تجارت ۶۵۰ میلیون دلاری آبزیان در سالی که گذشت



مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۳۹هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش ۵۲۸میلیون دلار صادر شد این در حالی است صادرات در سال ۱۴۰۲ به ۶۵۰میلیون دلار رسید.

                                                                                                                

به گزارش صبح ساحل، عباس مختاری، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران درباره تجارت آبزیان و محصولات شیلاتی در دولت سیزدهم گفت: در سال ۱۳۹۹ مقدار ۱۳۹ هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش ۵۲۸ میلیون دلار صادر شد، این در حالی است که میزان صادرات در سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار برآورد شد.

این مسؤول دولتی به بازار و نقش شیلات در سفره مردم اشاره کرد و افزود: در راستای افزایش سطح دسترسی به بازارها، اقدامات زیادی در سازمان شیلات ایران به انجام رسیده است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ تعداد بازارهای تخصصی آبزیان در کشور ۲۱۰ واحد بود که با رشد ۷ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۲۲۵ واحد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تعداد بازارهای اینترنتی آبزیان در کشور تنها ۱۳ واحد بود که با رشد ۱۴۶ درصدی در سال ۱۴۰۲ تعداد بازارها به ۳۲ واحد ارتقا یافت.مختاری از افزایش ۲۹ درصدی مراکز عرضه مستقیم و زنده فروشی ماهیان در کشور خبر داد و گفت: در حالی که تا سال ۱۳۹۹ تعداد مراکز عرضه مستقیم و زنده فروشی ۱۵۶ مرکز بود در سال ۱۴۰۲ تعداد این مراکز به ۲۰۲ مرکز رسید.

                            

رشد ۵۰۰ درصدی زنجیره ارزش در کشور

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان از رشد ۵۰۰ درصدی تعداد زنجیره‌های ارزش در کشور خبر داد و گفت: تعداد زنجیره‌های ارزش در سال ۱۳۹۹ تنها یک زنجیره بود که با رشد ۵۰۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۶ زنجیره رسید.

مختاری ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تعداد غذاهای فرآوری شده آبزیان در کشور ۱۸ محصول بود که با رشد ۱۱ درصدی تا سال ۱۴۰۲ به ۲۰ محصول افزایش یافت.

وی به نقش مؤثر فرهنگ آبزی مصرفی اشاره کرد و گفت: در سال ابتدای دولت سیزدهم تنها یک مورد فعالیت ترویجی نظیر موشن‌گرافی وجود داشت که با رشد ۱۶۰۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۱۷ مورد رسید.

این مسؤول دولتی اعلام کرد: سال ۱۳۹۹، ۸۱ مورد جشنواره، مسابقه و دوره آموزشی طبخ آبزیان برگزار شد که این عدد با رشد ۲۵ درصدی و تعداد موارد فوق به رقم ۱۰۱ رسید.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان در پایان تعداد موافقت و تفاهم نامه‌های ترویج مصرف آبزیان را در سال پایه دولت سیزدهم یک مورد برشمرد و اظهار کرد: این یک مورد با رشد ۲۰۰ درصدی به سه مورد تا سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها