اشعه فرابنفش در وضعیت بسیار خطرناک/ مردم تردد غیرضروری نکنند



شنبه و یکشنبه هفته آینده میزان دمای هوا در موقعیت قرمز برای سلامت مردم است و اشعه فرابنفش نیز در وضعیت ناهنجار قرار دارد.این یعنی پای جان و سلامت مردم در میان است. هر دقیقه قرار گرفتن در این شدت گرما و بخصوص اشعه فرابنفش ده‌ها بیماری را شکل می دهد.

 

به گزارش صبح ساحل، این روزها شاخص تابش اشعه UV در ساعات ظهر در وضعیت بحرانی و قرمز است؛ اشعه‌ خطرناکی که عامل اصلی سرطان پوست، آب مروارید و پیرپوستی است. بسیاری از مردم نام این اشعه را شنیده‌اند اما هیچ کس آسیب‌های جبران ناپذیر این نور نامرئی را جدی نمی‌گیرد.

اشعه UV یا همان امواج فرابنفش خورشید با طول موجی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از اشعه ایکس است جزو امواج خطرناک برای انسان است که غفلت از آن آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست و چشم انسان می‌زند.

اشعه UV سه نوع مختلف دارد که شامل UVB ،UVA و UVC است. اشعه UVC به علت انرژی بالا و طول موج کوتاهی که دارد عمدتا توسط لایه ازن جذب می‌شود و به جو زمین نمی‌رسد. اشعه UVB نیز که شدت کمتری نسبت به اشعه UVC دارد تا حدود ۹۵ درصد در لایه ازن جذب می‌شود و حدود ۹۵ درصد آن به زمین می‌رسد اما اشعه UVA که طول موج بلندتری دارد عمدتا از لایه ازن عبور می‌کند. اشعه خطرناکی که عامل اصلی سرطان پوست یا ملانوما است. سرطانی که جزو ۵ سرطان شایع در جهان و البته ایران است.

میزان تابش این اشعه خطرناک به خصوص در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد و در برخی روزهای سال از جمله همین روزها میزان تابش آن به حد خطرناک و بسیار خطرناک می‌رسد به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند، افراد در این ساعات و در روزهایی که میزان این اشعه در سطح خطرناک است تا جای ممکن در خانه بمانند و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

داده‌های پایگاه هواشناسی جهانی MSN نشان می‌دهد، این شاخص در ایران و از جمله در تهران در روزهای شنبه تا دوشنبه در وضعیت قرمز است و در ساعات بین ۱۰ تا ۴ بعد از ظهر به بالای ۷ تا ۱۰ می‌رسد که بسیار خطرناک است و مردم نباید در این ساعات که زمان اوج تابش اشعه UV است در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

 

اشعه+فرابنفش

 

اشعه فرابنفش در وضعیت بسیار خطرناک

رئیس مرکز هماهنگی عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز اعلام کرد: میزان UV پیشبینی شده تا روز یکشنبه در هوای تهران به عدد ۱۰ تا ۱۱ و حتی در نقاط جنوبی و غربی تهران به عدد ۱۲ خواهد رسید که بسیار خطرناک است.

وی افزود: UV یا اشعه فرابنفش تا عدد ۳ خطر خاصی ندارد، عدد ۴ و ۵ در مدت کوتاه خطرساز نیست اما بهتر است مردم زیاد در معرض آن قرار بگیرند، اما از اعداد ۸ به بالا برای افراد خطرزاست و آسیب زیادی به پوست و چشم وارد می‌کند. 

 

۵ اصل بهداشت پرتوها

همچنین علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوها گفت: اولین اقدام این است در سایه باشند و حتما از کلاه لبه دار که لبه آن حدود ۷ سانتی متر باشد، استفاده کنند تا صورت را پوشش دهد. دومین اقدام این است که از لباس‌هایی استفاده کنند که باعث جذب اشعه UV به پوست نشود.
وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفنه لباس‌ها نیز از نظر میزان محافظت از پوست مانند کرم‌های ضد آفتاب، شاخص SPF دارند که نشان دهنده میزان محافظت آنها از پوست است و لباس‌هایی که محافظت بیشتری دارند، قیمت بیشتری دارد. اما در ایران که این شاخص را برای لباس نداریم باید توجه کنیم که لباس زیاد منفذ نداشته باشد و پارچه آن کیپ باشد.

گورانی ادامه داد:‌ در برخی کشورها مانند چین استفاده از لباس مناسب برای بسیاری از اقشار مانند کشاورزان اجباری است زیرا می‌دانند که بی‌توجهی به این مساله در جمعیت بالای این کشور چه بار مالی و تبعات اقتصادی بزرگی دارد.

 

عینک آفتابی استاندارد، اجباری است

مدیر سابق بهداشت پرتوهای هسته‌ای و الکترومغناطیس وزارت بهداشت گفت:‌ پس از کلاه و لباس مناسب، اقدام مهم دیگر استفاده از عینک آفتابی با سطح محافظت ۴۰۰ نانومتر است که اصطلاحا به آن عینک‌های UV۴۰۰ می‌گویند البته باید توجه شود که این سطح محافظت عینک واقعی باشد زیرا در بازار عینک‌ها تقلب زیاد است. این عینک‌ها باید تا جای ممکن کل سطح چشم و اطراف را بگیرند به طوری که نور خورشید از لبه‌های عینک به چشم نرسد، در غیر این صورت به علت تاریک شدن فضای عینک و باز شدن مردمک چشم میزان جذب اشعه UV در چشم بیشتر هم می‌شود.

کارشناس بهداشت پرتوها افزود:‌ اقدام مهم بعدی استفاده از محافظ‌های فیزیکی از پوست یا همان کرم‌های ضد آفتاب است که باید به مقدار کافی روی پوست قرار گیرد تا مانع برخورد و جذب اشعه UV در پوست شود. این کرم‌ها با SPF های مختلف در بازار وجود دارند اما شایعترین نوع آن کرم‌های با SPFهای ۳۰ و ۵۰ است.
کرم با SPF بالاتر مثلا ۶۰ باید با تجویز پزشک مصرف شود و البته در این مورد هم باید خیلی دقت شود که این محصول تقلبی نباشد زیرا تقلب در این محصولات خود یک صنعت بسیار بزرگ است.

 

منابع: ایرنا، نورنیوز، خبرآنلاین، همشهری آنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها