وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور ثبت شد/ تب دانگ پشت مرزهای هرمزگان



معاون وزیر بهداشت با تایید ثبت وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور گفت که گزارشی از گزش پشه آئدس و بیماری تب دنگی در کشور نداشته‌ایم؛ این درحالی است که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شناسایی اولین بیمار مبتلا به تب دانگ توسط تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه خبر داده است. ابتلا به بیماری تب دانگ در استان همسایه، نگرانی‌ها نسبت به ابتلا به این بیماری در استان هرمزگان را نیز افزایش می‌دهد.

 

به گزارش صبح ساحل، حسین فرشیدی در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص بیماری تب دنگی و وضعیت انتشار آن در سطح کشور اظهار داشت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهر‌های مختلف کشور وجود داشته و اکنون نیز در ۶ استان کشور وجود آن ثابت شده، اما خوشبختانه آلودگی ناشی از این پشه در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است.

وی درباره علت انتشار این بیماری گفت: با بارندگی شدیدی که طی ایام اخیر در دبی اتفاق افتاد و ماندن آب، در سطح محلات این منطقه سبب انتشار پشه آئدس و بیماری تب دنگی در کشور امارات شد و به دنبال این موضوع تعداد زیادی از مسافران ایرانی که در دبی به سر می‌برند نیز به این بیماری دچار شدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: ما در این مدت تلاش کردیم که افراد مبتلا به این ویروس را شناسایی کنیم تا مانع ورود بیماری تب دنگی به کشور شویم و در حال حاضر نیز این رصد با دقت و جدیت ادامه دارد.

فرشیدی خاطرنشان کرد: برای ما بسیار مهم است که بتوانیم مردم را نسبت به این بیماری آگاه کنیم و از گزش این پشه خصوصا در شش استان آلوده و به ویژه استان‌های جنوبی پیشگیری کنیم، اما نکته خوشحال کننده این است که هنوز گزارشی از گزش پشه آئدس و بیماری تب دنگی در کشور نداشته ایم و امیدواریم در ادامه نیز موردی از این بیماری مشاهده نشود.

پشه آئدس، یکی از گونه‌های حشرات موجود در طبیعت است که می‌تواند بیماری‌هایی نظیر تب دنگ و زیکا را منتقل کند. ورود این پشه خطرناک بعد از گذشت ۳۰ سال از گسترش آن در جهان، در سال ۱۴۰۰ در هرمزگان گزارش شد که همه‌گیری و در حال گردش آن در شهرها و مناطق استان نگرانی و حساسیت مردم و مسوولان را درپی داشته و در صورت جدی نگرفتن می‌تواند خطرساز باشد.

 

علائم بیماری تب دنگ

 تب، سر درد شدید، درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات، درد پشت چشم و بی‌اشتهایی و استفراغ از نشانه‌های بیماری تب دنگ است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده است. استفراغ های مکرر، درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن (افت شدید فشارخون)، کاهش سریع پلاکت های خون و افزایش غلظت خون از علائم شدید تب دنگ است.

 

چگونه از خطرات پشه مرگبار آئدس در امان بمانیم؟

تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان های شیشه ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه ( هر دو روز یکبار)

تعبیه درب روی ظروف محتوی آب مانند تانکر و بشکه

جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر

جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق و لاستیک، از طریق پوشاندن یا جمع آوری آنها

وارونه کردن اجسام در معرض باران مانند ظروف و قایق های بلااستفاده

پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب

در زمان مسافرت به مناطق همه گیری بیماری از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی شود، استفاده شود.

استفاده از پشه بند در صورتی که در طی روز در فضای باز استراحت می کنید.

نصب توری روی درب و پنجره ها و اطمینان از سالم بودن آنها

در مناطق همه گیری بیماری از بازکردن پنجره های بدون توری اتاق هتل خودداری شود.

پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز مانند، قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب

 

روش انتقال تب دانگ چگونه است؟

در کشورهای دارای همه گیری تب دانگ، پشه های آلوده با نیش زدن انسان بیماری را به افراد منتقل می کنند. بیماری از انسان به انسان منتقل نمی شود. ویروس تب دانگ از انسان بیمار به پشه منتقل شده و سپس از پشه آلوده به افراد سالم منتقل می شود.

 

مراکز نمونه‌گیری تب دانگ در هرمزگان

در شهر بندرعباس ۲ مرکز جامع سلامت سیدجمال الدین اسدآبادی از ساعت هشت صبح تا ۱۴ ظهر و درمانگاه زیبا شهر نیز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر اقدام به نمونه‌گیری تب دانگ می‌کنند.

در بندرلنگه مراکز جامع خدمات سلامت شهید رجایی (ساعت هشت صبح تا ۱۴ عصر) و شهید قادری نژاد (ساعت ۱۶ تا ۱۹عصر) و در قشم نیز مراکز خدمات جامع سلامت شهید ذاکری (ساعت هشت صبح تا ۱۴ عصر) و درگهان (ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر) برای نمونه گیری دایر است.

همچنین مرکز خدمات جامع سلامت بوعی کیش، مرکز خدمات جامع سلامت بندرخمیر، مرکز جامع سلامت فاطمه الزهرا(س) سیریک و مرکز جامع خدمات سلامت رازی پارسیان در ۲ نوبت صبح و عصر از ساعت هشت تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۹ عصر کار نمونه گیری از بیماران مشکوک به تب دانگ را انجام می‌دهند.

 

مراکز نمونه‌گیری تب دانگ ناقل پشه آئدس در هرمزگان اعلام شد

منابع: تسنیم، ایرنا، سایت وزارت بهداشت

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها