ارائه خدمات به ۲۱ هزار زائر خانه خدا از سوی هلال احمر/ زائران به پیشگیری از گرمازدگی توجه کنند



ستاد عملیات بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ از ارائه خدمات به بیش از ۲۱ هزار زائر خانه خدا خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان متولی اصلی ارائه خدمات بهداشت و درمان به زائران ایرانی در مراسم حج تمتع، ارائه خدمات به زائران را همزمان با ورود اولین کاروان‌های حجاج ایرانی به عربستان آغاز کرده که گزارش این خدمات در قالب اطلاعیه تا پایان مراسم حج به اطلاع هموطنان عزیز، می‌رسد. در همین راستا نیز متن اولین اطلاعیه ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

۱-از شروع عملیات درمانی و بهداشتی هلال‌احمر در حج تمتع سال جاری، ۲۱ هزار و ۳۳۰ خدمت به زائران ارائه شده که شامل ۳۷۶ ویزیت تخصصی، ۸۶ مورد بستری، ۵۶۵ مورد خدمات پاراکلینیک، ۴۸۴۹ مورد خدمات پرستاری، ۵۲۷۴ مورد خدمات داروخانه، ۶۲۰ مورد خدمات مددکاری و انتقال، ۹۵۴۹ مورد خدمات ویزیت در مطب‌ها بوده است. در حال حاضر سه زائر در بیمارستان هلال‌احمر و هفت زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

 ۲- با توجه به اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی، مراکز درمانی هلال‌احمر شامل بیمارستان، درمانگاه و مطب پزشکان در مکه و مدینه برای خدمت به زائران ایرانی در حال فعالیت هستند. (یک مرکز درمانی مجهز و دو درمانگاه شبانه‌روزی در سه هتل مدینه و همچنین یک بیمارستان و پنج درمانگاه شبانه‌روزی در مکه به همراه فعالیت مطب پزشکی در تمام هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی از هشت ساعت تا ۲۴ ساعت براساس تعداد زائران مقیم در هتل).

 ۳- بیمارستان مکه هلال‌احمر با ۵۶ تخت، ۹ درمانگاه فعال قلب و عروق، طب اورژانس، داخلی، عفونی، روانپزشکی، نورولوژی، دندانپزشکی، زنان و ارتوپدی راه‌اندازی شده که دارای بخش‌های CCU، اورژانس، بستری مردان و زنان، خدمات پاراکلینیک شامل رادیولوژی فعال، داروخانه و آزمایشگاه است. بخش‌ها، تخت‌ها و درمانگاه‌های این بیمارستان در مکه بنا به ضرورت و در ایام تشریق افزایش خواهد یافت.

 

پیشگیری از گرمازدگی جدی گرفته شود

 ۴- وضعیت سلامت زائران ایرانی درحال حاضر دارای ثبات است اما برای تداوم این ثبات؛ موضوع پیشگیری از گرمازدگی زائران باید جدی گرفته شود. براین اساس لازم است که زائران، دستورات بهداشتی و درمانی را کاملا رعایت کنند و اولویت اصلی را انجام اعمال واجب در نظر گرفته و توان و انرژی خود را برای اعمال اصلی حج نگه دارند. همچنین برای مراقبت از گرمازدگی، مایعات به اندازه کافی بنوشند و شب‌ها به زیارت بروند، همراه داشتن بطری آب و عدم استفاده از لیوان مشترک برای نوشیدن آب در مراکز شلوغ از جمله مهم‌ترین توصیه‌ها برای مراقبت از سلامت زائران است.

 ۵- طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، ۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران کشورمان عازم عربستان می‌شوند. (به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.) این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امداگران و ... هلال احمر با فعالیت ۲۴ ساعته در مراکز متعدد، آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی هستند.

 

آدرس مراکز درمانی هلال احمر در مکه مکرمه

۶-آدرس مراکز درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در موسم حج ۱۴۰۳در شهر مکه به شرح زیر است:

- بیمارستان مکه مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلا ل احمر به صورت شبانه روزی واقع در هتل جوهره المعاد(دارالخدیجه سابق)- عزیزیه، پشت مدرسه منی الابتدائیه

 پنج درمانگاه در هتل های زیر که به صورت بیست و چهار ساعته به زائرین ضیوف الرحمن کشورمان خدمات بهداشتی درمانی ارائه می دهند:

- هتل المیدان- عزیزیه جنوبی، طریق طائف، جلو مسجد قطری

- هتل العیان الماسی- معابده، جلو مسجد جامع الملک عبدالعزیز

- هتل ارکان بکه- محبس الجن، کنار هتل صفوه البیت

- هتل کدی تاور۲- خیابان اجیاد، کنار هتل مکارم ام القری

- هتل لولوه المفتی- عزیزیه شمالی، بعد کبری ملک خالد، خیابان الشیخ عبدالله ابن دهیش، خیابان النهضه

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها