معاون وزیر اقتصاد:

نان سهمیه‌‌بندی نمی‌شود



معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: قرار نیست نان سهمیه‌ای شود و آرد برای تهیه نان سنتی در نانوائی‌ها همچنان یارانه می‌گیرد.

 

به گزارش صبح ساحل، هادی سبحانیان درباره قیمت نان سنتی گفت: قصه نان با سایر کالا‌ها متفاوت است. آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست دولت این است که قیمت نان سنتی نه تنها افزایش قیمتی نداشته باشد، بلکه با همان کیفیت، ۱۰ درصد ارزان‌تر به دست مردم برسد.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، قرار نیست نان سهمیه‌ای شود، صرفا آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد و جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد.

 

گفتنی است که پیش از این و همزمان با افزایش چشمگیر قیمت نان، یک مقام ارشد وزارت اقتصاد گفت که نان به صورت سهمیه‌ای و با کد ملی فروخته خواهد شد.

ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت درباره سازوکار این برنامه گفت: «برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود. مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند».

پس از آن ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس اعلام کرد: در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: «وزرا حداقل اگر صلاح می‌دانند، که باید بدانند، با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید جلسه بگذارند و ابعاد مختلف موضوعات مهم مثل آزادسازی نرخ نان که قوت غالب مردم، آن هم قشر پایین و متوسط جامعه است را آنالیز کنیم. اینکه دولت چگونه عمل خواهد کرد، خبر نداریم و دست‌کم به ما چیزی اعلام نشده است.»

احسان ارکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان سنتی، چه طرحی را در نظر دارد، اظهار کرد: «وزیر اقتصاد اعلام کردند که قیمت نان سنتی تا پایان سال گران نمی‌شود، امیدواریم که این اتفاق بیافتد. در خصوص بحث کارت نان هم صحبت‌های غیر رسمی شنیده می‌شود اما آنچه بنده در جریانش قرار دارم، این است که برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، که قطعا منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد، ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید افزایش یافته از طریق کارت جبران می‌شود.»

 

منابع: ایلنا، ایسنا، آسیانیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها