انحصار جواب می‌دهد/ افزایش۳۰ میلیون تومانی به دلیل عدم فاکتور و عرضه خودرو توسط دو خودروساز



 وزیر صمت برای دومین بار طی چندماهه اخیر به مردمی که برای خرید خودرو قصد ورود به بازار دارند، توصیه کرده است که "برای خرید عجله نکنید؛ چراکه بازار پایدار خواهد شد". وی قبل از عید نیز گفته بود: "مردم باید حوصله کنند؛ زيرا وضعیت خوبی خواهیم داشت و بازار خودرو روبه‌بهبود است. "

 

به گزارش صبح ساحل، دراین‌خصوص سعید مؤتمنی کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در روز‌های اخیر اظهار داشت: وعده‌های و صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر نخریدن خودرو، ممکن است که اثر چندروزه‌ای داشته باشد؛ اما در درازمدت تاثيري نخواهد داشت. چراکه بازار خودرو یک نیازی دارد و آن نیاز باید تامین شود. اگر نیاز خودرو در بازار تا به امروز تامین شده بود، نباید این اختلاف قیمت‌ها را شاهد باشیم. به‌گونه‌ای که امروز ۹۰ تا ۱۰۰ درصد فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار داریم. این فاصله معنادار قیمت خودرو نشان می‌دهد که نتوانستیم نیاز بازار خودرو را تأمین کنیم.

وی افزود: در سال گذشته، مسئولان وزارت صمت قول دادند که یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید کنند، اما در نهایت از میزان تولید سال قبل‌تر یعنی ۱۴۰۱ هم کمتر تولید داشتند. این نشان دهنده ضعف وزارت صمت بود که نتوانست وعده اي که داده بود را عملی کند. از سوی دیگر از ۳۰ هزار ایرانی، نفری ۵۰۰ میلیون تومان گرفتند تا برای آن‌ها خودروی وارداتی بیاورند. حتی تاکید داشتند که در سال ۱۴۰۲، صد هزار خودرو وارد خواهند کرد، اما در عمل این عدد به کمتر از ده هزار خودرو رسیده است؛ واردات قطره چکانی که اثر آن را در بازار نمی‌بینیم و همچنان فاصله قیمتی مشهود است.

مؤتمنی یادآور شد: بازار خودرو در شرایط کنونی، با رکود کامل دست‌وپنجه نرم می‌کند و مشتری برای خرید مراجعه نمی‌کند. اما چرا قیمت‌ها آن‌قدر بالا مانده است؟ به‌خاطر این است که مسئولان خودرویی وزارت صمت نتوانستند نیاز روزانه، ماهانه و سالانه بازار خودرو را تأمین کنند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه سیاست‌های وزارت صمت در حوزه خودرویی، غلط بوده است،افزود: بازار را با حالت دستوری و گفتاردرمانی و توصیه نمی‌توان اداره کرد. هر بازاری یک نیازی دارد و باید آن نیاز بررسی و سنجیده شود و برای تأمین آن نیاز به سراغ تولید با کیفیت و قیمت مناسب رفت و اگر تولید هم به‌اندازه نیست باید واردات را در دستور کار قرار داد. اما متأسفانه در همان ابتدا یعنی بخش تولید خودرو، نه محصولات قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت قابل‌قبولی دارد.

سانتافه  ۱۰۰ هزار دلاری را  فقط در ایران داریم

کارشناس بازار خودرو افزود: زمانی انحصار شکسته می‌شود که واردات خودرو آزاد شود. بایستی دولت برای یک بازه زمانی از منافعش چشم‌پوشی کند و تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد تا خودرو به جایگاه خودش برگردد. این در شرایطی است که امروزه قیمت یک سانتافه ۲۰۲۴ در بازار جهانی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است؛ بنابراین با نظر گرفتن دلار ۶۰ هزار تومانی و سقف ۳۰ هزار دلاری برای خرید سانتافه، قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسد. اما با این رقم در بازار داخلی امروز یک تیگو ۷ می‌توان خرید نه سانتافه؛ اما در بازار داخلی قیمت این سانتافه معادل نرخ ارزی ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود.

مؤتمنی با اشاره به عملکرد خودرویی علی‌آبادی در چند ماه اخیر اظهار داشت: وزیر صمت ضعیف‌ترین عملکرد را در تیم اقتصادی دولت داشته است؛ الان هم به مردم گفته است که عجله نکنید و خودرو نخرید، چون ارزان می‌شود. اما باید از ایشان پرسید که مگر واردات خودرو را به شکل مطلوبی انجام داده‌اید؟ امروز نرخ تورم را کنترل کرده‌اید که به توصیه نخریدن خودرو گوش کنند؟

اقدام عجیب ایران خورو و سایپا برای گرانی خودرو در روزهای اخیر؛ 

وی ادامه داد: در شرایطی که در هفته‌های اخیر قیمت‌ها به طور نسبی کاهش داشت، اما چند روزی است که دوباره شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. چرا؟ پاسخ عدم فاکتور خودرو‌ها توسط ایران‌خودرو و سایپاست. به‌گونه‌ای که در روز‌های اخیر با وجود ثبات نرخ ارز، شاهد رشد قیمت خودرو‌های داخلی هستیم و به طور میانگین قیمت خودرو‌های تولید داخل، ۳۰ میلیون تومان گران‌تر شده است؛ تنها به این دلیل که دو خودروساز، محصول خود را فاکتور نمی‌کنند و عرضه نمی‌شود. چراکه انحصارگر همیشه به گونه‌ای بازار را نگه می‌دارد که شخص متقاضی که ثبت نام کرده است، در زمان تحویل خودرو به رغم ایراد و مشکلات، خودروی خود را تحویل بگیرد و با خود ببرد. این در حالی است که کیفیت خودرو‌ها و قطعات نسبت به سال‌های قبل، بسیار پایین آمده و به ضرر مردم شده است؛ بنابراین این‌ها مشکلات و مسائلی است که باید توسط وزارت صمت و شخص وزیر، نظارت، پیگیری و حل شود.

قیمت جدید کارخانه ای ۱۳ محصول ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۳

فهرست قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۳ از سوی این شرکت اعلام شد.

قیمت جدید کارخانه ای محصولات ایران خودرو اعلام شد

جدیدترین لیست قیمت خرداد ماه ۱۴۰۲ محصولات سایپا اعلام شد

جدیدترین لیست قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد. این قیمت‌ها نهایی و برای مصرف کننده بوده و برای حواله‌های و دعوتنامه‌های جدید اعمال خواهد شد:



برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها