نام دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت تغییر یافت



رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت خبر داد و گفت: علاوه بر تغییر نام، ساختار این دانشگاه هم تغییر می‌کند. 

    

اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و اموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای صبح امروز با حضور ۸۳ نفر از روسای دانشگاه ها، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، نکویی معاون آموزشی و پژوهشی حراست کل کشور و مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بیش ۱۲_۱۰ سال است در کشور هم دانشگاه فنی و حرفه ای داریم و هم سازمان فنی و حرفه ای و به فضل الهی تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای را به دانشگاه ملی مهارت انجام دادیم و بزودی با برند جدید دانشگاه ملی مهارت در کشور مواجه هستیم. علاوه بر تغییر نام، ساختار را هم تغییر دادیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی، اظهار داشت: بزرگترین میراث شهید رئیسی مکتب سیاسی آن شهید بود، اخلاق مداری، سخت کوشی و کار شبانه روزی از ویژگی های شهید عزیز بود و بدون حاشیه پردازی کشور را اداره کردند و پاداش ایشان چیزی جز شهادت نبود.

خسرویان افزود: امیدواریم کسانی که برای ادامه مسیر حضور دارند دولتی در امتداد دولت شهید رئیسی داشته باشند. امروز مردم انتظار کار شبانه روزی و بدون حاشیه از مسئولین دارند. امروز دوران حرف زدن گذشته و هر کس مسوولیتی دارد باید از عملکردش صحبت کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بنده با عنوان سکاندار دانشگاه فنی و حرفه‌ای بررسی می کنم که کدام کاندیدا در راستای توسعه آموزش مهارتی در کشور برنامه دارد.

وی به اقدامات این دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ابتدای دولت سیزدهم بازگشایی دانشگاه ها موضوع اول دولت بود. در آن زمان ۳ سال دانشگاه در فضای مجازی بود و هزینه های عمومی و جاری دانشگاه ها افزایش پیدا کرده و بسیاری از منابع دولت قفل بود و دولت سیزدهم با چنین شرایطی شروع به کار کرد.

خسرویان افزود: مهم‌ترین مساله ای که در آموزش مهارتی در کشور مطرح بود این بود که نظام آموزش مهارتی در سپهر برنامه علم و فناوری نادیده گرفته شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: اساسا دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش انتزاع شده بود و با عنوان عضو پیوندی به وزارت علوم پیوند خورده بود.

خسرویان خاطرنشان کرد: بودجه ای که برای دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده بود از بن ضعیف بود اگر شاخص را آموزش در نظر بگیریم می بینیم این دانشگاه باید ۶۰ هزار دانشجو داشته باشد اما این دانشگاه در حال حاضر ۱۹۰ هزار دانشجو دارد و نظام بودجه ریزی کاملا سنتی است به تبع اگر ساختار دانشگاه مشکل داشته باشد نظام عرضه ها و تقاضاها دچار ناترازی می شود.

وی به چالش بعدی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در ارتباط با حوزه منابع انسانی نیز با مشکلاتی همچون سونامی بازنشستگی مواجه بودیم و هستیم به طوری که فشار کمبود منابع انسانی جدی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: اساسا تمایز آموزش های فنی و حرفه ای با سایر آموزش ها در کارگاه ها و آزمایشگاه ها به صورت عملی است و بیش از ۸۰ درصد کا گاه ها ترویج می شود. کارگاه های فرسوده و کارگاه هایی که می توانست در بحران کرونا به فرصت تبدیل و تجهیز شود.

خسرویان در ادامه گفت: اینها چالش هایی بود که در این ۳ سال دولت شهید رئیسی با آن مواجه بودیم و باید آنها را اصلاح می کردیم. اگر نقطه اتکا و تلاش به غیر از این مسائل بود امروز باید جواب می دادیم چرا مسیر را اشتباه حرکت کردیم.

وی گفت: اولین کار در دولت سیزدهم اصلاح ساختار بودجه و تشکیلات بود. تلاش بر این بود ابزارسازی کنیم. زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم ۱۲۳۰ میلیارد تومان بودجه تحویل گرفتیم و امروز با عنایت شهید رئیسی ۴۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای امسال پیشنهاد شده است.

خسرویان افزود: همچنین در تمام سفرهای منابعی برای احداث و تجهیز آموزشکده ها در سراسر کشور دریافت کردیم که سیاستگذاری دولت سیزدهم منجر به این امر شد.

وی افزود: علاوه بر بودجه تفصیلی دانشگاه یک و نیم همت برای توسعه آموزشکده ها بود و دولت سیزدهم به ارتقای آموزش های مهارتی اهتمام داشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها