رصد فضای انتخاباتی


نویسنده: صبح ساحل

ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه 10 خرداد ماه آغاز می‌شود. تعدادی از چهره‌های سیاسی تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند. در این مطلب به تازه‌ترین اخبار انتخابات می‌پردازیم.
  
زاکانی، بذرپاش و فتاح
تاکنون نام‌های زیادی از طیف اصولگریان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری شنیده شده اما با نزدیک شدن به روز ثبت نام داوطلبان نام «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران؛ «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی و «پرویز فتاح» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام پررنگ‌تر می‎شود. رسانه‌های اصولگرا نیز خبر داده‌اند که این سه چهره به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهند شد.گفته می‌شود بعضی از این افراد مقدمات راه‌اندازی ستادهای خود را فراهم کرده و مشغول رایزنی‌هایی هستند. اما موضوع کاندیداتوری توسط این افراد به صورت رسمی و‌ قطعی اعلام نشده است.
  
اژه‌ای به پاستور می‌رود؟
رئیس قوه‌ قضاییه از گزینه‌های حاضر در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری بود؛ لذا مرکز رسانه‌ای قوه‌قضاییه رسما به این موضوع واکنش نشان داد. در متن اطلاعیه این مرکز ذکر شده است که ریاست قوه قضائیه مطلقاً قصد و اراده‌ای برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. متن اطلاعیه به شرح زیر است: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که از دهم تیرماه ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت ریاست قوه قضائیه را عهده‌دار شده‌است، بر انجام مأموریت محوله در عدلیه اصرار و تمرکز دارد و امتثال‌امر رهبری حکیم انقلاب در راستای تحول در دستگاه قضا را از مفروضات اصلی می‌داند، لذا اعلام می‌شود که ریاست قوه قضائیه مطلقاً قصد و اراده ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی هستند».
  
تجمع طرفداران احمدی‌نژاد
«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس دولت نهم و دهم همواره در انتخابات یک چهره جنجالی و پرخبر است. او از نخستین روز برگزاری مجلس خبرگان، سوژه بسیاری از رسانه‌ها شد. احمدی‌نژاد گفته است که در حال جمع‌بندی درمورد کاندیداتوری در انتخابات است. تعدادی از طرفداران او روز گذشته دوشنبه 7 خرداد ماه، با حضور در میدان ۷۲ نارمک از وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند. رئیس دولت دهم فعلا سکوت کرده است و باید دید طی روزهای آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.
  
جلیلی رسما اعلام آمادگی کرد
دفتر «سعید جلیلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید کرد که وی قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. جلیلی در انتخابات سال 92 بعد از روحانی و قالیباف، نفر سوم شد و در انتخابات سال 96 و 1400 به نفع ابراهیم سید ابراهیم رئیسی کنار رفت. او در انتخابات پیشین مورد حمایت حزب پایداری بود اما شنیده‌ها حاکی از این است که حزب پایداری در این دور قصد حمایت از جلیلی را ندارد و «پرویز فتاح»، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کاندیدای مورد نظر آن‌ها است.
  
از اصلاح‌طلبان چه خبر؟
جبهه اصلاحات ایران عصر یکشنبه 6 خرداد با دستور کار بررسی نحوه حضور در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد. تعدادی از رسانه‌ها از احتمال حمایت این جبهه از نامزدی سه چهره‌ یعنی «محمدرضا عارف»،‌ «جواد ظریف» و «علی لاریجانی» خبر داده‌اند؛ البته ظریف، پیش‌تر صراحتا اعلام کرده بود که قصد حضور در کارزار انتخابات را ندارد. رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران نیز در گفت و گویی به طور تلویحی به مدح عارف پرداخته و به نظر می‌رسد او یکی از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان است. رایزنی‌های انتخاباتی در خصوص حضور لاریجانی بسیار است اما او فعلا سکوت کرده است. یکی از رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده که علی لاریجانی تمایل دارد کاندیدا شود اما هنوز از حمایت برخی از احزاب مطمئن نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها