سموم کشاورزی مناسب فصل بهار



در فصل بهار درختان و گیاهان متعددی کاشته می‌شوند و این فصل هم می‌تواند مانند سایر فصول، یکسری آفت‌هایی را برای گیاه به همراه داشته باشد. به طور کلی باید بگوییم که کشاورز می‌بایست راه حلی را برای از بین بردن این آفات پیدا کند که یکی از این راه حل‌ها، استفاده از سموم کشاورزی است. اما سموم کشاورزی مناسب فصل بهار شامل چه مواردی هستند؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را دریافت کنید، در ادامه مقاله با ما باشید.

 

آفت‌های گیاهان در فصل‌ بهار

همانطور که گفتیم، در فصل بهار آفت‌های مختلفی می‌توانند به گیاهان و میوه‌های آنها وارد شوند. هر ساله زمانی که هوا گرم می‌شود، آفات و بیماری‌های گیاهی در فصل بهار می‌توانند یک دردسر برای کشاورزان به حساب بیایند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند برای گیاهان به وجود بیاید، بیماری سفیدک پودری است. از جمله بیماری‌های دیگری که می‌تواند برای میوه‌ها به وجود بیاید، بیماری لکه‌های سیاه برای سیب است. به وجود آمدن لکه‌های سیاه روی سیب، مهم‌ترین بیماری است که می‌تواند برای این میوه به وجود بیاید. از جمله آفات دیگر میوه‌ها در فصل بهار عبارتند از:

● کرم آلو برای درخت شلیل و هلو

از جمله مهم‌ترین آفات برای درختان مختلف از جمله درخت هلو و شلیل، کرم آلو است. ممکن است تا به حال نام این نوع آفت را نشنیده باشید و باید بگوییم که این کرم در فصل بهار از سرشاخه‌هایی که تازه روییده‌اند، تغذیه می‌کند و در نهایت می‌تواند باعث خشک شدن گیاه شود. هنگامی که جوانه‌های گیاه رشد و تکامل پیدا می‌کنند، این کرم به داخل میوه‌های آن‌ها نفوذ می‌کند و تغذیه خود را از بافت و هسته میوه به دست می‌آورد.

 

آفات درخت پسته

از جمله درختان دیگر که در فصل بهار کاشته می‌شود، درخت پسته است و این درخت هم می‌تواند درگیر آفات شود. به طور کلی درختان پسته در ماه فروردین سه مرحله را طی می‌کنند که مرحله اول آن‌ها، مربوط به تورم جوانه‌ها است. آفاتی که باعث درگیر شدن درخت پسته در مرحله اول می‌شوند، شامل سر خرطومی‌ پروانه چوبخوار و کاپنودیس هستند.

مرحله دوم درخت پسته در ماه فروردین قرار می‌گیرد که در این مرحله رشد رویشی و گلدهی گیاه آغاز می‌شود. آفاتی مانند لارو میوه خوار، لارو چوبخوار و همینطور سوسک سرشاخه خار، جزء آفاتی هستند که در این مرحله می‌توانند به درخت پسته آسیب برسانند.

مرحله سوم که آخرین مرحله است، به ارزنی شدن دانه‌ها اختصاص دارد و این مرحله از اواخر فروردین تا اردیبهشت طول می‌کشد. آفت‌هایی که در این مرحله وجود دارند، شامل سنک، پروانه چوب‌خوار، شپشک واوی و زنجره هستند. در این مرحله کشاورز برای این که بتواند با این آفات مقابله کند، پس از خرید سم مناسب و مرغوب، از عمل سمپاشی استفاده می‌کند.

آفات درخت سیب

به طور کلی درخت سیب دچار آفات مختلفی می‌شود و اگر بخواهیم یک نمونه از آفات شایع این درخت را در فصل بهار به شما معرفی کنیم، می‌توانیم به Green fruit worms اشاره کنیم. این نوع آفات، حشره‌ها یا کرم‌های کوچکی هستند که از درختان گلابی، سیب، گیلاس و آلو تغذیه خود را انجام می‌دهند و جزء آفات شایع در فصل بهار می‌باشند. این نوع حشره نسبت به سایر آفات، اندازه بزرگ‌تری دارد و بنابراین شما به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید. این حشره هنگامی که به درخت سیب حمله می‌کند، یک سری علائم را از خود بر جای می‌گذارد که این علائم شامل برگ‌های جویده شده، لکه‌های روی سیب، ریزش میوه از شاخه و غیره هستند.

البته باید اضافه کنیم که این نوع آفت خطر زیادی برای درختان سیب ندارد و شما در صورت مواجه شدن با این مشکل، می‌توانید یک راه حل مناسب همچون استفاده از آفت کش‌ها را برای از بین بردن آن به کار ببرید.

سموم کشاورزی مناسب برای از بین بردن آفات در فصل بهار

همانطور که اشاره کردیم، آفت‌های مختلفی برای گیاهان وجود دارند که در فصل‌های مختلف سال از جمله فصل بهار، می‌توانند به گیاه آسیب برسانند. کشاورزان عزیز باید از سمومی استفاده کنند که مناسب فصل بهار هستند و این سموم باید با توجه به موقعیت خاص پرورش گیاهان مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی دیگر استفاده از این سموم، باید با توجه به نوع محصول و همینطور نوع آفت در نظر گرفته شود. شما عزیزان اگر می‌خواهید به درختان و گیاهان آفت زده در فصل بهار سم بدهید، باید عملیات سمپاشی را با دقت و به شکل اصولی پشت سر بگذارید.

یکی از پیشنهاداتی که در این زمینه داریم این است که برای سمپاشی گیاهان و درختان خود در اوایل فصل بهار از سولفات آهن و سولفات مس بهره بگیرید این دو نوع سموم قادر هستند که آفات را در گیاهان از بین ببرند یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ایمنی خود را نیز در نظر بگیرید برای حفظ ایمنی خود و اینکه سموم تاثیر منفی روی بدنتان نگذارند باید از تجهیزات ایمنی که مربوط به حفاظت فردی هستند استفاده کنید.

 

دسته‌بندی سموم کشاورزی با توجه به چه فاکتورهایی انجام می‌شود؟

به طور کلی باید بگوییم که سموم کشاورزی با توجه به ارگانیسم هدف، نوع فرمولاسیون، نوع ماده موثر و غیره، تقسیم بندی می‌شوند. هر دسته از آن‌ها محصولات مختلفی دارند و کشاورزان با توجه به نیاز گیاهان و همینطور مشکلات آن‌ها، باید این کودها را به گیاهان بدهند. معمولا سموم با توجه به ارگانیسم هدف، به سه گروه تقسیم بندی می‌شوند. این سه گروه عبارتند از:

قارچ‌کش‌ها

این نوع سموم همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، برای کنترل بیماری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که توسط باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌ها به وجود آمده‌اند. قارچ کشها قادر هستند که از رشد عوامل بیماری زا و آفات جلوگیری کنند و به طور کلی محافظ گیاهان باشند.

● علف کش

دسته دیگری از سموم، شامل علف کش‌ها هستند که این دسته از سموم هم با توجه به نامی که دارند، می‌توانند علف‌های هرز را در مزارع، باغات و غیره کنترل کنند.

 

● حشره کش‌ها

حشره‌های موذی، خانگی و باغی، از جمله آفاتی هستند که می‌توانند به گیاهان آسیب برسانند و برای از بین بردن و کنترل این دسته از آفات، از حشره کش‌ها استفاده می‌شود.

یکی از پیشنهاداتی که برای استفاده از سموم در فصل بهار داریم، این است که شما می‌توانید سم را با روغن‌های مخصوص ترکیب کنید. انجام این کار سبب می‌شود که سموم روی گیاهان، بر اثر رطوبت هوا یا بارندگی از روی آن‌ها شسته نشوند و بتوانند به نحو خوبی اثر خود را روی آن‌ها بگذارند. اگر شما عزیزان قصد خرید سم یا کود را دارید، می‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی دشت سبز مراجعه داشته باشید. این فروشگاه انواع مختلفی از کودهای ارگانیک، سموم و بذرها را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد و آن‌ها را در زمینه خرید، راهنمایی می‌کند.

انواع سموم شیمیایی برای دفع آفات

چند نمونه از سموم دفع آفات شیمیایی نیز، موجود هستند که دارای ترکیبات شیمیایی‌اند که این سموم را می‌توان با توجه به ترکیباتی که دارند و همینطور اجزای سازنده آن‌ها، به چند مورد تقسیم بندی کرد:

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

داخلی 2 داخلی 3

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین خبرها