اشک‌ها و لبخندها در اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم

سوگندتان را فراموش نکنید



نخستین جلسه رسمی مجلس دوازدهم دوشنبه 7 خردادماه با حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری و متاثر از شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و همراهانش برگزار شد.
     
دستور کار مراسم افتتاحیه، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری بود. جای خالی رئیس جمهور فقید در اولین جلسه مجلس دوازدهم پررنگ بود. تعدادی از وزرا و مسئولان اجرایی کشور از جمله مخبر حین برگزاری ویدئو یادبود رئیس جمهور اشک ریختند. در ادامه رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس را قرائت کردند که این پیام حامل 12 نکته به منتخبین مجلس بود. رهبری در این پیام متذکر شدند که «سوگند شما نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود». 
  
هیئت رئیسه امروز انتخاب می‌شود
در ابتدای نخستین جلسه مجلس دوازهم «علاءالدین بروجردی» به عنوان رئیس سنی، «حسینعلی شهریاری» به عنوان نایب رئیس سنی، «عبدالحسین همتی سراپرده» و «عباس قدرتی زوارم »عنوان دبیران اول و دوم هیات رئیسه سنی جلسه، صحن را اداره کردند اما اعضای هیئت رئیسه مجلس دوازدهم در جلسه امروز سه‌شنبه تعیین می‌شوند.
  
 12 توصیه به مجلس دوازدهم
حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی، پیام رهبری را قرائت کرد. مقام معظم رهبری، 12 نکته را به مجلس دوازدهم متذکر شدند که بدین شرح است: «تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر»، «پرهیز از مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی»، «آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور»، « نمایشی و تشریفاتی نبودن سوگندنامه نمایندگی و حقیقی و مسئولیّت‌زا بودن آـن در دنیا و آخرت»، « رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه»، « در پیش چشم داشتن سوگند شرعی نمایندگی در همه مدت نمایندگی»، «رعایت فضایل اخلاقی در عرصه چالش‌های سیاسی و رقابتهای مشروع»، « در نظر گرفتن پایبندی به سوگند نمایندگی به عنوان معیار قضاوت درباره عملکرد خویش»، «توجه به کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت»، «پرهیز از تصویب طرح‌های آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی»، «خود را نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران دانستن و توجه به کار اصلی نمایندگی در تامین منافع ملی» و «پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور».
  
 امضای منتخبین پای سوگندنامه
سپس متن سوگندنامه منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی ، مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی و در اجرای ماده ۳ آیین نامه داخلی توسط رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار کردند. 
در متن این سوگندنامه آمده است:«من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. 
از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم». 
منتخبان مجلس دوازدهم پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضاء کردند. در پایان جلسه نیز ۱۵ شعبه بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان تعیین و اعلام شد.
  
 حضور نمایندگان هرمزگان در فراکسیون انقلاب اسلامی
نمایندگان هرمزگان در فراکسیون انقلاب اسلامی که به فراکسیون حداکثری معروف است به صورت پررنگ حضور دارند.
  اسامی ۲۱۱ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم که به عضویت فراکسیون انقلاب اسلامی درآمدند اعلام شد که نام «محمد آشوری»، «فاطمه جراره»، «احمد مرادی» و «عبدالکریم هاشمی» در بین آن‌ها دیده می‎شود. «ابولقاسم جراره» نماینده اسبق هرمزگان نیز در این فراکسیون حاضر است. 
در میان نمایندگان هرمزگان به نظر می‌رسد «احمد جباری» فعلا در این فراکسیون نام‌نویسی نکرده است. با توجه به تعداد اعضای فراکسیون انقلاب، این فراکسیون هیئت رئیسه مجلس را انتخاب می‌کند. نام «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی» و «مجتبی ذوالنور» در بین کاندیدای ریاست بر بهارستان دیده می‎شود. 

  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها