جنون صهیون در کمین جنوب لبنان


نویسنده: محمدرضا منافی

نزدیک به 9 ماه از شروع جنگ و حملات گسترده و شبانه‌روزی رژیم صهیونیستی به غزه و رفح و کشتار بی‌سابقه کودکان و زنان و مردان بی‌دفاع فلسطینی می‌گذرد و اگرچه اسرائیل تاکنون نزدیک به 38 هزار نفر از فلسطینیان را به شهادت رسانده اما فرسایشی شدن این جنگ و ادامه مقاومت گروهای فلسطینی در برابر ارتش اسرائیل، تشدید خشم و جنون رژیم صهیونیستی و نیز افزایش موج نارضایتی‌ها و تظاهرات در داخل این رژیم به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به دنبال داشته است.
   
  
به گزارش صبح ساحل، رژیم اسرائیل که به نظر می‌رسد این بار از سوی حامیان آمریکایی و غربی‌اش ماموریت آلوده کردن مناطق وسیع‌تری از خاورمیانه به آتش جنگ را دارد، گویا در اقدامی جنون آمیز دیگر قصد دارد دامنه جنگ را به مناطقی از لبنان نیز گسترش دهد؛ اقدامی که تحلیل گران منطقه ای و بین المللی نسبت عواقب هولناک آن برای منطقه و جهان، هشدار داده و زنگ خطرها را به صدا درآورده‌اند.
شبکه خبری سی ان ان هم در یکی از گزارش‌های اخیر خود از احتمال آغاز حمله اسرائیل به لبنان در اوایل تابستان خبر داده است. این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ایالات متحده گفت که واشنگتن به هیئت ارشد اسرائیلی که این هفته وارد واشنگتن شد، اطمینان داده است در صورتی که اسرائیل در مرزهای شمالی خود درگیر جنگی گسترده با حزب‌الله لبنان شود، دولت بایدن برای حمایت از متحد خود در منطقه آمادگی کامل دارد.
اگرچه موضوع جنگ میان رژیم صهیونیستی و گروه قدرتمند مقاومت حزب الله لبنان موضوع تازه‌ای نیست و به ویژه از زمان انجام عملیات "طوفان الاقصی" در روز هفتم اکتبر 2023 (15 مهر 1402) این جنگ بصورت فرسایشی در جریان بوده و حزب الله لبنان در کنار  سایر بخش‌های محور مقاومت، در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها، ضرباتی را بر رژیم اسرائیل وارد کرده است اما در صورتی که زمزمه های حمله مستقیم و گسترده اسرائیلی‌ها به مناطقی از لبنان به تحقق بپیوندد، باید منتظر واکنش سخت و متفاوت حزب الله لبنان و گروه‌ها مقاومت حامی آن در عراق و یمن و فلسطین و برخی دیگر نقاط خاورمیانه بود؛ واکنشی که در آن چهره‌ای تازه از قدرت حزب الله و مقاومت با استفاده از نسل جدیدی از باران موشک‌های نقطه زن و بالستیک و نسل جدید پهپادهای تهاجمی رو خواهد شد؛ واکنشی به مراتب گسترده‌تر و سخت‌تر از آنچه که گوشه‌ای از آن در فروردین ماه امسال با عنوان عملیات "وعده صادق" خواب را از چشمان صهیونیست‌ها و حامیانشان ربود و به عنوان نخستین حمله موشکی گسترده علیه اسرائیل در تاریخ ثبت شد.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی اخیر خود در هشدارهای صریح خود به اسرائیل، حتی به نام قبرس هم اشاره و برای اولین بار این کشور را هم تهدید به حمله مستقیم کرد و علت این تهدید، اطلاعات دقیقی است که رصدگران مقاومت به دست آورده‌اند و حاکی از برگزاری رزمایشی در آوریل گذشته در مناطق کوهستانی قبرس است که اوضاع جغرافیایی شبیه جنوب لبنان دارد و نیز به دست آوردن اطلاعاتی که حاکی از توافق محرمانه با قبرس برای گشودن فرودگاه‌هایش به روی جنگنده‌های اسرائیلی و نیز هواپیماهای مسافربری در صورتی است که فرودگاههای رژیم اسرائیل در نتیجه حملات موشکی حزب الله نابود شود.
این تهدید حکایت از آن است که در صورتی که اسرائیلی‌ها دچار خطای محاسباتی شوند و دست به حمله به لبنان بزنند، دامنه این جنگ حتی تا قبرس هم کشیده خواهد شد و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای فراوان و هولناکی  به دنبال خواهد داشت.
"عبدالباری  عطوان" تحلیلگر صاحب نام جهان عرب در بخشی از تحلیل اخیر خود در پایگاه خبری رای الیوم درباره احتمال حمله اسرائیل به جنوب با اشاره به اینکه جنگ علیه غزه برای رژیم صهیونیستی در مقایسه با جنگ لبنان به مثابه تفریحی خواهد بود، به ویژه که دبیرکل حزب الله از به کارگیری بی‌حد و حصر از توان نظامی سخن گفت، نوشته است: موضع مقاومت در جنوب لبنان قوی ترین از هر زمانی از حیث روحی و تسلیحاتی است و سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله تاریخی و نمایانگر این واقعیت است. رفتن دست خالی «عاموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به لبنان از بیروت گواه این مدعاست که شاهد موضع منسجم لبنانی ها در برابر دیکته های آمریکا هستیم.
این تحلیلگر در ادامه با اشاره به تهدید «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب الله، نوشت: ما از این تهدیدات زیاد شنیده‌ایم اگر گالانت توان اجرایی کردن این تهدیدات را دارد، پس بفرماید انجام دهد یا سکوت کند. اطمینان داریم که تل آویو قبل از اینکه اولین موشک به ضاحیه بیروت شلیک شود، از روی نقشه محو می‌شود.
همچنین، مقاومت اسلامی لبنان به تازگی در کلیپی هشدار آمیز، تصاویری از اهداف حساس، راهبردی و نظامی رژیم صهیونیستی را منتشر کرد. مقاومت اسلامی لبنان در پاسخ به تهدیدهای رژیم اشغالگر با انتشار کلیپی، بخشی از سخنان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را منتشر کرد که گفته است: اگر جنگی بر ما تحمیل شود، دشمن پشیمان خواهد شد. 
در این کلیپ تصاویر هوایی با مختصات اماکن و مناطقی به نمایش گذاشته شده و حزب الله به صورت تلویحی اشاره کرده است که در صورت بروز درگیری گسترده، تمامی این مناطق در تیررس قرار دارند و حمله به این اهداف رژیم اسرائیل را به عصر حجر باز می‌گرداند.
از جمله اهدافی که تصاویر هوایی آن در این کلیپ نشان داده شده، پالایشگاه نفت حیفا، فرودگاه بن گورین، بندر اشدود، بندر حیفا، پایگاه نظامی ماهواره‌ای در منطقه یهودا و پایگاه نظامی در النقب و الجلیل است.
علاوه بر این، گروه‌های مقاومت اسلامی عراق آمادگی خود را برای جنگیدن در کنار حزب الله لبنان در صورت حمله تجاوزگرانه گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به این کشور اعلام کردند. کتائب سید الشهدا و جنبش النُجَباء عراق اعلام کردند که در صورت موافقت حزب الله لبنان، آمادگی دارند برای با مقابله هرگونه تجاوز صهیونیست ها به لبنان در کنار حزب الله بجنگند.
همزمان با زمزمه‌های اخیر احتمال حمله نظامی گسترده اسرائیل به جنوب لبنان، خبرها حاکی از اعزام شدن ناو هواپیمابر «روزولت» آمریکا به منطقه خاورمیانه است. 
این اقدام آمریکا با واکنش جنبش انصارالله یمن مواجه شده است. «محمد علی الحوثی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به تحرکات جدید آمریکا مبنی بر اعزام ناو هواپیمابر روزولت به خاورمیانه واکنش نشان داد و آن را تهدید به حمله کرد.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در شرایط زمزمه های حمله به لبنان را سر داده است که اوضاع سیاسی داخلی این رژیم حاکی افزایش و تشدید فضای مخالفت های داخلی با سیاست های بنیامین نتانیاهو است؛ مخالفت با سیاست های جنگ افروزانه او که باعث تشدید فضای رعب و وحشت در داخل سرزمینهای اشغالی، حملات پی در پی به نقاط مختلف آن و به اسارت گرفته شدن تعدادی از سربازان ارتش این رژیم شده از سوی گروه های مقاومت شده است.
در تازه‌ترین اقدام، تظاهرات کنندگان خشمگین اسرائیلی مقابل دفتر لیکود در تل آویو آتش به پا کرده و خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو و مبادله فوری اسرا با مقاومت در غزه شدند.  در چنین شرایطی، هرگونه اقدام جنون آمیز اسرائیل برای حمله به جنوب لبنان، فاز جدیدی از ناآرامی ها و بی ثباتی ها را در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت که بدون تردید دامنه آن از یک جغرافیای محدود فراتر خواهد رفت و فرصتی دیگر برای حامیان منطقه ای گروه های مقاومت ایجاد خواهد کرد تا با ویرانگرترین سلاح ها و موشک ها، ضربه ای دیگر و این بار به مراتب کاری تر از "وعده صادق" بر صهیونیست ها وارد کنند. وارد شدن اسرائیل به جنگ در چند جبهه، عملا باعث افزایش  ضریب آسیب پذیری آن خواهد شد.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها