزی می‌شود». رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان تصریح کرد: «در حوزه فرهنگی استان و توسعه آن و بحث خواهرخواندگی‌ها نیز فعالیت می‌کنیم. یکی از اولویت نمایندگی وزارت امورخارجه در بندرعباس توسعه‌ی روابط با کشورهای مهم است. در بحث همکاری ورزشی، گردشگری و ثبت شهرهای تالابی استان نیز فعالیت می کنیم. همکاری فرهنگی ما بسیار گسترده است و همکاری‌های رسانه‌ای از مسئولیت‌های مهم و جدی است».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها