تعامل والدین با نوجوان


نویسنده: محیا تکنده

نوجوانی، احتمالا پرتنش‌ترین عصر زندگی هر فرد محسوب می‌شود. والدین در این دوره با چالش‌های بی‌شماری در ارتباط با فرزندشان روبه‌رو می شوند.

 

در واقع کودکی که تا دیروز در مقابل اوامر و باید و نبایدهای خانواده سر تعظیم فرود می‌آورد، به نوجوانی بدل می‌شود که درمقابل والدین خود قد علم می‌کند، می‌خواهد راه خود را برود و بالقوه مسائل زیادی را برای خانواده به وجود می‌آورد. در این نوشته قصد ما این است که به والدین بیاموزیم در سنین نوجوانی فرزندشان چطور باید در کنار او قرار گرفته و این زمان بحرانی را برای نوجوانشان تبدیل به فرصتی برای رشد کنند.

 

فراموش نکنیم که شکاف بین نسلی امروزه به چهار الی پنج سال کاهش یافته، به این معنی که بین ارزش ها، باورها و رفتار مطلوب نوجوانان در مقایسه با والدینشان حداقل سه تا چهار نسل فاصله هست، پس دور از نظر نیست که اختلاف در نگرش‌ها و انتخاب بین والدین و نوجوانان زیاد و مشکل آفرین باشد. اولین کاری که پدر و مادر در مواجه با تغییر خلق فرزندشان می توانند انجام دهند، این است که بجای قرار گرفتن در مقابل نوجوان، درکنار او بایستند. اما چطور؟ اگر والدین بتوانند خود را جایگاه نوجوان قرار بدهند و مسائل را از دید او و در زمانه ی او بنگرند بیشتر مشکلات حل می‌شود. چرا که والدین سعی دارند به عنوان یک تصمیم‌گیر عاقل و مسئول مقابل اشتباهات نوجوان را بگیرند. اما نوجوانی که طبیعتا سعی در پیدا کردن هویت و مسیر زندگی خود دارد، آزمون و خطا می‌کند، اشتباه می‌کند و باید فرصت اصلاح خطای خود را داشته باشد، والدین موظف هستند به عنوان یک دوست در کنار نوجوان باشند و به اظهارنظرها، عقاید و برنامه‌های نوجوان گوش بسپارند.

 

اگر شما هم والدی هستید که نگران تعامل خود با نوجوانتان هستید، باید بر ادبیات مورد استفاده با فرزندتان تمرکز کنید. تهدید، تحقیر و تحدید؛ مثلث دردسرسازی ست که می‌تواند سراشیبی ارتباط با فرزندتان را فراهم کند. برای مثال «تو حق انجام این کار را نداری، همیشه آبروریزی می‌کنی، تو باید تمام کارهایی که من می‌گویم را انجام بدهی.» این جملات برای نوجوانی که سودای استقلال و ساخت دنیای خویش را به سر دارد بسیار گران است، پس به جای این جملات بگویید :«این کار معایب بسیاری دارد، می توانیم کنار هم معایب و مزایای این تصمیم را بررسی کنیم. تو همیشه باعث افتخار من بوده ای. نظرت در مورد انجام این تصمیم چیست؟ من کنار تو هستم ، میتوانیم با هم انجامش بدهیم.» همه چیز به شما بستگی دارد، اگر بتوانید ارتباط مناسبی با نوجوان خود برقرار کنید، علاوه بر سلامت روانی او، ارتباط تان را در دنیای بزرگسالی هم مستحکم کرده اید.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها