نگاهی به وقایع و اتفاقات سال هرمزگان

کلاهبرداری در صدر حوادث 1402



و به پایان سال رسیدیم و آخرین صفحه حوادث امسال  نیز بسته شد. طی این یک‌ساله، وقایع و رویدادهای تلخ و شیرینی در 274 شماره روزنامه صبح‌ساحل به چاپ رسید. از قتل و تصادف تا دستگیری و کشفیات و هشدارها. بارها به معضلات شهر و روستا پرداختیم‌ و انتقاد کردیم و مسئولان را پای‌کار آوردیم. گاها این انتقادها به مذاق عده‌ای خوش نیامد و صدای اعتراض شان بلند شد. اما تیم خبری صبح ساحل در راستای مطالبه گری تسلیم نشدند و مکرراً پیگیر موضوع‌ها بودند. اکثر سوژه‌ها نیز به نتیجه رسید.سوژه‌هایی که غالباً مردمی بودند و درخواست پیگیری داشتند. ازجمله مسدود شدن ساحل سورو برای خودروها که باعث تصادفات و نابودی  اکوسیستم منطقه شده بود... 
در این شماره آخر مروری داریم به مهم ترین حوادث امسال که  کلاهبرداری در صدر این  اتفاقات بوده است.
  
  
 سوانح جاده‌ای و ترافیکی
در روزهای پایانی سال هستیم، روزهای که با افزایش تردد و ترافیک همراه است  ویکی مهم‌ترین موضوعات حادثه‌خیز در این مهلت باقی‌مانده از سال، سوانح جاده‌ای و ترافیکی است.از آغاز طرح نوروزی یعنی در 24 اسفندماه 1401 تا صبح 14 فروردین‌ماه سال جاری ، 348 فقره تصادف در جاده‌های هرمزگان رخ‌داده  که 21 نفر در جاده‌های برون‌شهری  استان جان خود را از دست دادند و 131 نفر نیز مجروح شدند. در این  طرح نوروزی ،1217 نفر در کشور در پی تصادفات رانندگی فوت شدند که نسبت به سال گذشته  افزایش 6 درصدی داشته است.بر اساس آمارهای رسمی 64 درصد از علت این تصادفات مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین سرعت‌بالا بوده است. 68 درصد از مصدومیت‌ها تصادفات جاده‌ای به دلیل نبستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان در خودروها رخ‌داده  یا تشدید کرده است.
امیدواریم امسال آمار تصادفات کاهش چشم‌گیری داشته باشد. بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور،در حوادث رانندگی ایام نوروز طی پنج سال اخیر (از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲)، 4 هزار و ۸۹۱ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند که بیشترین آن‌ها مربوط به نوروز سال جاری با یک هزار و ۲۱۷ نفر است. در این آمار آمده است که بیشترین علت مرگ در حوادث رانندگی ضربه به سر است. آن‌چنان‌که در نوروز سال جاری ۳۷.۴ درصد از کشته‌ها به دلیل ضربه به سر جان خود را ازدست‌داده‌اند؛ بنابراین رانندگان و سرنشینان خودرو ضمن رعایت سرعت مطمئنه، حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنند.
  
 غرق ناشی از عدم رعایت ایمنی 
15نفر در سواحل  قشم از غرق شدن توسط ناجیان غریق نجات یافتند .این آمار مربوط به طرح نوروزی امسال بود.۲۰ ناجی غریق در این تعطیلات در ۶ نقطه خطرآفرین و پرحادثه سواحل سرزمین آب و آفتاب ازجمله سینما دریا، پارک زیتون، آفتاب ۲، جزایر ناز، سوزا و کمپ هامون مستقر بودند که موفق به نجات ۱۵ گردشگر و مسافر ناآشنا به فنون شنا در آب‌های ساحلی، خستگی از شنا در دریای مواج و نداشتن مهارت شنا درراه بازگشت به ساحل شدند و آن‌ها را به‌سلامت به ساحل رساندند. آمار غرق‌شدگی در این ایام به علت ناآشنایی مسافران افزایش می‌یابد. عده زیادی از هم‌وطنان روزها قبل از شروع تعطیلات،  با آمدن به قشم و کیش و هرمز و...با دیدن جذابیت‌های خاص و اقلیم متمایز خاطرات متفاوت و دل‌نشین را تجربه و همچنین از وجود نعمت دریا بهره می‌برند. می‌توان گفت 90 درصد این افراد باهدف شنا و داشتن اوقات مفرح در کنار سواحل زیبای خلیج‌فارس سفر می‌کنند. هرساله متأسفانه شاهد غرق شدن تعدادی از هم‌وطنان در سواحل خلیج‌فارس  هستیم که اکثر قریب به‌اتفاق این مغروقان به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی، عدم آشنایی کامل به شنا و شنا کردن در مناطقی غیر ایمن جان خود را دست می‌دهند.
  
 تردد در اسکله‌های مجاز 
بارها از رسانه‌های مجازی و رسمی از مسافران خواسته‌شده که فقط از اسکله‌های مجاز با شناورهای مجاز به مقصد بروند و به علت ارزانی هزینه جابجایی ، جان  خود را فدا نکنند.اواخر بهمن‌ماه  گذشته ناخدای قایق غیرمجاز در جزیره هرمز جان 11 نفر مسافر را به خطر انداخت. مسافرانی که در دریا غرق شدند اما با اقدام به‌موقع ناخدای لندینگ کرافت و شناور ناجی از مرگ نجات یافتند. دو کودک 3 و 11 ساله نیز در میان این گردشگران بود. افرادی که با هزینه کمتر با شناور  و از اسکله غیرمجاز جزیره قشم به هرمز رفته بودند و هنگام برگشت به بندرعباس با شناور دیگری راهی شده بودند و جان خود را به خطر انداختند. شناوری که در میانه مسیر پس از اتمام سوخت، با لندینگ کرافت برخورد و واژگون شده بود...
  
 هشدار سرقت 
ایام تعطیلات نوروز مسافرت‌ها افزایش دارد و خانه‌ها  نیز خالی از سکنه می‌شود. در این مورد هوشیاری شهروندان را می‌طلبد که با رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارهای پلیس ، از سرقت جلوگیری نمایند.در چند شماره گذشته صبح ساحل خبری مبنی بر دستگیری سارقان طلا  با عنوان "بندرعباس برای دزدان طلا ناامن می‌شود"منتشر شد که 14نفر اعضای پنج باند سرقت در سه عملیات ،در حین خروج و ورود به استان دستگیر شدند. این افراد سابقه‌دار با آگاهی کامل از عدم حضور ساکنان و همچنین غیر ایمنی بودن منازل اکثر لوکس  اقدام به ورود به محل و تخریب قفل و درب‌های کرکره‌ای پارکینگ و منازل آپارتمان می‌کردند و سپس طلاجات را به سرقت می‌بردند. سارقان 18 تا 25 ساله اغلب در تعطیلات آخر هفته به‌صورت گروهی به سمت شرق و غرب بندرعباس می‌رفتند و پس از شناسایی منازل موردنظر ،مورد سرقت قرار می‌دادند.آن‌ها پس از سرقت، طلاجات را جاساز و در مکان معینی  به مالخرها می‌فروختند.
فرمانده انتظامی هرمزگان بابیان این‌که متهمان با تشکیل پرونده به دستگاه قضائی معرفی و روانه زندان شدند به  عموم شهروندان و مردم استان توصیه کرد: حتی‌الامکان اموال قیمتی و  باارزش خود شامل( طلاجات،سکه ، ارز و...) را به صندوق امانات بانک بسپارند، به هنگام خروج و ترک منزل  از خاموش کردن کلیه چراغ‌های منزل خودداری کرده و جهت حفاظت از منزل خود همواره از دستگاه‌های ایمنی از قبیل نصب دزدگیر ، دوربین مداربسته ، استفاده کنند.
  
 کلاهبرداری
زوج کلاهبرداری که در پوشش فروشنده تنقلات در دکه‌ای شهری، میلیاردها ریال به جیب زدند،‌ دستگیر شدند. این زن و شوهر جوان با قرار دادن دستگاه اسکیمر در دکه خود اقدام به کپی‌برداری از کارت‌بانکی شهروندان بندرعباس کردند که توسط پلیس فتای استان هرمزگان شناسایی شدند.
این مطلب مدتی قبل در این روزنامه منتشر شد و بیان شد که  یکی از جرائم رایانه‌ای که با رواج استفاده از کارت‌های بانکی، به‌جای پول نقد، بسیار شایع شده و افراد بسیاری، قربانی آن می‌شوند و موجودی‌های بانکی بعضاً کلان خود را براثر آن از دست می‌دهند جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر است. در این مورد گزارش  و خبرهای زیادی در این روزنامه منتشر کردیم که  افراد سودجو، با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر، به اطلاعات کارت‌بانکی قربانی، دست پیداکرده و با کپی کردن اطلاعات بر روی یک کارت‌بانکی خام و با استفاده از رمز کارت، موجودی حساب کارت قربانی را برداشت می‌کنند. یک‌بار کشیدن کارت روی دستگاه اسکیمر کافی است تا تمام اطلاعات آن ثبت و به لپ تاپی که به آن متصل است منتقل شود. سپس مجرم با دریافت رمز کارت از خریدار تمام اطلاعات لازم برای سوءاستفاده را در اختیار دارد. هرچند بعضی از مجرمان با شکایت مالباختگان دستگیر و به مراجع قضایی منتقل می‌شوند اما به گفته پلیس، رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان در هنگام استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، بهترین راهکار برای پیشگیری از قربانی شدن توسط افراد سودجو است.  
بر اساس رصدهای صورت گرفته و شکوائیه‌های واصله به پلیس فتا در ایام نوروز،  کلاهبرداری با عنوان کپی کارت‌های بانکی (اسکیمر) از سوی مجرمان سایبری افزایش‌یافته است.با توجه به افزایش خریدها و سفرهای نوروزی عموم مردم، این افراد سودجو در قالب فروشندگان دوره‌گرد و سیار با حضور در سطح شهر، معابر و محورهای مواصلاتی کشور باعرضه انواع و اقسام کالا و اقلام موردنیاز هموطنان با ترفند فروشندگی نسبت به کپی کارت‌های بانکی و برداشت غیرمجاز وجه از حساب طعمه‌های خود اقدام می‌کنند.
پلیس بارها با هشدارها بیان داشته که  این فرآیند مجرمانه با در اختیار قرار گرفتن کارت‌بانکی هموطنان و قرار دادن در دستگاه اسکیمر و دریافت رمز امکان‌پذیر می‌شود و از شهروندان خواست که تمام مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت در دستگاه عابر بانک و واردکردن رمز کارت‌بانکی را شخصاً انجام دهند و از قرار دادن کارت‌بانکی در اختیار سایر افراد حتی برای چند ثانیه اکیداً خودداری کنند. 
پلیس فتا درباره کلاهبرداری در پوشش تورهای ارزان‌قیمت نوروز نیز هشدارهای داده است.میزان تبلیغات سفرهای نوروزی و تورهای گردشگری داخلی و خارجی در فضای مجازی و پیامکی نیز در این ایام افزایش‌یافته است که اکثر این تبلیغ‌کنندگان در فضای مجازی توسط هیچ نهادی مجوز نگرفته و درواقع تائید نشده‌اند؛ بنابراین راهی برای اطمینان حاصل کردن از درست بودن این تبلیغات وجود ندارد.حتی گاهی شاهدیم که متأسفانه حتی اگر سایتی تائیدیه هم داشته باشد ممکن است تبلیغات داخل آن جعلی باشد؛ بنابراین نمی‌توان به‌راحتی دراین‌باره به افراد و تبلیغات اعتماد کرد، اما می‌توان با اقداماتی از احتمال خطا کم کرد هر آژانس یا شرکت مسافرتی که قصد تبلیغ در فضای مجازی را دارد؛ قطعاً یک دفتر فیزیکی همراه با شماره تلفن و آدرس مشخص دارد. ازاین‌رو لازم است که افراد پس از دیدن هر نوع تبلیغی چه در سایت‌های اینترنتی و چه به‌صورت پیامکی، قبل از پرداخت هرگونه هزینه‌ای، به دنبال دفتر فیزیکی این آژانس‌ها باشند و در صورت تائید شماره تلفن و آدرس؛ با این دفاتر قرارداد ببندند. همچنین بهتر است افراد به‌صورت حضوری برای انجام این امور اقدام کنند.  
  
 شهادت 
اوایل امسال سه فرمانده انتظامی و دریابانی در درگیری‌های  با قاچاقچیان مواد مخدر به شهادت رسیدند .به دنبال تعقیب و گریز که بین قاچاقچیان مواد مخدر و پلیس بندر چارک رخ داد، فرمانده پاسگاه چارک به درجه رفیع شهادت نائل شد. سرهنگ دوم «محمدرضا اسدالهی»  سومین شهید نیروی انتظامی و مرزبانی هرمزگان در 21 اردیبهشت، مسعود پرکاس 39 ساله  رئیس مبارزه با مواد مخدر مرزبانی در18  اردیبهشت و سعید مریدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر رودان نیز در 21فروردین درراه مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست دادند.در اواخر شهریورماه فواد اورنگی آتش‌نشان اعزامی از بندرعباس حین عملیات نجات فردی در عمق چاه کشاورزی ۱۲۰ متری در منطقه توکهور و هشتبندی جان باخت .
   
 نجات جان 22 بیمار 
 به گفته رئیس اهدای عضو استان هرمزگان از اول سال تاکنون ، 9 اهدای عضو در هرمزگان ثبت شد و خانواده‌های اهداکننده با ایثار خود، جان بیش از22بیمار، که حیاتشان درگرو دریافت عضو پیوندی بود؛ نجات دادند.اهدا اعضا پسر خردسال هرمزگانی، نخستین ایثار ماندگار در سال جاری بود که با تیتر "پایان زندگی 2 ساله، آغازگر حیات دوباره" در این روزنامه منتشر شد. 
 
 قتل 
"غلیان خشم با قِلیان" عنوان درگیری تعدادی از جوانان در پارک ولایت بندرعباس بود که منجر به قتل شد، "زبان سرخ عامل جنون" مربوط به ماجرای پرونده قاتل 16 و مقتول 18 سال دارد . نوجوان و جوانی در پارک شهید دباغیان بندرعباس پس از درگیری لفظی زندگی یکدیگر را نابود کردند. یک جروبحث ساده، آتش این حادثه خونین را روشن کرد و به درگیری فیزیکی منجر شد. در جريان اين نزاع، قاتل با واردکردن ضربات چاقو به قفسه سينه و قلب پسر18 ساله از مهلكه گريخت و نوجوان غرق در خون به كام مرگ فرورفت.همچنین  "مشاجره خونین در ساحل خواجه عطا" که نوجوان 14 سالگی دیگری در درگیری لفظی با چند نفر ناشناس، جان خود را از دست داد.این نمونه خبرهای  قتل‌هاست که در این  نشریه منتشر شد . این قتل‌ها در چندماهه اخیر ناشی از  قلداری، عصبانیت و جنون لحظه‌ای  در انظار عمومی اتفاق افتاده بود.  
  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها