اوپن‌ای‌آی از موتور جستجوی خود رونمایی کرد



شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) که خالق ربات گفتگوگر چت‌جی‌تی(ChatGPT) است از یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام سرچ‌جی‌پی‌تی(SearchGPT) رونمایی کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) از یک نمونه اولیه موتور جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام SearchGPT رونمایی کرد.

به نقل از انگجت، این سرویس یک نمونه اولیه موقت است که در حال حاضر به 10 هزار آزمایش کننده محدود شده است.

این حرکت نشان دهنده ورود این شرکت به بازار رقابتی موتورهای جستجو است که برای چندین دهه است که تحت سلطه شرکت گوگل است.

اوپن‌ای‌آی در وب‌سایت خود SearchGPT را به عنوان نمونه اولیه موقت ویژگی‌های جستجوی هوش مصنوعی جدید که پاسخ‌های سریع و به موقع با منابع روشن و مرتبط را به کاربر می‌دهد، توصیف کرده است.

این شرکت قصد دارد این محصول را با 10 هزار کاربر اولیه آزمایش کند و پس از جمع‌آوری بازخوردها، آن را در ChatGPT قرار دهد.

راه‌اندازی SearchGPT در بحبوحه رقابت رو به رشد در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود. شرکت گوگل که صاحب موتور جستجوی غالب جهان است اخیراً شروع به ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی در پلتفرم خود کرده است. استارت‌آپ‌های دیگری مانند Perplexity با پشتیبانی جف بزوس نیز همین هدف را دنبال می‌کنند و خود را به ‌عنوان «موتورهای پاسخگو» که از هوش مصنوعی برای خلاصه‌سازی محتوای موجود در اینترنت استفاده می‌کنند، به بازار عرضه کرده‌اند.

ظهور موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بحث برانگیز بوده است. ماه گذشته شرکت Perplexity به دلیل خلاصه کردن داستان‌های پایگاه‌های فوربس(Forbes) و وایرد(Wired) بدون ذکر منبع با انتقاد مواجه شد. به همین دلیل پایگاه وایرد نامه‌ای به Perplexity ارسال کرد و این شرکت را به سرقت ادبی متهم کرد.

شاید به دلیل این تنش‌هاست که به نظر می‌رسد اوپن‌ای‌آی رویکرد مشارکتی‌تری را با SearchGPT در پیش گرفته است، چرا که این شرکت تاکید می‌کند که این نمونه اولیه با مشارکت خبرگزاری‌های مختلف ساخته شده است.

در وب‌سایت این شرکت آمده است: SearchGPT برای کمک به کاربران در ارتباط با ناشران با استناد و پیوند دادن برجسته به آنها در جستجوها طراحی شده است. پاسخ‌ها دارای اسناد و پیوندهایی با نام مشخص هستند تا کاربران بدانند اطلاعات از کجا می‌آیند و می‌توانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با پیوندهای منبع ارتباط برقرار کنند.

اوپن‌ای‌آی همچنین اشاره کرد که ناشران بر نحوه ارائه محتوای خود در SearchGPT کنترل خواهند داشت و می‌توانند از استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های اوپن‌ای‌آی در حالی که همچنان در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، انصراف دهند.

رابط SearchGPT دارای یک جعبه متن برجسته است که از کاربران می‌پرسد: «به دنبال چه چیزی هستید؟» و برخلاف موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل که فهرستی از پیوندها را ارائه می‌کنند، SearchGPT نتایج را با توضیحات و تصاویر کوتاه دسته‌بندی می‌کند.

به عنوان مثال، هنگام جستجوی اطلاعات در مورد جشنواره‌های موسیقی، این موتور جستجو توضیحات مختصری از رویدادها را همراه با پیوندهایی برای جزئیات بیشتر ارائه می‌دهد. با این حال برخی از کاربران اشاره کرده‌اند که این موتور جستجو در حال حاضر اطلاعات نادقیقی را در نتایج خود ارائه می‌دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها