واکاوی علت عقب‌نشینی معامله‌گران از خرید‌و‌فروش؛

بورس در انتظار دولت جدید


نویسنده: مریم دهقان

همواره اخبار بر بازارهای مالی اثر گذارند؛ خصوصا اگر خبر ناگواری مثل خبر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و شهادت ایشان و تیم همواره باشد. عموما در زمان انتشار اینگونه اخبار، جو ریسک‌گریزی در بازار حاکم می‌شود و با کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و مشارکت کنندگان در بازار، معامله‌گران با تامل بیشتری اقدام به خرید سهام می‌کنند چراکه بازار پتانسیل بروز یک شوک عظیم و نوسان بزرگ را دارد. برای بررسی عمیق‌تر این موضوع به سراغ علی فراقی، تحلیلگر بازار سرمایه رفته‌ایم تا با ایشان گفتگو کنیم.
  

 واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین واکنش را می‌توان عقب‌نشینی بسیاری از افراد از هرگونه خرید و فروش دانست چراکه معامله‌گران این اتفاق را عامل هیجانات کوتاه مدت در بازار طلقی می‌کنند لذا منتظر هستند تا بازار به وضعیت مساعد و با ثباتی برسد. اما دلیل مهمتری که باعث عقب‌نشینی فعالان و اشخاص حقوقی در بازار شود؛ برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید است. چراکه رویکرد دولت جدید منجر به برنامه‌ریزی و تصمیمات جدیدی در بازار خواهد شد.
  

 کاهش ارزش معاملات بازار چه پیامی برای معامله‌گران دارد؟

کاهش ارزش معاملات در بازار را می‌توان پیامد واضح سیاست‌های حاکم در این مدت دانست. این سیاست‌های غلط باعث عدم جذابیت نمادهای معاملاتی علی رقم قیمت پایین آنها شده است. علت دیگر پایین آمدن ارزش معاملات را می‌توان سردرگمی افراد نسبت به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی و شخص رئیس جمهور آینده دانست. زیرا در حال حاضر ابهام زیادی در این خصوص وجود دارد و حتی انتخابات زود هنگام می‌تواند عامل ایجاد معضلات و چالش‌های جدید و متفاوتی در کشور شود اما با این وجود پس از سپری شدن روزهای قبل انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور آینده، دیدگاه شخص جدید انتخاب شده و تیم وی می‌تواند اوضاع بازار سرمایه را اندکی التیام ببخشد.
  

 نرخ بهره بالای سی درصد چه پیامی برای بازار دارد و دولت تا کجا قرار است نرخ بهره را بالا نگه دارد؟

نرخ بهره بالا می‌تواند دشمن بازار سرمایه باشد و باید به این جمله کلیدی اشاره کرد که هرگونه رونق در بازارهای بادرآمد ثابت و بدون ریسک نقطه مقابل بازارهای با درآمد متغیر و دارای ریسک است و هرچقدر هم بخواهیم این مورد را نادیده بگیریم صرفا خودمان را گول زده‌ایم. لذا در این خصوص باید گفت با نرخ‌های بالا در فروش اوراق دولتی رو به رو هستیم که بدون چون و چرا بازار سرمایه و حتی دیگر قسمت های اقتصاد را با مشکل رو به رو می‌سازد. هرچند دولت با این کار برخی از سررسید‌ها و حتی کسری بودجه خود را به تعویق می‌ندازد ولی عملا در آینده و به هنگام سررسید اوراق، دولت مجددا با مشکلی به مراتب بزرگتر و کسری بودجه چند برابر بزرگ تر رو‌به‌رو می‌شود که توان مقابله  با آن روز‌به‌روز در حالت کاهش است و کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که  همچون سیلی بر پیکره بیمار اقتصاد ایران آوار می‌شود.اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در آخرین تاریخ انتشار اوراق، دولت چندان موفق عمل نکرده است و مقدار کمی از اوراق و تنها در حد سی میلیارد تومان، به فروش رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که حتی اگر تعداد اوراق محدود شوند و صرفا با تعداد معینی اوراق از پیش تعیین شده برای فروش مواجه باشیم؛ باز هم با توجه به نرخ‌های بالا در زمان عرضه، بازار را با شرایط متفاوت و نامساعد رو به رو می‌کند.
  

 در روزهای اخیر شاهد رکود سنگین در جمیع بازارها هستیم. در این شرایط پول هوشمند وارد کدام بازار خواهد شد؟

 در کوتاه مدت نمی‌توان بازار خاصی را هدف پول هوشمند لحاظ کرد ولی می‌توان با بررسی دو موضوع به مقصد این پول دست یافت. موضوع اول را می‌توان شخص رئیس جمهور و تیم انتخابی ریاست قوه مجریه دانست. موضوع بعدی را می‌توان، برنامه‌های مدنظر رئیس جمهور منتخب، برای اداره دولت دانست. این دو مورد را می‌توان چراغ راه پول‌های هوشمند دانست. لازم به توضیح است که حداقل تا پایان سال با وضعیتی مشابه سه ماه اخیر مواجه هستیم. به بیانی دیگر، در 9 ماه آتی وضعیت اقتصادی مشابه همین روزها است.
  

 به نظر شما صندوق‌های سهامی نظیر شتاب، اهرم و ... چه زمانی برای خرید جذاب خواهند شد؟

 خرید صندوق‌های سهامی و اهرمی در زمانی مناسب هستند که بازار در مساعد‌ترین و شکوفا‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد. در این وضعیت، با خرید این صندوق‌ها می‌توان یک گام در بازدهی جلوتر و پیشتاز‌تر بود اما زمانی که بازار وضعیت نامناسبی دارد؛ گزینه‌های مناسبی برای خرید نیستند.
  

 لطفا درباره فاصله nav و قیمت تابلو در صندوق‌ها توضیح بفرمایید.

در صورتی که در زمینه بررسی خالص ارزش دارایی صندوق‌ها حرفه‌ای یا با تجربه نیستید؛ به تابلو این نمادها مراجعه کنید و خالص ارزش دارایی را مشاهده کنید. سپس صندوقی را که Nav آن نزدیک‌ترین و کمترین فاصله را با قیمت تابلو دارد انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این بررسی صرفا یک بررسی سطحی و دم دستی است چراکه ممکن است قیمت لحظه‌ای نماد با‌ وجود فاصله زیاد و بالا، باز هم ارزنده باشد و یا برعکس بسیار پرریسک طلقی شود. در این زمان باید با تحقیقات و بررسی بیشتر وارد معامله شد یا از افراد متخصص این حوزه کمک گرفت.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها