بازسازی و تعمیرات سکوی حفاری سحر ۱ در شرکت ایزوایکو آغاز شد

بومی‌سازی ساخت دکل‌های دریایی



نشست خبری «سلمان ضربی» مدیرعامل ایزوایکو و «علی‌رضا سلمان زاده» مدیرعامل شرکت حفاری شمال در خصوص بازسازی و تعمیرات اساسی سکوی حفاری سحر ۱ با اصحاب رسانه 20 خردادماه در کشتی‌سازی بندرعباس برگزار شد. پیش از نشست ضربی به همراه سلمان‌زاده از روند بازسازی این سکوی حفاری بازدید کردند، این سکوی حفاری بعد از 13 سال فعالیت، هم‌اکنون برای تعمیرات به شرکت ایزوایکو داده‌شده بود. همچنین در این نشست به توانمندی سازندگان، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی در صنایع دریا محور تأکید شد.
  

 بومی‌سازیِ بازسازی و تغییرات اساسی دکل‌‌ در کشور

«سلمان ضربی» مدیرکل ایزوایکو  عنوان کرد: «دکل سحریک، ۱۳ سال به‌طور مداوم بر روی چاه‌های گازی و نفتی ما فعالیت ‌کرد و از آنجایی که این سازه‌ها استراتژیک و موردنیاز هستند، به‌طور اصولی باید هر دو سال و نیم یک‌بار برای تعمیرات اساسی از چرخه عملیات خارج شوند، اما ترافیک‌کاری و نیاز عملیاتی به این دکل‌ها آن‌قدر زیاد است که فرصت خارج کردن دکل از سرویس برای تعمیرات اساسی مقدور نبود. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت نفت کمبود دکل است و کشور با کمبود ۲۰ فروند دکل مناسب برای حفاری و کارهای عملیاتی مواجه است. در سال‌های گذشته با تفاهماتی که با حفاری شمال داشتیم موجب شد نگاه ویژه‌ای به ساخت دکل‌های جدید داشته ‌باشیم.
 از آنجایی‌که راهی برای تأمین این دکل‌های از خارج کشور را نداشتیم، به ظرفیت‌های داخلی تکیه کردیم. ما تجربه‌های ساخت دکل در دریای خزر را داشتیم و این نقطه‌ی امیدی بود که این پروژه عملیاتی شود. پیشتر دکل‌های استراتژیک در خارج از کشور موردبازسازی و تغییرات قرار می‌گرفت؛ اما همکاری بین حفاری شمال و ایزویکو موجب شد این صنعت بومی‌سازی شود؛ حفظ و نگهداری سرمایه ملی یک ضرورت است و با بومی‌سازی این روند مانع از خروج ارز از کشور شدیم. هزینه‌ی ساخت این دکل‌ها به‌طور میانگین هشت‌تا ده میلیارد دلار برآورد می‌شود که برای تأمین آن به سرمایه‌گذار احتیاج داریم.
 کارفرمایانی که به هر دلیل به این دکل‌ها نیاز دارند به این نکته توجه داشته باشند که این زیرساخت در کشور وجود دارد و اعلام می‌کنیم که آمادگی پذیرش سفارشات هستیم».
  

 تکیه‌ بر دانش داخلی محرک اقتصاد دریایی

مدیرکل ایزوایکو گفت: «با توجه به سیاست‌های دریا محوری و تأکیدهای رهبر انقلاب بر اقتصاد دریا محور، سعی کردیم گامی به جلو برداریم و با تکیه بر دانش داخلی توانستیم پیشرفت خوبی داشته باشیم ما به این مرحله رسیدیم که خدماتمان را پیش‌فروش می‌کنیم.
در گذشته به دلیل اینکه شناورهای منطقه برای تعمیر به کشورهای جنوبی خلیج‌فارس مراجعه می‌کردند پیدا کردن کشتی برای تعمیرات در ایزویکو سخت شده اما امروز با تکیه بر دانش داخلی توانسته‌ایم در منطقه پررنگ ظاهر شویم. در سایه فعالیت‌های که در بخش تعمیرات داشتیم جا دارد از کارفرمایانی که نیم‌نگاهی به خارج از کشور دارند بگوییم حفاری شمال را الگو واقع داده و بدانند که اعتماد به صنعت داخلی جواب خواهد داد، باید بتوانیم در کنار هم صنعت داخلی را تقویت کنیم.
 در حال حاضر برای کارفرمایانی که علاقه‌مند هستند اشتغال کشور رشد کند و مانع از خروج ارز از کشور شوند، بستری فراهم‌شده است؛ ما ظرفیت خوب تعمیراتی راداریم و می‌توانیم این ظرفیت‌ها را تا ۴۰ برابر افزایش دهیم، تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت‌ها به‌طور کامل استفاده شود و ایزویکو بتواند به تعهدات خود عمل کند. تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۴ ایزوایکو به یک مجتمع سرآمد و الگو در تعمیرات کشتی در منطقه برسد».
  

 ایزویکو پیشرو در فعالیت‌های فراساحلی

وی در انتها افزود: « در بخش ساخت هم پروژه‌های نوسازی خوبی را شروع کرده‌ایم. در آخرین بازدیدی که توسط وزیر صمت صورت گرفت نوسازی و ساخت شناورها نیز در دستورکار قرار گرفت که به‌زودی مراحل ساخت آن‌ها شروع خواهد شد، این فعالیت‌ها در کنار فعالیت‌های فراساحلی و پروژه‌های نفتی و گازی است که در ایزوکو در حال اجرا است. ایزویکو ۳۴۱ فروند کشتی ساخته‌ و تحویل شده، اجرای ۱۷ پروژه در واحدهای بزرگ نفت و گاز و عملیات تعمیر و تحویل ۱۱ سکو را در کارنامه‌ی خود دارد. 
همچنین ما تاکنون موفق شدیم یک هزار و 965 فروند کشتی بزرگ و کوچک را تعمیر کنیم و اکنون  می‌توان گفت که کشور در بخش تعمیرات بر خود متکی است هرچند راه برای پیشرفت بسیار است و باید خود را با فنّاوری‌های موجود و پیشرفته دنیا هماهنگ سازیم که این کار هم با همت سرمایه‌گذاران عملی خواهد شد».
  

  اولویت ما، استفاده از صنعتگران بومی

«علی‌رضا سلمان زاده» مدیرعامل شرکت حفاری شمال در ادامه‌ی این نشست خبری گفت: «شرکت حفاری شمال به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حفاری غیردولتی کشور صاحب تجارب فراوانی در عرصه تولید و حفاری چاه‌های نفتی و گازی در کشور است. مجموعه شمال با دارا بودن تخصصی و متعهد‌ترین کارکنانی که برای سالیان توانستند در عرصه حفاری چاه‌ها در صنعت نفت فعالیت کنند و همچنان به این خدمتشان ادامه خواهند داد. در این مجموعه فعالیت‌های مختلفی در حوزه مهندسی، تأمین کالا و تأمین تجهیزات نیز انجام می‌شود؛ ما در طول یک سال گذشته توانستیم نزدیک به ۶۵۰ میلیون یورو درآمد در پروژه‌های صنعتی و نفتی را از شرکت‌های مختلف نفتی کسب کنیم. 
یکی از مهم‌ترین پروژه‌‌های ما پروژه‌ی پارس جنوبی است و با حفر نه حلقه چاه در حال انجام است ازآنجایی که این پروژه یک پروژه‌ی گازی است سعی داریم تا گاز موردنیاز کشور را تا حدودی تأمین نماییم. در حوزه‌های اکتشاف میادین نفتی گازی هم فعال هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری کارفرماها به نتایج خوبی برسیم». 
وی در ادامه افزود: «دکل سحر یک با ۱۳ سال فعالیت نمادی از تلاش حداکثری و توانمندی سازندگان تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی است. از همین رو اولویت اصلی ما استفاده از صنعتگران داخلی بود و بر همین مبنا شرکت ایزویکو انتخاب شد. 
یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مطالب در این حوزه به‌روز شدن ناوگان‌ها برای بازدهی بهتراست. به‌واسطه‌ی تجربیات گذشته و تعمیر دکل سحر ۲، مذاکراتی با شرکت ایزویکو داشتیم که منجر به عقد قرارداد با این شرکت شد. سکوی سحر یک بعد از سال‌ها خدمت‌رسانی مداوم و بدون وقفه در میدان‌های نفتی و گازی از عملیات جدا و بعد از بازسازی و تعمیرات که حدود دو ماه در نظر گرفته‌شده است و دوباره به چرخه تولید بازگردانده می‌شود».
روزنامه صبح ساحل
   بازسازی و تعمیرات سکوی حفاری سحر ۱ در شرکت ایزوایکو آغاز شد
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها