در نشست شورای اداری شهرستان بندرعباس مطرح شد؛

سیر صعودی مهاجرت روستاییان هرمزگان به شهر



نشست شورای اداری شهرستان بندرعباس با حضور «حبیب بهادری» فرماندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. در این نشست از شوراهای برتر شهرستان بندرعباس و برخی دستگاه‌های اجرایی نیز تجلیل به عمل آمد. شرحی از این جلسه را در ادامه می‌خوانید.
  

 در آینده‌ی نزدیک با تنش آبی مواجه خواهیم بود

مدیرعامل آبفا استان حمزه پور در ابتدای این نشست نگرانی‌های آبفا برای تأمین آب شرب موردنیاز روستاهای استان را بیان کرد و گفت: در چند سال گذشته شاهد سیر صعودی مهاجرت روستاییان به شهر بودیم و جمعیت روستاهای استان به‌شدت کاهش‌یافته است. آمار نشان می‌دهد استان هرمزگان نیز  به خاطر شرایط جغرافیایی و خاصی که دارد تقریباً ۴۵ درصد از جمعیت آن روستایی هستند که باید نگاه ویژه‌ای در بخش زیرساخت‌ها مخصوصاً تأمین آب شرب آن‌ها داشته باشیم. آمار بارشی که امسال در هرمزگان شاهد بودیم ۱۸۰ میلی‌متر بوده که کمتر از دوسوم بارندگی ایران است. این میزان بارندگی نشان می‌دهد که این استان تا چه اندازه با کمبود آب مواجه خواهد بود و نیاز است که تلاش‌های بسیاری برای تأمین آب شرب مردم انجام شود. حدود ۵۰ درصد از گستره استان ما تقریباً هیچ آب شیرینی قابل‌استفاده‌ای وجود ندارد، بسیاری از دشت‌های ما به‌مرورزمان از بین رفته‌اند و اگر حالا به فکر اصلاح مصرف نباشیم، قطعاً در آینده‌ی نزدیک با تنش آبی مواجه خواهیم شد. تبدیل آب‌شور دریا به آب قابل شرب نیز پروسه‌ی بسیار هزینه‌بر، گرانی و پیچیده‌ای است و تنها راه تأمین آب شهری استفاده از سفره‌های آب سطحی و زیرزمینی است؛ اما الگوی مصرف مناسب نیست. تنها راه برون‌رفت از این مشکل کمک تمامی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و برای اصلاح الگوی مصرف اول از خودمان شروع کنیم. بخصوص در مرکز استان که بیشترین مصرف آب راداریم، همکاری تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ را لازم داریم تا بتوانیم تابستان را پشت سر بگذاریم.  همچنین پروژه‌های متعددی ازجمله حفر چاه، احداث مخازن برای رفع مشکل کم‌آبی در بسیاری از بخش‌های استان با همکاری استاندار اجرایی شده و مشکل چندین ساله‌ی آب حل در بخش‌هایی از استان رفع شده است. به‌زودی مناطق مرکزی، تازیان، قلات به آب‌شیرین‌کن وصل خواهند شد. شهروندان نیز می‌توانند با سامانه ۱۲۲ شکایات و نظرات خود را برای اداره آبفا ارسال و از این طریق ارتباط بگیرند.
  

 ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب بندرعباس در پایگاه هوایی

مدیریت توزیع برق و انرژی استان: در ادامه این نشست از عدم توجه برخی از ارگان‌های دولتی به پیک مصرف و تحویل بار به مدارهای تولید‌کننده برق گلایه کرد و افزود: بحران انرژی را چند سال اخیر در کشور مشاهده و لمس می‌کنیم، بعضی از ادارات و ارگان‌های اجرایی ما هنوز به بینش درستی در بحث صرفه‌جویی در آب و برق نرسیده‌اند. ایران جز ۲۰ کشور پرمصرف برق جهان است که از لحاظ مصرف خانگی ما دو برابرِ سرانه استفاده راداریم و بیشتر مصارف ما در بخش خانگی و سرمایشی است. عدم مشارکت کارکنان شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی در مسائل انرژی یکی از معضلات ما است. آمار چند سال گذشته نشان‌ داده که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب بندرعباس در پایگاه هوایی بوده است؛ بیشتر از ارگان‌های دولتی چون کنتور آبی و سیستم محدودکننده‌ای ندارند، میزان مصرف بالایی دارند. خوشبختانه قرار شده که تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها در آینده نزدیک ملزم به گرفتن برچسب انرژی خواهند بود. مدیریت توزیع برق و انرژی افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای تغییر مدیریت مصرف انرژی ساعت کار اداری ادارات از نیمه‌‌ی خرداد تغییر کند و از ۶ صبح تا ساعت ۱ بعدازظهر شود تا بار مصرفی کاهش یابد و مانع از خاموشی شود. سال گذشته بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها با توزیع برق در بحث پیک مصرف و صرفه‌جویی همکاری نداشتند اما حالا با هوشمند شدن سیستم اگر ارگانی بد مصرف باشد منبع انرژی آن به‌طور خودکار قطع خواهد شد. ما به دنبال کنترل‌پذیری هستیم این روند در حال حاضر در کشاورزی و صنایع  در حال انجام است و در بخش اداری انجام خواهد شد. مدیریت توزیع برق و انرژی استان توصیه می‌شود برای کاهش مصرف برق خانگی در استفاده از وسایل سرمایشی صرفه‌جویی کنیم، در بحث کولرها درجه حرارت حتماً روی ۲۴ قرار دهیم، روشنایی بعد از وقت اداری را کنترل کنند، همه دستگاه‌های اجرایی موظف طبق ماده ۵ از انرژی خودشان را از انرژی‌های پاک تهیه کنند با رعایت این نکات و رفع محدودیت‌ها در مجموعه وزارت نیرو امیدواریم کمترین قطعی برق را در تابستان داشته باشیم. 
  

 آموزش‌وپرورش هرمزگان آماده برگزاری امتحانات نهایی در سه‌پایه تحصیلی

 مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک بندرعباس مسلم بازیار از روند برگزاری امتحانات نهایی در استان اطلاع داد و گفت: «در مقطع ابتدایی سال‌های گذشته فقط در پایه ششم مدارس بخشی توصیفی به‌صورت آزمونک برگزار می‌شد اما امسال با توجه به رویکردی که در نظام سنجش و ارزشیابی در متوسطه نظریه ما اتفاق افتاده است؛ اعلام شد از پایه ششم دو درس دانش آموزان به‌صورت هماهنگ کشوری برگزار شود. همچنین در پایه نهم امسال تغییری اعمال‌شده که سه درس پایه نهم رو به‌صورت آزمون هماهنگ کشوری را خواهیم داشت. آزمون‌های پایه نهم متوسطه اول از ۲۰ اردیبهشت‌ماه شروع خواهد شد و ۱۳ خرداد پایان می‌یابد».
وی افزود: «در حال حاضر تغییری درروند اجرا و محل حوزه‌های آزمون اتفاق نیفتاده و تمامی مدارس می‌توانند آزمون‌های پایه نهم خود را در محل مدرسه برگزار کنند. در متوسطه نظری اما به دلیل تغییراتی که در کنکور رخ‌داده (تأثیر معدل ۶۰ درصد کنکور و ۴۰ معدل، امسال ۵۰% کنکور و ۵۰% معدل شده است) و به دلیل اینکه طی دو سال آینده باید دانش آموزان پایه دهم هم دارای سوابق تحصیلی باشند از همین روبنا شده امسال امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت هماهنگ برگزار شود».
بازیار در ادامه گفت: «برگزاری آزمون نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون‌های متوسطه نظری از سی‌ام اردیبهشت‌ماه شروع و تا ۲۹ خرداد طبق برنامه داده‌شده به دانش آموزان برگزار خواهد شد. همچنین سوابق تحصیلی لحاظ شده برای دانش‌آموز در امتحانات خرداد در نظر گرفته می‌شود و در شهریورماه نمرات آن‌ها لحاظ نخواهد شد. در حال حاضر جمعیت آماری دانش‌آموزان اشتغال به تحصیل شهرستان بندرعباس در ناحیه یک و دو بندرعباس، منطقه فین و هرمز مجموع در سال ۱۴.۳، ۱۷۱۸ دانش‌آموز هستند که کار باید شرایطی فراهم شود تا آزمون‌ها به‌درستی برگزار شود. از این تعداد دانش آموزان ما ۶۵۴۳ نفر پسر و ۹۳۵۰ نفر دانش آموزان دختر هستند و ۲۴۲۱ نفر هم دانش‌آموزانی هستند که در مدارس روستایی‌ تحصیل می‌کنند».
وی در خصوص دانش‌آموزانی که قصدترمیم معدل خود رادارند نیز گفت: دانش‌آموزانی که قصد تکرار آزمون کنکور را دارند باید معدلشان را ترمیم کنند برای این کار لازم است دوباره در آزمون در پایه دوازدهم شرکتت کنند. 
اکنون تعداد ۵۲ تا حوزه برای پسرانه و ۱۶ حوزه آزمون برای دختران در مجموعه شهرستان بندرعباس برای آزمون‌های نهایی در نظر گرفته‌شده است. ۲۴ حوزه و مدرسه روستایی نیز آماده برگزاری امتحانات هستند.
نحوه برگزاری امتحانات نهایی سه‌پایه نظری گفت: 70 مدیر حوزه اجرای آزمون رو مشخص کردیم، آزمون‌ها به‌صورت الکترونیکی و اسکن خواهد شد. اجرای آزمون امتحان نهایی یک ماراتون بزرگ است که تخلفاتی هم ممکن است دراین‌بین اتفاق بیفتد، انتظار داریم همانند بخشنامه‌ای هم که از وزارت ابلاغ‌شده همه دستگاه‌ها در کنار آموزش‌وپرورش باشند تا فضایی برای یک آزمون سالم برای دانش‌آموزانی که امید به آینده دارند، برگزار شود.
مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک بندرعباس گفت: خواسته‌ای از فرماندار شهرستان بندرعباس داریم این است که با توجه مجوز برگزاری آزمون برای مکان‌هایی که زیر ۱۰۰ نفر هستند را صادر نمایند تا دانش‌آموزانی که در روستاهای پراکنده و کم‌جمعیت سکونت دارند شرکت در آزمون راحت‌تر شود.
در ادامه این نشست «رامین آذرمهر» مدرس و تاریخ‌پژوه به مناسبت هفته‌ی ملی خلیج‌فارس از تمدن خلیج‌فارس و قدمت هرمز و مهم بودن این تنگه استراتژیک در طول زمان‌های گذشته سخن گفت.
در انتهای این مراسم از «رامین آذرمهر»، آموزش‌وپرورش ناحیه ۱ بندرعباس «مسلم بازیارنسب»، آموزش پرورش ناحیه ۲ «امیرعلی ناصری»، آموزش پرورش استثنایی استان «مجید رجوی»، ریاست آموزش‌وپرورش منطقه فین «محمد قنبری»، ریاست آموزش پرورش نمایندگی هرمز «قدرت درویشی» تقدیر شد. همچنین شوراهای برتر شهرستان بندرعباس موردتقدیر قرار گرفتند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها