کدام دولت پل خلیج‌فارس را احداث می‌کند؟!

اتصال بندرعباس به قشم رویای 50 ساله



موقعیت اقتصادی و گردشگری جزیره‌ی دلفینی شکل قشم آن را به یکی از جزایر دیدنی و پر رفت‌وآمد خلیج‌فارس تبدیل کرده است. موقعیت منحصر‌به‌فرد قشم به عنوان بزرگ جزیره‌ی خلیج‌فارس موجب شده تا توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی به این جزیره جلب شود. پس از ماه‌ها کاهش سفرهای دریایی و هوایی به جزیره‌ی قشم و با تغییر رنگ‌بندی کرونایی این جزیره، سفر به این منطقه از استان هرمزگان دوباره رونق گرفت و روزانه شاهد انجام سفرهای متعددی به جزیره قشم هستیم. در این جزیره نیز هم‌چون دیگر مناطق استان، پروژه‌های زیادی به دلایل مختلف نیمه‌تمام رها شده است. «پل خلیج‌فارس» از جمله طرح‌های مهم ملی است که با گذشت سال‌ها از زمان کلنگ‌زنی و پیشرفت اندک آن، سرنوشت نامعلومی دارد، اما به نظر می‌رسد با سفر اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به هرمزگان و بازدید از این طرح، احداث این پل به عنوان یکی از مطالبات مردم استان هرمزگان و شهروندان قشمی دوباره آغاز شود. پل خلیج‌فارس بخشی از«طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس» است که قشم را از طریق بندرلافت و بندرپهل به بندرعباس متصل می‌کند .

 

   

 آغاز داستان 50 ساله
داستان ساخت پل خلیج‌فارس، به نیم‌قرن پیش، بازمی‌گردد. در سال 51 مسئولان وقت کشوری و استانی از احداث پلی برای ارتباط زمینی بین قشم و سرزمین اصلی خبر دادند، خبری که زود فراموش شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی بازهم کسی سراغی از این طرح ملی نگرفت. با روی کار آمدن دولت سازندگی ساخت پل خلیج‌فارس دوباره بر سر زبان‌ها افتاد اما کار خاصی انجام نشد. پس از گذشت حدود دو دهه در سال 1388 طرح‌های مطالعاتی پل خلیج‌فارس تکمیل و درهیات دولت وقت مطرح شد. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، این پروژه در سال 89 به عنوان یکی از طرح‌های «مهر ماندگار» کلنگ‌زنی شد. داستان این پل در دولت احمدی‌نژاد که می‌خواست این پل ساخته‌ نشده را با تونل جایگزین کند، در کانون توجه قرار گرفت تا دوره‌ی اول روحانی که حتی روزشمار برای پایان پروژه اعلام شده‌ بود،‌ اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسید. اما پس ازانجام مراحل اولیه و با ثبت پیشرفت فیزیکی 15  درصد، به دلایل مختلف، متوقف شد. در دولت دوازدهم علی‌رغم وعده‌های مکرر دولتمردان و مسئولان منطقه آزاد قشم مبنی بر ادامه‌ی ساخت این پل، توسط شرکت‌های چینی یا ایرانی هرگز وعده‌ها محقق نشد.
  
 واکنش‌ها به هدررفت بیت‌المال
طولانی شدن ساخت این پل، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. نماینده‌ی مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در سفر اخیرش به قشم درباره‌ی وضعیت این پل می‌گوید: دولت باید پروژه‌ی پل خلیج‌فارس را تعیین تکلیف کند.
«محمد آشوری»، توقف این پروژه را به دلایل زیست‌محیطی بهانه‌جویی دولت قبل می‌داند. این نماینده‌ی مجلس معتقد است: هر پروژه‌ای چه بزرگ و کوچک و یا مگاپروژه، باید مطالعات زیست‌محیطی آن انجام شود، اما چرا مسئولان محیط‌ زیست پیش از اجرای این طرح عظیم از مشکلات محیط ‌زیستی آن سخن نگفته بودند و در این‌باره بعد از شروع کار و هزینه‌های هنگفتی که انجام شد اعتراض کردند. عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان می‌گوید: در زمینه‌ی ارتباط قشم با سرزمین اصلی دو گزینه داشتیم یکی احداث پل و دیگری ایجاد تونل زیردریایی بود که با بررسی‌های انجام شده، موضوع ساخت پل در اولویت قرار گرفت. آشوری می‌گوید: پل خلیج‌فارس به عنوان یک مگاپروژه از دولت نهم شروع شد و در دولت یازدهم و دوازدهم با کمی پیشرفت همراه بود که مشکلاتی هم‌چون محدودیت منابع مالی و نداشتن باور به انجام این پروژه منجر به ناتمام ماندن آن شد.
«منصور آرامی» دیگر نماینده‌ی مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم، تاکید می‌کند: پل خلیج‌فارس باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود چون حدود 300 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده که در حال از بین رفتن است. وی ادامه داد: اجرای این طرح می‌تواند به جذب بیشتر سرمایه‌گذار در قشم و توسعه‌ی عدالت اجتماعی در این منطقه منجر شود. امام جمعه‌ی قشم نیز با انتقاد از طولانی شدن روند احداث پل خلیج‌فارس می‌گوید: آغاز عملیات اجرایی از 12 سال پیش آغاز شده و متاسفانه نیمه‌کاره رها شده که این زیبنده‌ی نظام اسلامی جمهوری اسلامی نیست.
حجت‌الاسلام «غلامرضا حاجبی»، با بیان این‌که این پل نقش بسزایی در تسهیل عبور و مرور و کاهش مشکلات ساکنین جزیره خواهد داشت، معتقد است: پل خلیج‌فارس، نه تنها قشم را از حالت جزیره خارج نخواهد کرد بلکه مزیت‌های اجرای این پروژه در سطح ملی نیز بی‌شمار است.
   
   اراده‌ی جدی برای اجرای این پروژه
اکنون پس از چندین سال سکوت و در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت سیزدهم، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر تازه منصوب شده شورای عالی مناطق آزاد به اظهارنظر درباره‌ی طرح پل خلیج فارس می‌پردازد. «سعید محمد» بر اهمیت احداث این پل و فراهم نمودن زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذارى بخش خصوصى داخلى و خارجى به ‌منظور بهره‌برداری از این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید می‌کند و می‌گوید: احداث پل خلیج‌فارس نیازمند هماهنگی در سطح دولت و همکاری وزارتخانه‌های مختلف است. او با صراحت می‌گوید: خوشبختانه اراده‌ی جدی برای اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه وجود دارد. مشاور رئیس‌جمهور معتقد است: احداث پل خلیج‌فارس و تکمیل شبکه‌ی حمل و نقل موجود در جزیره قشم، با توجه به پتانسیل‌های بالای منطقه آزاد قشم می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بیشتر قشم و نقش‌آفرینی اقتصادی و تجاری این جزیره در عرصه‌ی رقابت منطقه‌ای در حوزه خلیج‌فارس گردد. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه می‌دهد: با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده و مسیر امن‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تری برای ترانزیت کالا از طریق کریدور شمال-جنوب ایجاد خواهد شد. وی تاکید می‌کند: با ساخت این پل و ایجاد اتصال جزیره به بندرعباس از طریق زمینی، وضعیت صنعتی، اقتصادی، عمرانی و گردشگری جزیره‌ی قشم متحول و موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و در نهایت ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنین محلی و بومیان خواهد شد.
نکته‌‌ی پایانی: طرح جامع پل خلیج‌فارس که شامل احداث پل، توسعه و تجهیز بندر کاوه، احداث راه‌آهن از بندرکاوه به شبکه‌ی راه‌آهن سراسری، احداث بزرگراه و در ‌نهایت اتصال جزیره‌ی‌ قشم به کریدور شمال به جنوب است. علاوه ‌براین درباره‌ی این پروژه گفته می‌شود که با احداث پل خلیج‌فارس به طول بیش از 3 کیلومتر و ساخت 86 کیلومتر راه‌آهن و 92 کیلومتر اتوبان، جزیره‌ی قشم به سرزمین اصلی و شبکه بزرگراه‌ها و راه‌های ریلی کشور متصل می‌شود. این پل به ‌عنوان کریدور اتصال شمال و جنوب، امکان ترانزیت و خروج آسان کالا را از جزیره قشم به مقصد کشورهای تازه استقلال‌یافته و در نتیجه اروپا فراهم خواهد آورد. هم‌چنین با احداث این پل که دارای مسیر رفت‌و‌برگشت خط آهن نیز خواهد بود، این امکان فراهم می‌شود تا محموله‌های تخلیه‌شده در قشم، به ‌سرعت وارد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی شده و در اسرع وقت، محصولات صادراتی را به ترمینال دریایی صادرات، برساند. حال باید به انتظار نشست و نظاره‌گر شد که با وعده‌های داده شده، کدام رئیس دولت با اعضای کابینه‌اش از روی پل آرزوها گذر خواهند کرد؟!

  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها