مجری طرح خودکفایی گندم:

خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتُن رسید



مجری طرح خودکفایی گندم گفت: براساس آمار از ابتدای فصل برداشت تا صبح امروز ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزارتُن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شده است.

به گزارش صبح ساحل، «سهراب سهرابی»، مجری طرح خودکفایی گندم گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا ۱۷ شهریورماه، ۱۱میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است که  این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۲۱ میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم ادامه داد: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان با یک میلیون و ۱۶۶ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس با ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه با ۸۲۵ هزار تن، همدان با ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی با ۶۶۶ هزار تن، آذربایجان شرقی با ۵۸۷ هزار تن، لرستان با ۵۳۴ هزار تن و خراسان رضوی با ۵۲۲ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

عملیات برداشت گندم در اقلیم سرد ادامه دارد

به گفته وی، عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.

سهرابی افزود: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی کنونی، تمام نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی با تاکید بر مصرف کود‌های فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبل‌دار، تنوع‌بخشی ارقام از طریق فعالیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات دیم و شرکت‌های خصوصی تولید بذر و همچنین مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق مدیریت سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان‌ها را از مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی کنونی برشمرد.

سهرابی توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری سازندگان دستگاه‌های خطی‌کار و سایر ادوات دنباله‌بند و تلاش روسای ادارات فناوری‌های مکانیزه استان‌ها، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و آموزش کشاورزان را از دیگر عوامل افزایش تولید این محصول عنوان کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها ظرف چهار سال اخیر گفت: از سطح ۵.۲ میلیون هکتاری این طرح در سال زراعی کنونی، ۳.۵۵۰ میلیون هکتار آن به کشت گندم اختصاص دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: در حوزه گندم بیش از یک هزار مزرعه Pvs، pnt، pdt و ۲۰۰ مزرعه اصلی و پنج هزار مزرعه تابعی پتانسیل خلاء عملکرد با همکاری دفتر گندم و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها