شکيبايي گفت چطور مي‌تواني جاي سوسک حرف بزني!



 صبح ساحل ، هنری - صداپيشه شخصيت هاپوکمار در مجموعه «خونه مادربزرگه» خاطره اي از خسرو شکيبايي که به او گفته چگونه مي‌تواني به جاي حيوانات حرف بزني، تعريف کرد.هرمز هدايت که سال ها در تلويزيون برنامه هاي کودک و نوجوان و تله تئاتر داشته است، درباره ساختار و محتواي برنامه هاي کنوني تلويزيون به مهر گفت: آن زمان ها به تحقيق و پژوهش تلويزيوني اهميت بيشتري مي دادند. در آن زمان هنگام توليد آثار تلويزيوني بودجه مجزايي براي پژوهش وجود داشت که شايد البته اکنون هم وجود داشته باشد ولي آن زمان پرداخت بودجه عملي مي شد. اين بودجه در پيش توليد اثر پيش بيني شده بود و قبل از توليد پرداخت مي شد. درواقع در دهه 60 پژوهش نسبت به امروز از اهميت بيشتري برخوردار بود.اين نويسنده و کارگردان برنامه هاي تلويزيوني با اشاره به کاهش سطح کيفي برنامه هاي تلويزيون عنوان کرد: در آن زمان عوامل کارها حرفه اي بودند، به طور مثال تهيه کننده ها کاملا به کار مسلط بودند اما اکنون بيشتر، تهيه کنندگان جوان هستند که توليد برنامه ها و سريال ها را بر عهده مي گيرند.کارگردان مجموعه «زير گنبد کبود» اضافه کرد: اکنون تهيه کنندگي آثار بيشتر بر مبناي رابطه است. آن هم رابطه هاي منفي و عوامل گاهي از تخصص هاي لازم برخوردار نيستند اما آن زمان تهيه کننده ها اطلاعاتشان از کارگردان هم بيشتر بود و به نوعي بر تصويربرداري، نورپردازي، صدا و... هم اشراف داشتند.صداپيشه هاپوکمار در «خونه مادربزرگه» به همکاري خود با مرضيه برومند کارگردان اين مجموعه اشاره و بيان کرد: من و مرضيه برومند همکلاس بوديم و يکديگر را مي شناختيم به همين دليل در کارها با هم همکاري داشتيم. براي «خونه مادربزرگه» او پيشنهاد داد که من صداپيشگي داشته باشم و من هم با اينکه ابتدا علاقه اي به کار کودک نداشتم قبول کردم چون بيشتر فعاليتم در حوزه تئاتر بود. وي درباره سختي اين کار عروسکي يادآور شد: آن زمان کارهاي عروسکي به شکل پلي‌بک توليد مي شد و اين بسيار سخت بود چون نياز داشت ما تمرين بيشتري داشته باشيم. ما ابتدا صدا را ضبط مي کرديم و سپس تصوير را توليد مي کرديم و براي اين کار ابتدا به نوعي استوري برد نياز داشتيم. همچنين جاسازي عروسک ها هم کاري بود که سختي هاي بسياري به همراه داشت.هدايت با بيان اينکه پيشينه تئاتر باعث مي شد که درک ويژه اي از شخصيت ها داشته باشند، عنوان کرد: کار عروسکي فقط ادا درآوردن نيست و ما چون تئاتري بوديم و شخصيت هاي نمايشي را مي شناختيم سعي مي کرديم بتوانيم اين ارتباط را حتي با يک حيوان عروسکي برقرار کنيم.

بازيگر مجموعه «ميوه ممنوعه» ادامه داد: البته صداپيشگي اين شخصيت ها گاهي براي بعضي تعجب آور بود. به طور مثال روزي من و خسرو شکيبايي با هم بوديم و او چون مي دانست من کار عروسکي هم انجام مي دهم پرسيد چطور مي شود يک نفر به جاي يک سوسک حرف بزند و بازي کند.کارگردان مجموعه «زنگ بيداري» عنوان کرد: من آن زمان صداپيشگي هاپوکمار را بر عهده داشتم و خسرو شکيبايي سوسک را مثال زد اما واقعيت اين است که اين عروسک ها مي توانند ما به ازاي انساني داشته باشند و در اين صورت مخاطب هم با آنها ارتباط بيشتري برقرار مي کند. هاپوکمار سگي است که اهل مرام و معرفت است و نوعي تنهايي و حزن هميشگي دارد. وي در پايان به بعضي مشکلات در برنامه ها اشاره و بيان کرد: هاپوکمار شخصيتي هندي داشت و عده اي ابتدا فکر مي کردند که ما در اين کار اداي هندي ها را درمي آوريم و پخش سري دوم «خونه مادربزرگه» به همين دليل با توقف کوتاهي همراه شد اما بعد متوجه شدند که او شخصيت مثبتي دارد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها