نگاه آماری 11 دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان

کرسی‌نشینان هرمزگان در ادوار مختلف مجلس


نویسنده: بهار بیژنی

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یکی از مولفه های اصلی مشارکت همگانی توام با احساس مسئولیت مردم در اداره كشور خود است. افتخار نظام جمهوری اسلامی در طول 45 سال گذشته، تلفیقی از دینداری و مردم سالاری در مدل جمهوری اسلامی است. مردم ایران به طور متوسط در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هر سال یک بار در انتخابات شركت كردند.در همین راستا در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سعی کردیم در این مطلب به تحلیل آماری 11 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان بپردازیم تا مروری بر اسامی اشخاصی که در آن زمان مورد تایید مردم بودند داشته باشیم.
  

دور اول مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و در آن هنگام عباس عباسی و غلامعباس زائری در مرحله اول به ترتیب با کسب 59 و 56 درصد آرا به عنوان نماینده مردم بندرعباس انتخاب شدند و در همان دور مجلس در سال 59 نیز در مرحله دوم غلامحسین حقانی با کسب 70 درصد آرا به عنوان نماینده اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی هرمزگان وارد این مجلس شد که با شهادت شهید حقانی در مجلس، سال 61 در انتخابات میان‌دوره ای عباس متین با کسب 50 درصد آرا به عنوان نماینده مردم بندرعباس انتخاب شد.
     

دور دوم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

دور دوم مجلس شورای اسلامی در 26 فروردین ماه سال 63 نیز مردم هرمزگان پای صندوق‌های رای رفتند و به سه نماینده استان خود رای دادند که سید مصطفی ذوالقدر در مرحله اول  65 درصد کل آرا  را کسب کرد و انتخاب دو نفر دیگر به مرحله دوم در تاریخ 27 اردیبهشت ماه همان سال کشیده شد که آقایان  عباس متین و غلامعباس زائری به ترتیب با کسب 57 و 51 درصد کل آرای آن زمان توانستند به مجلس راه یابند.
  

دور سوم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

نمایندگان هرمزگان در دور سوم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد در مرحله اول سید عبدالله حسینی با کسب 44، مصطفی ذوالقدر  74 و غلامعباس زائری 37 درصد آرای ماخوذه بودند که البته در این دوره عباس عباسی نیز در میان دوره ای اول در هفتم آبان ماه همان سال با کسب 38 درصد آرای ماخوذه به جمع نمایندگان هرمزگان پیوست.
   

دور چهارم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
دور چهارم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد و اولین جلسه آن در ۷ خرداد ۱۳۷۱ بود. این مجلس پس از خاتمه جنگ و دفاع مقدس(اعلام پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل متحد در 27تیر1367 و آتش بس با عراق)و تثبیت نظام سیاسی انقلابی جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می شد به همین سبب محور و موضوع اصلی آن ورای مجلس سوم که جنگی و بازسازی بود، این مجلس به دنبال توسعه بویژه توسعه زیربنایی در تداوم بازسازی و سازندگی ملی کشور بود.
در این دوره هرمزگان پنج نماینده روانه مجلس کرد از بندرعباس غلامعباس زائری با کسب 37 درصد در مرحله اول و محمد رضایی سردره با 51 درصد آرای ماخوذه در میان دوره 18 آذر همان سال، از شهرستان میناب نیز آقایان عباس عباسی با 47 و سید علی میرخلیلی با 47 درصد در مرحله اول و در نهایت سید عبدالله حسینی از بندرلنگه با 57 درصد آرای ماخوذه در مرحله اول وارد مجلس شدند.
   

دور پنجم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
دور پنجم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار و از استان هرمزگان چهار نفر وارد مجلس شدند که به ترتیب آقایان سید علی میرخلیلی با 64، عباس عباسی با 55، محمد رضایی سردره با 51 و سید عبدالله حسینی با 48 درصد در مرحله اول انتخاب شدند.
  

دور ششم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
مجلس ششم شاید جنجالی‌ترین دورهٔ مجلس بوده‌است. این دوره از ۷خرداد ۱۳۷۹ تا چهار سال قانون‌گذاری کشور را بر عهده داشت. در این دوره اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را در دست داشتند. در دور ششم مجلس طبق ماده 1،تبصره1،بند 19،ردیف31  مصوبه شورای اسلامی در 12 آبان سال 1378 یک نماینده به حوزه انتخابیه "‌بندرعباس، قشم ، ابوموسی و حاجی آباد" افزوده شد و تعداد نمایندگان این حوزه از دو به سه نفر افزایش یافت.
نماینده های این دور از حوزه انتخاباتی بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی آقایان احمد حبیبی با 62، سید مصطفی ذوالقدر با 46 و علی دیرباز با 39 درصد کل آرای ماخوذه در مرحله میان دوره در 18 خرداد ماه 1380 وارد مجلس شدند، همچنین سید عبدالله حسینی به عنوان نماینده مردم غرب استان با کسب 48 درصد آرا در مرحله اول در 29 بهمن ماه 1378 و سید علی میرخلیلی با 46 درصد کل آرا در میان‌دوره ای 18 خرداد ماه 1380 به عنوان نماینده شرق هرمزگان وارد مجلس شدند.
   

دور هفتم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، اول اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد که در این مجلس نیز استان هرمزگان پنج نماینده داشت، شهریار مشیری با 42، محمد آشوری با 51 و علی دیرباز با 28 درصد آرای ماخوذه به عنوان نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی و سیدعبدالله حسینی با 46 درصد به عنوان نماینده غرب استان و علی معلمی پور با 48 درصد از آرای ماخوذه نیز به عنوان نماینده مردم شرق هرمزگان در مرحله اول در اول اسفندماه سال 82  نمایندگان مردم هرمزگان بودند.
در این دوره تمام نماینده های استان در اعتراض به انتصاب استاندار جديد هرمزگان دسته جمعی استعفا كردند، آن ها پس از شنيدن خبر انتصاب استاندار جديد اين استان در اقدامی اعتراضی استعفای خود را در نامه ای به رييس مجلس به نمايندگان مجلس اعلام كردند و در همين راستا هيچ يک از نمايندگان استان در جلسه علنی چهارم اردیبهشت 1386 حاضر نشدند. شهريار مشيری، نماينده بندرعباس، علی ديرباز، نماينده حاجی آباد، محمد آشوری، نماينده قشم و ابوموسی، عبدالله حسينی، نماينده بندر لنگه و بستک و علی معلمی پور، نماينده ميناب و رودان در نامه ای سرگشاده به غلامعلی حدادعادل، رييس مجلس دسته جمعی استعفا كردند.
  

دور هشتم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ برگزار شد نمایندگان هرمزگان عبارت بودند از بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی محمد آشوری تازیانی با 33، سید مصطفی ذوالقدر با 34 و محمد امین فرج زاده با 26 درصد از کل آرای ماخوذه، از شرق استان سید علی میرخلیلی با 36 درصد آرا  و احمد جباری از غرب استان با 58 درصد کل آرا که به مجلس راه یافتند.
  

دور نهم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد که در این دوره نیز هرمزگان پنج نماینده به مجلس فرستاد؛محمد آشوری تازیانی با 35، منصور آرامی با 32  و ابوالقاسم جراره با 39 درصد از کل آرای ماخوذه به عنوان نمایندگان مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی انتخاب شدند.
در این دوره عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی با کسب 58 درصد آرای ماخوذه به عنوان نماینده شرق استان و احمد جباری با 38 درصد آرا نماینده مردم غرب استان انتخاب شدند.
  

دور دهم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

 
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که در تاریخ هفتم اسفندماه سال 1394 در استان هرمزگان با استقبال 67 درصدی واجدین شرایط شرکت در انتخابات برگزار شد.در این دوره از انتخابات مردم حوزه های انتخابیه مرکز، شرق و غرب هرمزگان آقایان حسین هاشمی تختی، احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی(برای چهارمین دوره) و حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی ذوالقدر(برای پنجمین دوره) برای حضور در مجلس دهم انتخاب کردند. در حوزه غرب هرمزگان نیز به دلیل ابطال انتخابات از سوی شورای نگهبان، در انتخابات میان دوره ای نیز ناصر شریفی راهی بهارستان شد.
 

دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در هرمزگان

  
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم اسفند ماه سال 1398 برگزار شد از بین ۴۴ نامزد انتخاباتی در استان هرمزگان پنج نفر حائز اکثریت نسبی آرای شدند، احمد مرادی با ۱۶۷ هزار و ۸۴ رأی، محمد آشوری تازیانی با ۹۳ هزار و ۸۴۲ رای و منصور آرامی با ۸۷ هزار و ۸۷۰ رای به عنوان نمایندگان منتخب مردم در حوزه مرکزی استان معرفی شدند.
همچنین احمد جباری با کسب ۳۰ هزار و ۷۰۲ رأی در حوزه انتخابیه غرب استان به عنوان منتخب مردم این حوزه معرفی شد. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور و در حوزه انتخابیه شرق استان نیز از آرای اخذ شده، حسین رئیسی با ۱۰۳ هزار و ۴۷۰ رای منتخب شد. بنابراین حسین رئیسی به عنوان منتخب حوزه شرق هرمزگان شامل میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد برگزیده شد.
به گزارش صبح ساحل،  پیشینه مجلس شورای اسلامی از مشروطه تا کنون: پس از انقلاب مشروطه در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار، حکومت مشروطه در ایران تشکیل شد و نخستین انتخابات‌ کمی بعد در ایران آغاز شد.فرمان مظفرالدین شاه در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی برای آغاز به کار مجلس آن زمان این بود: "مصمم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان قاجاریه، علماء، اعیان، اشراف، ملاکین و تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارالخلافه تهران تشکیل و تنظیم شود که در مهام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورده به هیئت وزرای دولت خواه ما در اصلاحاتی که برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد اعانت و کمک لازم را بنماید".مجلس شورای ملی در جریان جنبش مشروطه و بر پایه اولین قانون اساسی ایران تشکیل شد. در دوران‌ آغازین مجلس، به احترام فرمان مشروطیت مظفرالدین‌شاه به مجلس شورای ملی ایران «دارالظفر» نیز می‌گفتند.
در زمان پهلوی دوم قوهٔ مقننهٔ ایران دو مجلسی و همراه با مجلس سنا در حکم مجلس ایران شد. مجموعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا را اغلب با نام «مجلسَین» می‌خواندند.از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ ش تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ش کلاً ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می‌ماند.
پس از انقلاب، قوهٔ مقننه دوباره تک‌مجلسی شد. نام مجلس طبق قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای ملی ماند ولی نمایندگان نخستین مجلس نام خود را به «مجلس شورای اسلامی» تغییر دادند. پس از سه دورهٔ مجلس، در بازنگری قانون‌اساسی سال ۱۳۶۸، نام مجلس رسما به مجلس شورای اسلامی تغییر کرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها