پایان شیرین یک مطالبه مردمی؛ مخالفت رسمی محیط‌زیست کشور با اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن اصفهان در محدوده شهرستان سیریک

زور سیریک بر اصفهان چربید



محیط‌‌زیست کشور مخالفت خود را با احداث آب‌شیرین‌کن اصفهان در محدوده سه روستای شهرستان سیریک اعلام و بر ضرورت جابه‌جایی محل اجرای طرح تأکید کرد. اهالی روستاهای کناردان، بنداران و زیارت بزرگ طی ماه‌های گذشته چندین بار به ایجاد آب‌شیرین‌کن دو میلیون مترمکعبی اصفهان، در ساحل بکر روستاهایشان اعتراض کردند؛ علی‌رغم عدم همکاری مؤثر مسئولان هرمزگان، با پیگیری‌های مردمی از تهران، بالاخره این کنش نتیجه داد و محیط‌زیست کشور مخالفت خود را اظهار کرد. در نامه مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست کشور ذکرشده است «با عنایت به مخالفت اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اجرای طرح به دلیل مغایرت مکانی با ضوابط استقرار و نیز وصول شکوائیه تعدادی از شوراهای اسلامی روستاها...مراتب ضرورت مکان‌یابی جدید برای احداث آب‌شیرین‌کن به مجری طرح طی نامه‌ای منعکس گردید». مسئولان استان هرمزگان یک‌بار با عدم همکاری و سکوت در مقابل مطالبه مردم، آن‌ها را ناامید کردند. امید است اکنون تعلل نکرده و نسبت به جابه‌جایی پروژه مذکور اقدامات لازم را انجام دهند.

   

 مأیوس از مسئولان استانی

عضو شورای اسلامی روستای کناردان روند پیگیری این مطالبه مردمی را تشریح کرد و گفت: «ایجاد آب‌شیرین‌کن دو میلیون مترمکعبی اصفهان در محدوده اراضی روستاهای ما، در ابعاد مختلف زندگی اهالی را تحت تأثیر قرار می‌داد. مردم به‌صورت خودجوش چندین ماه به این موضوع اعتراض کردند؛ با تمام مسئولان استانی مذاکره و مکاتبه کردیم اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت. پس‌ازاینکه از مسئولان هرمزگان ناامید شدیم نمایندگانی از جانب مردم انتخاب شدند تا موضوع را از تهران پیگیری کنند».
«محمد قیصری» افزود: «محیط‌زیست کشور، شیلات ایران، اداره کل محیط‌زیست هرمزگان، اداره کل شیلات هرمزگان، کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان، مخالفت صریح خود را با دلایل علمی و کارشناسی در خصوص استقرار آب‌شیرین‌کن طرح انتقال آب به صنایع اصفهان از ساحل بنداران اعلام کردند». وی گفت: «در مکاتبات محیط‌زیست کشور بر جابجایی پروژه مذکور به مکانی مناسب‌تر با عمق بالاتر تأکید شده است».
عضو شورای اسلامی روستای کناردان بابیان اینکه امیدواریم با توجه به مخالفت‌های کشوری، اکنون مسئولان استان همکاری کنند، اضافه کرد: «از مجمع نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی به‌ویژه نماینده محترم حوزه شرق و استاندار انتظار داریم نسبت به جابجایی پروژه همکاری و مساعدت نمایند». قیصری در پایان گفت:  «شیخ ابراهیم اسماعیلی، اسماعیل نمردی، حسن میرزایی، عبدالله درستکار و داد محمد زارعی که پنج عضو همراه بودند برای پیگیری مطالبه مردم کمال تشکر رادارم».
  

 ممنوعیت انجام هرگونه عملیات اجرایی

«سعید کریمی»، مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست کشور در یک نامه رسمی اعلام کرده است که: «در خصوص طرح آب‌شیرین‌کن سیریک (طرح تأمین آب صنایع استان اصفهان از دریای عمان) به استحضار می‌رساند که گزارش مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی طرح موصوف، واصل و موردبررسی و اعلام نظر قرارگرفته است و ضمن اعلام کاستی‌های گزارش به مجری طرح، لزوم ممانعت از انجام هرگونه عملیات اجرایی (اعم از تجهیز کارگاه و...) قبل از اخذ مجوز طی نامه‌ای تأکید گردید.
با عنایت به مخالفت اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اجرای طرح به دلیل مغایرت مکانی با ضوابط استقرار و نیز وصول شکوائیه تعدادی از شوراهای اسلامی روستاهای پیرامون محل احداث آب‌شیرین‌کن به دلیل مزاحمت محل عملیات اجرایی طرح برای ساحل تفرجی و تفریحی روستای زیارت بزرگ و بنداران و زیارت کوچک اهمیت بخش عمده‌ای از نوار ساحلی مذکور برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی و آشیانه و مکان تخم‌گذاری پرندگان دریایی و همچنین مجاورت محل آب‌شیرین‌کن با باغات و نخیلات گسترده مردم، نهایتاً درخواست جابه‌جایی محل اجرای طرح از طرح شورای اسلامی روستا، مراتب ضرورت مکان‌یابی جدید برای احداث آب‌شیرین‌کن به مجری طرح طی نامه‌ای منعکس گردید.
ضمناً یادآور می‌شود که گزینه مکانی معرفی‌شده قبلی خارج از پهنه‌ی مناسب و منتخب برای استقرار تأسیسات نمک‌زدایی تعیین‌شده بود و در استعلام به‌عمل‌آمده، موافقت معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها اخذ می‌گردد. علی‌رغم انعکاس موضوع به مجری طرح نامه‌ی فوق اشاره تاکنون هیچ اقدامی به عمل نیامده و درنهایت گزارش اصلاحی جدیدی جهت بررسی مجدد واصل نشده است».
  

ضربه نهایی شیلات هرمزگان

همچنین معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران در نامه‌ای خطاب به مدیرکل شیلات هرمزگان خواستار بررسی فنی مطالعات ارزیابی ریسک شرکت مذکور در خصوص اثرات تأسیس آب‌شیرین‌کن و پساب حاصله بر طرح‌های آبزی‌پروری و اعلام نظر نهایی شد.
البته پیش‌ازاین «مسعود بارانی» مدیرکل شیلات هرمزگان طی مکاتبه‌ای رسمی با استانداری هرمزگان تبعات اجرای این پروژه ازجمله افزایش شوری، گرم‌تر شدن آب دریا، افزایش فلزات سنگین، افزایش آلاینده‌های شیمیایی و نهایتاً افت صید آبزیان و بروز بیماری و مرگ‌ومیر در آبزیان، مرگ‌ومیر لاروها و آسیب جدی به اکوسیستم دریایی و مراکز تکثیر و پرورش میگو را متذکر شده بود.
نامه محیط زیست
نامه محیط زیست
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها