تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی رصد می‌شود



معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در انتخابات گفت: نمایندگان از افترا زدن خودداری کنند و مردم را از انتخابات ناامید نکنند چرا که این موارد قابلیت پیگیری قضایی دارد.
    

به گزارش صبح ساحل به نقل میزان، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، نماد جمهوریت و مردم‌سالاری دینی است که در اصل ۱۱۴ قانون اساسی که میثاق ملت با حکومت جمهوری اسلامی است نیز اشاره شده است. در اصل ۱۱۴ قانون اساسی آمده، «رئیس جمهوری برای مدت چهار سال با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است.» 

شرایط اولیه رئیس جمهور از منظر قانون اساسی چیست؟

رئیس جمهور پس از رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور و رئیس هیئت دولت است که وظیفه اجرای قانون اساسی و امور اجرایی کشور را دارد، بر همین مبنا رئیس جمهوری باید از حقانیت ومقبولیت بالایی برخوردارد باشد تا بتواند قانون اساسی و امور اجرایی کشور را به خوبی مدیریت کند و این حقانیت و مقبولیت جر با انتخاب مردم حاصل نمی‌شود. همچنین مطابق اصل ۱۱۵ قانون اسای رئیس جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط باشند انتخاب شوند که شرایط زیر را داشته باشد:

ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبّر، دارای حُسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن ومعتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

همانطور که بررسی شد طبق قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود که آخرین انتخابات در کشورمان ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهووری در ایران برگزار شد که آیت‌الله رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران انتخاب شد.

با توجه به شهادت رئیس جمهور، ترتیبی داده شده است که انتخابات در ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

حال با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و این نماد مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی، سلامت انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سالم‌سازی و نظارت بر روند انتخابات، مجال انتخاب اصلح را برای مردم فراهم می‌کند. پس لازم است که انتخابات در یک فضای انتخاباتی سالم برگزار شود. با تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات در روز گذشته، زمان تبلیغات نامزدها آغاز شده است. 

با تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی، شاهد کاهش ۹۰ درصدی تخلفات انتخابات بودیم

یکی از سیاست‌ها و راهبرد‌های دستگاه قضایی صیانت از انتخابات و آزادی آرا مردم است که قوه قضاییه در انتخابات دارای مسئولیت‌های قانونی است که برخورد با مجرمین و پیشگیری از جرایم انتخاباتی یکی از وظایف خطیر این قوه مهم کشور است، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان در خصوص مصادیق تخلفات انتخاباتی گفت: با تشکیل ستاد‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، جرایم انتخاباتی ۹۰ درصد کاهش یافت؛همین ستاد‌ها در انتخابات پیش‌رو نیز تشکیل شده است، در دوره قبل عمدتا تخلفات مربوط به تخریب نامزد‌ها علیه یکدیگر و تبلیغات زودهنگام بود و در حال حاضر هیچ تخلفی تاکنون گزارش نشده است.

وی افزود: بیشترین نگرانی‌ها در انتخابات حاضر، سیاه‌نمایی افراد علیه یکدیگر است. طبق گفته رهبر انقلاب، عرصه انتخابات، باید مسابقه برای خدمت‌رسانی باشد که مسئولان نیز باید همین را اصل قرار دهند و اگر کسی برای خدمت به خلق در انتخابات شرکت می‌کند باید آن را مسابقه خدمت در نظر بگیرد و ارزش‌ها و اخلاق اسلامی انتخابات را رعایت کند، یعنی داوطلبان نباید به یکدیگر افترا بی‌علت بزنند و مردم را از فضای انتخابات ناامید کنند. موارد یادشده قابلیت پیگیری قضایی هم دارد و اگر کسی بدون مستند حرفی بزند باید در قبال حرفش پاسخگو باشد.

جهانگیر با اشاره به روند نظارت و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی گفت: جلسه‌ای به ریاست دادستان کل کشور به صورت منظم و مستمر با دعوت از دستگاه‌های مختلف در دستور کار قرار داده شد که جلسات اولیه آن برگزار شده است. در این جلسات موارد اولیه احصا و به دادستان‌ها ابلاغ شده است و رصد فضای مجازی و واقعی در دستور کار قرار دارد که اگر تخلفاتی صورت گرفت پیگیری لازم صورت گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها