چالش ایمنی مراکز درمانی کشور؛

شعله‌های پنهان در بیمارستان‌ها



اواخر ماه گذشته خبر تلخ آتش‌سوزی بیمارستان قائم شهرستان رشت درصدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار گرفت که ۹ بیمار  جان خود را از دست دادند و ۱۳۳ بیمار از این حادثه جان سالم به دربردند. علت این حریق نیز مانند اکثر بیمارستان‌ها، نواقصی بود  که باید در بررسی‌های سالانه و پیگیری‌های لازم برطرف می‌شد. سریال آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها به علت ایمنی حداقلی تراژدی تلخی را رقم می‌زند که اغلب درپی بی‌توجهی به اخطارهای ایمنی سازمان آتش نشانی اتفاق می‌افتد. 
اخطارهایی که خلاءهای قانونی، محدودیت آتش‌نشانی در برخورد با تخلفات و البته سوءاستفاده برخی ازمدیران و مالکان از این خلاءهای قانونی سبب بی‌توجهی به آن شده است. به گفته «محمدامین لیاقت» رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌بندرعباس، عوامل متعددی ازجمله زیرساخت‌های قدیمی، به‌کارگیری مواد قابل اشتعال در بنای ساختمان، مقررات ایمنی ‌ناکافی و خطای انسانی، در آتش‌سوزی ‌بیمارستان‌ها نقش دارند؛ علاوه بر این‌ آتش‌سوزی در یک بیمارستان می‌تواند از منابع مختلف مانند تجهیزات گرمایشی، انباشت مواد شیمیایی قابل اشتعال و سیم‌کشی معیوب الکتریکی رخ دهد.
 
ایمنی در برابر حریق در بیمارستان‌ها از مباحث مهم و اساسی تلقی می‌شود. بیمارستان‌ها و مراكـز پزشـكی-درمـانی ازجمله مکان‌هایی هستند كه هرساله تعداد زیـادی از حـوادث حریق را بـه خـود اختصـاص می‌دهد. از آنجا كـه ‌ساكنین بیمارسـتان عمومـاً بیماران هسـتند و این افراد توانایی نجات خـود را ندارند،‌ آتش‌سوزی در بیمارسـتان بیشتر از هر مكـان عمـومی دیگـری می‌تواند باعـث خسـارات جــانی شــود.
   

تعدادی ازبیمارستان‌های بندرعباس فاقد زیرساخت لازم ایمنی هستند

ایمنـی بیمارستان‌ها در برابر آتش‌سوزی یكی از فاكتورهای مهم به شمار می‌آید. از آنجا که زمان طلایی جهت اطفاء حریق ۳ الی ۵ دقیقه است وجود تجهیزات اعلامی و اطفایی شامل کپسول‌های آتش‌نشانی، سیستم اطفا حریق دستی و خودکار ضروری است و علاوه بر وجود تجهیزات، حضور افراد آموزش‌دیده که بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند الزامی است.این موارد بیشتر در بیمارستان‌های قدیمی با سال ساخت بالا دیده می‌شود که  تأسیسات برق‌رسانی فرسوده‌ای دارند و می‌تواند عامل شروع حریق در مجتمع‌های درمانی باشد.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در این مورد گفت: از آنجائی که برخی از بیمارستان‌های شهر بندرعباس قدیمی هستند؛ زیرساخت لازم جهت تأمین ایمنی را ندارند لذا احتمال ایجاد حریق‌و آتش‌سوزی در آن ساختمان‌ها بیشتر ‌است. در چنین ساختمان‌هایی اقدامات ‌پیشگیرانه ‌بیشتری می‌بایست انجام شود. لیاقت ادامه داد:  همچنین سرویس‌های دائمی و تست‌های دوره‌ای تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی می‌تواند کمک شایانی به آماده به‌کار بودن این سیستم‌ها در زمان بروز حادثه و بحران کند. 
به گفته این مقام مسئول، وجود راه‌های متعدد در‌بیمارستان‌ها یکی از راهکارهای مهم و کاربردی در زمان حادثه است که کمک شایانی به تخلیه بیماران از ساختمان و نجات آن‌ها خواهد کرد. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: تخلیه ساختمان در زمان آتش‌سوزی با توجه به اینکه برخی از بیماران تحت شرایط خاصی نگهداری ‌می‌شوند یا بستری و تحت درمان هستند، باشرایط عادی یکی نیست و حتماً می‌بایست توسط‌پرستاران و با کمک دستگاه‌های مربوط از بیمارستان خارج و با آمبولانس‌های مجهز به سایر بیمارستان‌ها منتقل شوند.  لیاقت تعبیه مسیر متعدد‌ برای خروج اضطراری (راه فرار) در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را ‌از ‌مهم‌ترین موارد ایمنی ذکر کرد و اظهار داشت: در صورت نیاز، تخلیه بیماران از اهمیت‌بالایی برخوردار بوده و ‌در کنترل حریق و آتش‌سوزی تأثیرگذاراست،بنابراین از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درخواست‌ تجهیز ساختمان با سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی‌ می‌شود.
  

جلوگیری از حوادث جبران‌ناپذیر

بنابر گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، بیمارستان‌های جدیدالاحداث شهر بندرعباس  به علت پیش‌بینی‌های لازم دارای ایمنی مناسب هستند و بیمارستان‌های قدیمی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم و عدم پیش‌بینی تجهیزات آتش‌نشانی در زمان ساخت دارای ایمنی مناسب نیستند و می‌بایست هرچه سریع‌تر نسبت به تجهیز بیمارستان قبل از هرگونه حادثه‌ای اقدام شود. در حال حاضر بیمارستان‌های شهر بندرعباس در حال رفع نقص موارد غیر ایمن و بالا بردن ضریب ایمنی در بیمارستان‌ها است. لیاقت تأکید کرد که بیمارستان‌ها همه‌ساله تاییدیه‌های ایمنی را دریافت و به‌روزرسانی ‌کنند چراکه بی‌توجهی به این مورد مهم آن‌هم در بندرعباس با توجه به قدمت بیمارستان‌ها، می‌تواند حوادث قابل جبران‌ناپذیر و دردناکی به بار آورد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها