پیش‌بینی نتایج بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

قطب‌سازی درون‌حزبی



مهلت ۵ روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، دیروز به پایان ‌رسید اما طبق قانون، شورای نگهبان حق دارد که مهلت ۵ روزه را به‌مدت ۵ روز دیگر تمدید و تا ۲۴ خرداد ماه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند. هرچند «هادی طحان‌نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان با تأیید این خبر که فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها تمدید می‌شود، گفته است:«شورای نگهبان تلاش می‌کند مهلت تمدید‌شده حداقلی باشد». انتظار می‌رود طبق جدول زمانبندی انتخابات، بررسی صلاحیت روز دوشنبه 21 خرداد ماه پایان ‌یابد و وزارت کشور یک روز بعد اسامی را منتشر کند.

از میان 80 کاندیدا، نام 16 چهره در بین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب بیشتر مطرح است؛ چهره‌هايی چون، محمدباقر قاليباف، علي لاريجانی، سعيد جليلی، مهرداد بذرپاش، علی زاكانی، محمد مهدی اسماعيلی، سيد صولت مرتضوی و محمود احمدی‌نژاد، از جریان اصولگرا و مسعود پزشكيان، اسحاق جهانگيری، محمد شريعتمداری، عباس آخوندی، حميده زرآبادی، محمود صادقی، محمد علی وكيلی و مصطفی كواكبيان از جريان اصلاح‌طلب، نام‌هایی هستند که بيشترين توجه‌ها را به خود معطوف کردند. گمانه‌زنی‌ها درباره ائتلاف برخی نامزدها و نامزدهای پوششی احتمالی بسیار است.
بعد از انتشار نامه‌ تعدادی از اعضای هیئت دولت و وزرا، به شورای نگهبان برای حمایت از «محمد مهدی اسماعیلی» کاندیدای ریاست جمهوری، شنیده‌ها درباره‌ اینکه سه نامزد دیگر از دولت سیزدهم به نفع اسماعیلی کناره‌گیری کنند، بسیار است. پنج تن از اعضای دولت سیزدهم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کردند که با انصراف روز گذشته «داوود منظور» رییس سازمان برنامه و بودجه؛ «صولت مرتضوی» وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، «امیر حسین قاضی زاده هاشمی» رییس بنیاد شهید و اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد فعلا در کارزار انتخابات حضور دارند. البته «علیرضا زاکانی» را هم می‌توان در این لیست قرار داد. زاکانی در انتخابات 1400 کاندیدای پوششی «ابراهیم رئیسی» بود. انتظار می‌رود از لیست اعضای دولت سیزدهم در صورت تایید صلاحیت در نهایت یک یا دو چهره تا روز آخرِ انتخابات حضور داشته باشند. قاضی زاده هاشمی که در انتخابات قبل حاضر نشد به نفع کسی کنار برود؛ در نهایت کمتر از یک میلیون نفر رای آورد. 
برخی رسانه‌ها اینگونه القا می‌کنند که  مهرداد بذرپاش در میان سایر چهره‌های دولتی شانس بیشتری دارد. بذرپاش در چند سال اخیر حواشی‌ هم داشته و باید دید آن موارد از چشم شورای نگهبان دور می‌ماند یا خیر.  جالب آنکه او در روز ثبت‌نام با یک کتاب تحت عنوان «اهم اولویت‌ها و برنامه‌های دولت چهاردهم» در وزارت کشور حضور پیدا کرد و با واکنش‌هایی از قبیل اینکه «به نظر او از قبل خود را برای انتخابات آمده کرده» همراه بود.
                  
           
 جلیلی - لاریجانی- قالیباف
تا قبل از ثبت‌نام محمدباقر قالیباف، ایجاد دو قطبی درون حزبی «جلیلی- لاریجانی» منوط به تائید صلاحیت هرکدام از آن‌ها محتمل بود. پس از ثبت‌نام رئیس مجلس، وزن سیاسی جلیلی در مقابل قالیباف چندان چشمگیر نیست. یکی از رسانه‌ها دیروز خبری مبنی بر احتمال ائتلاف لاریجانی و قالیباف منتشر کرد. خبری عجیب با استناد به اینکه در این دور انتخابات، جبهه اصلاحات از کاندیدای نیابتی {لاریجانی} حمایت نخواهد کرد از همین روی قالیباف و لاریجانی با یک ائتلاف معادلات را دگرگون خواهند کرد. کانال تلگرامی نزدیک به قالیباف بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. بیش از ائتلاف درصورت تائید صلاحیت قالیباف و لاریجانی، ایجاد دوقطبی انتخاباتی میان این دو نفر محتمل است. 
پیش‌بینی می‌شود حضور هرکدام از این دوچهره بتواند ایجاد دوقطبی انتخاباتی {درون حزبی یا سایر} را در این دور محتمل کند. دو قطبی‌ که هرکدام یک سمت آن باشند و سمت دیگر اصلاح‌طلبان یا کاندیدای نزدیک به دولت سیزدهم باشد. «عباس آخوندی»، «مسعود پزشکیان» و «اسحاق جهانگیری» سه چهره تحت حمایت اصلاح‌طلبان هستند. اصلاح‌طلبان در این سال‌ها با ریزش گسترده آرا و افول اجتماعی مواجه بودند و سبد رای آن‌ها در انتخابات گذشته {2 میلیون رای به عبدالناصر همتی} مشخص شد. به نظر می‌رسد آن‌ها شانس چندانی  نداشته باشد مگر اینکه در روزهای انتخابات برگی رو کنند تا آرا افزایش پیدا کند. 
 لازم است به این موضوع نیز اشاره کرد که برخی فعالان سیاسی و مردم به طور کلی فلسفه ایجاد دوقطبی در این انتخابات را حتی در صورت تائید صلاحیت چهره‌هایی چون لاریجانی و احمدی‌نژاد به خاطر تنگناهای اقتصادی و مسائل اجتماعی که کشور با آن درگیر است، بعید می‌دانند.
 با این حال همه چیز بسته به نام‌هایی است که از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند. 
                   
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها