تغییر موضع آموزش و پرورش هرمزگان نسبت به بحران کمبود معلم؛

حل مسئله معلم از اختیار استان‌ها خارج است



شروع سال تحصیلی جدید با خبر کمبود معلم در کشور آغاز شد تاجایی که صدای بسیاری از والدین و مدیران مدرسه را درآورد. چندی پیش برخی از مخاطبین صبح ساحل  پیام‌هایی از کمبود معلم در شهر بندرعباس و روستاهای اطراف ارسال کردند که با پیگیری‌های انجام شده، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان در خصوص این کمبودها اعلام کرد؛ مشکل کلاس‌های درس در استان حل شده است. این درحالیست که مخاطبین صبح‌ساحل همچنان از کلاس‌های درس بدون معلم گلایه‌مندند که نشان می‌دهد استان همچنان با این مشکل روبه‌رو است.
محمد قویدل، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان درخصوص حل نشدن مسئله‌ی کمبود معلم در استان به خبرنگار صبح‌ساحل گفت: هرمزگان به عنوان استان پیشرو کشور در تامین معلم بوده و پوشش همه کلاس های درس، مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. مقوله کمبود معلم و کلاس بدون معلم تفاوتی مبنایی وجود دارد و این دو موضوع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. 
مساله کمبود معلم از اختیارات مدیران کل استان‌ها خارج استِ اما آنچه حائز اهمیت است؛ در استان هرمزگان با اتخاذ تدابیری چون استفاده از ظرفیت بازنشستگان، اضافه تدریس همکاران و نیروهای خرید خدمت، مشکل کلاس‌های درس مدارس مرتفع شده است و استفاده از ظرفیت معاونان مدارس نیز در تدریس هیچ منع قانونی ندارد؛ چرا که افرادی متخصص و آموزش دیده در این حوزه هستند و اساسا همه نیروهای آموزش و پرورش پیش از آنکه با عناوین اداری شناخته شوند با شغل شریف معلمی به آموزش و پرورش ورود کرده‌اند. 
  

استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای رفع کمبود معلم در استان

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان گفت: بر اساس نتایج آزمون استخدام آموزگاری که در شهریورماه اعلام شد 296 آموزگار آموزش ابتدایی و استثنایی در استان پذیرفته شدند و با توجه به کمبود معلم، 175 نفر نیز در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش و در کلاسهای درس حضور دارند. از طریق آزمون دبیری و هنرآموزی نیز بیش از 200 نفر معلم جذب شدند و قریب به 150 نفر نیز در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش خواهند شد و به مدارس استان راه پیدا خواهند کرد. همچنین ۷۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز در حال حاضر در مدارس مشغول آموزش هستند و در سال تحصیلی جاری تعداد کمبود معلمان نسبت به دوره های پیشین کاهش چشمگیری داشته است. 
  

 شهروندان کلاس‌های درس بدون معلم را اطلاع دهند 

قویدل افزود: اگرچه تا جای ممکن کمبود معلم در استان رفع شده است اما شهروندان هرمزگانی می‌توانند کلاس‌های بدون معلم در مدارس را بدون واسطه و مستقیم به اداره ارزیابی عملکرد استان با شماره گیری ۳۳۳۳۹۰۰۹ منعکس نمایند تا به قید فوریت بررسی و جهت رفع کمبود‎ها اقدام شود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها