نشست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان با اصحاب رسانه برگزار شد

رشد چشمگیر مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی


نویسنده: صبح ساحل

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان روز سه‌شنبه 24 فروردین نشستی با اصحاب رسانه در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار کرد. در این نشست «شهریار نوری‌زاده» به پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه و ارائه عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در سال 1399 پرداخت. بحث و گفتمان پیرامون مشکلات مسکن روستاییان هرمزگان و حادثه سیل زاج و داربست یکی دیگر از محورهای این نشست بود.

    

استان بلاخیز

     

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و دهه حساب 100 گفت: «امام راحل برای خانه‌سازی محرومان مانند سایر کمیته دهه اول انقلاب، این نهادها را ایجاد کرد که خدمات‌رسانی به محرومان بی‌منت و بدون بروکراسی باشد». او در ادامه افزود: «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌واسطه حساب 100 امام راحل تاکنون توانسته است خدمات ارزنده و چشمگیری را در سطح روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر ارائه دهد. یکی از مشکلاتی که شاید بیشترین هزینه را برای دولت متحمل می‌کند خسارت‌هایی است که به‌واسطه بلایای طبیعی هرساله اتفاق می‌افتد». شهریار نوری زاده با اشاره به بلاخیزی استان هرمزگان گفت: «سال گذشته در استان هرمزگان چندین زلزله و سیل اتفاق افتاد. از جمله سیل دی‌ماه 98 و فروردین 99 و زلزله‌ای که در سال گذشته در شرق بندرلنگه بخش مهران رخ داد». او همچنین تصریح کرد: «این استان بر روی گسل‌های زلزله قرار دارد و برای اینکه بتوانیم هزینه دولت را کم و ایمن‌سازی کنیم تا آرامش خاطر به مردم بدهیم، بایستی مقاوم‌سازی را جدی بگیریم».

     

ساخت 200 هزار واحد مسکونی

     

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان به اصحاب رسانه گفت: «در برنامه دولت سالانه ساخت 200 هزار واحد مسکونی برای مردم در نظر گرفته می‌شود که از سال 1384 اجرای آن شروع‌شده است. این امر با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت صورت می‌گیرد». این مقام مسئول عنوان کرد: «در استان حدود17 هزار و 800 واحد مسکونی روستایی داریم و جمعیت استان بیش از یک‌میلیون نفر است که بیش از 45 درصد آن روستایی هستند». شهریار نوری زاده در ادامه افزود: «از محل اعتبارات مسکن روستایی و بازسازی و بخشی توسط مردم با نظارت بنیاد مسکن، تاکنون حدود 101 هزار مسکن در هرمزگان مقاوم‌سازی شده است. حدود 50 تا 60 درصد واحدهای روستایی در سطح استان هرمزگان مقاوم‌سازی شده است و این افتخار بزرگی برای نهاد انقلابی بنیاد مسکن محسوب می‌شود». مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در ادامه افزود: «توانسته‌ایم در روستاها بخش عمده‌ای از هزینه‌های واحدهای مسکونی را با همکاری و مشارکت‌های مردم کاهش دهیم تا همه منازل مسکونی را با همکاری و مشارکت مردم ساخته شود». او تصریح کرد که این روش توانسته است بین 20 تا 25 درصد هزینه‌های ساخت مسکن روستایی را کاهش دهد.

اعطای تسهیلات به متقاضیان روستایی

شهریار نوری زاده درباره فعالیت‌های دیگری این سازمان در سال 99 گفت: «در سالی که گذشت ابلاغ‌شده که حدود 3300 واحد تسهیلات مسکن روستایی سهمیه استان هرمزگان است. این تسهیلات ارزان‌قیمت بوده و تا سقف 500 میلیون ریال است». او در ادامه تصریح کرد که این امر با همکاری بانک‌ها و استانداری هرمزگان صورت گرفت و پرداخت تسهیلات بدون ضمانت کارمند و به‌صورت زنجیره‌ای بوده‌است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان اضافه کرد: «در پایان سال 99 با مساعدت‌های بنیاد مسکن و استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، 3 هزار واحد مسکن محرومان اضافه شد و مجموع واحدها به 6300 واحد افزایش یافت». شهریار نوری زاده در پاسخ به درصد پیشرفت انجام این پروژه‌ها گفت: «70 درصد از متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌های استان معرفی‌شده‌اند و 40 درصد عملیات اجرایی آن و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری هم عقد قرارداد احداث آن‌ها شروع می‌شود. همچنین 30 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود به جامعه هدف 3 هزار نفر افرادی که در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر توان مالی یا آورده هزینه‌ها را ندارند».

     

اجرای 38 درصدی طرح هادی

      

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در پاسخ به پرسش نحوه اجرای این پروژه‌ها گفت: «نقشه، نظارت، بیمه و پروانه ساختمانی به‌صورت کاملاً رایگان برای متقاضیان انجام می‌شود که از ویژگی‌های اجرای این طرح به شمار می‌رود که از خدمات دولت به روستایی‌های استان هرمزگان است و در بخش سوانح طبیعی هم در سال 99 حدود 897 واحد تا سقف 80 میلیون تومان احداث و بازسازی انجام‌شده است». شهریار نوری زاده درباره دیگر تسهیلات عنوان کرد: «پنج هزار و 600 واحد در سطح استان هرمزگان تسهیلات تعمیری برای واحدهای خسارت‌دیده از سیل و زلزله در نظر گرفته‌شده و تاکنون 100 درصد آن جذب‌شده است». او درباره ویژگی‌های این تسهیلات گفت: «سقف تسهیلات تعمیری 15 میلیون تومان و 5 میلیون هم بلاعوض برای هر واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار خانوار در نظر گرفته‌شده است. بر اساس سرشماری سال 1390، تمامی روستاهای بالای 20 خانوار را مطالعه کردیم اما بر اساس سرشماری سال 1395 استان هرمزگان بالغ‌بر 1331 روستای بالای 20 خانوار دارد». او در ادامه گفت: «از این تعداد 90 روستا در سال‌های 90 تا 95 بالای 20 خانوار اضافه‌شده که به این عدد 1331 رسیده و 30 روستا در سال 1399 تأمین اعتبار و 60 روستا در سال 1400 تأمین اعتبار شد». 100 درصد روستاهای استان هرمزگان بر اساس سرشماری سال 1395 به‌طور کامل مطالعه خواهد شد. این مقام مسئول از اتمام پروژه‌های ابراز امیدواری کرد و گفت: «طرح هادی در 38 درصد از هزار و 331 روستا اجرای ‌شده‌است. امیدواریم در سال جدید در یک افق 10 ساله برنامه‌ریزی کردیم که همه روستاها را با تأمین اعتباری که از اعتبارات ملی و کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها انجام خواهد شد، بتوانیم خدمات را به مردم عرضه کنیم».

    

رشد مهاجرت معکوس

     

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان درباره حاشیه‌نشینی و جدیدترین تحولات استان هرمزگان گفت: «خوشبختانه مهاجرت شهرنشینان روستایی در بیشتر شهرهای هرمزگان به روستاها معکوس شده است. طبق آمار تمایل روستاییان شهرنشین برای بازگشت به روستاهای خود دوچندان شده است». او عنوان کرد که در حال حاضر بخش عمده‌ای از درخواست‌هایی که به بنیاد مسکن ارسال می‌شود از سوی افرادی است که سال‌ها در شهر زندگی کرده‌اند اما پدران و مادران آن‌ها در روستا بوده‌اند. شهریار نوری زاده‌ در ادامه گفت: «فرزندان روستاییان در حال برگشت به روستاها به‌خصوص در بخش‌های مرکزی شهرهای بندرعباس، میناب، بشاگرد، جاسک و حوزه‌های غرب استان هرمزگان هستند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان هم برای اینکه بتواند در این زمینه کمک کند، طرح‌های تفکیکی و تملک اراضی ملی داشته است و آن را با تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار محرومان و جوانانی قرار داده است که تازه ازدواج‌کرده‌اند». این مقام مسئول گفت: «در سال گذشته 76 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی و نفت تأمین اعتبار شد که برای 104 پروژه اجرایی روستایی در قالب طرح هادی و 48 طرح مطالعاتی و بازنگری صورت گرفت. حدود 61 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و بازسازی و 10 میلیارد تومان بلاعوض اقشار کم‌درآمد برای کمک به اتمام واحدهای مسکونی روستایی و درمجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی 137 میلیارد و 289 میلیون تومان اعتبارات سال 99 بوده است». در حال حاضر احداث 15 هزار واحد مسکن مهر آغازشده و تاکنون در شهرهای زیر 25 هزار نفر و شهر بندرعباس، حدود 96 درصد واحدهای مسکن مهر معادل 14400 مسکن به متقاضیان شهری تحویل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مابقی تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

    

اهدای زمین به روستاییان

    

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان گفت: «در سال 99 روستاهایی که قابلیت احداث مسکن دارند و در محدوده شهر به‌خصوص شهر بندرعباس، به افرادی اهدا شد که توانایی مالی ندارند. این طرح باهدف کوتاه کردن دست دلالان و شکستن حباب زمین در روستاها و جلوگیری از قیمت‌های نجومی بنگاه‌ها بود. بنیاد مسکن واحدهای مسکونی ویلایی با زمین 350 مترمربع و زیربنا بین 90 تا 120 مترمربع به متقاضی روستایی و افراد واجد شرایط واگذار می‌کند. گران‌ترین کالای سبد خرید مردم روستا و شهرها زمین است که اگر این کالا تأمین شود بین 30 تا 40 درصد در هزینه‌های تمام‌شده تأثیرگذار خواهیم بود و دست دلالان هم کوتاه خواهد شد». او همچنین گفت: «تأکید ما بر دهیاران و شوراهای روستایی این است که همکاری ویژه‌ای برای مقاوم‌سازی منازل روستایی با بنیاد مسکن داشته باشند». نوری زاده عنوان کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقشه فنی تأییدشده نظام‌مهندسی بدون دریافت وجه تهیه‌کرده و 280 نفر برای هر روستا در استان هرمزگان با همکاری دهیاران و «ناظر فنی روستایی صلاحیت‌دار» معرفی ‌شده است.

    

جانمایی خانه‌های سیل‌زدگان

   

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان با اشاره به اتفاقی که سال گذشته برای روستای زاج و داربست اتفاق افتاد، گفت: «در سال 1392 یک جابه‌جایی از روستای زاج و داربست به سیریک انجام شد. این روستا سیل‌زده نبود اما هرساله به‌واسطه باران‌های زیاد راه‌های این روستا با مشکلات مواجه شده که با هماهنگی فرمانداری‌ها و پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان، مقرر شد که شهرک شهید سلیمانی احداث شود که تاکنون جانمایی آن شده است». او در ادامه گفت: «به همین منظور زمینی به مساحت 30 هکتار برای 250 خانوار با مساحت هر قطعه 520 متر در نظر گرفته‌شده که 154 نفر از روستاییان در زاج و داربست در فاز اول جانمایی و زمین به‌صورت بلاعوض تحویل‌شده است». او در تشریح پیشرفت این پروژه گفت: «برای این تعداد معرفی به بانک و صدور پروانه، 154 واحد پی‌کنی انجام‌شده و 100 واحد کنوانسیون و 70 واحد دیوارچینی و 20 واحد اجرای سقف انجام‌شده است. اعتبار یک میلیارد تومانی هم برای پیاده‌سازی و جدول‌گذاری در این شهرک از محل اعتبارات ملی توسط بنیاد مسکن تأمین‌شده که هم‌زمان با احداث واحدهای مسکونی انجام می‌شود. این شهرک با اعطای تسهیلات 80 میلیون تومانی به هر متقاضی با همکاری خیران، گروه‌های جهادی و با کمک نیروی دریایی سپاه پاسداران احداث می‌شود». او همچنین با اشاره به مشکلات پیشرفت پروژه گفت: «از دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌کنم که هم‌زمان با بنیاد مسکن، موضوعات مربوط به آب و برق‌کشی و تیر گذاری در شهرک شهید سلیمانی را انجام دهند». در پایان شهریار نوری زاده‌ در پاسخ به اجرا و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با طرح‌های گردشگری در استان هرمزگان گفت: «30 روستا در استان هرمزگان شامل، بنگلایان، کنجی و کهتوئیه بستک، نیاب خونسرخ بندرعباس، هفت رنگو قشم، جزیره لارک، هرمودر بندرعباس هدف گردشگری را در دستور کار قرار داده‌ایم که با تأمین اعتبار از اعتبارات ملی و استانی امیدواریم اجرایی شود».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها