معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد:

ممنوعیت فروش دارو گیاهی وشیمیایی ودست ساز توسط عطاریها



صبح ساحل-حوادث-اعظم رام، مصرف ناآگاهانه مواد نارکوتیک، داروهای روانگردان،انواع قرص ها و داروهای دست ساز ومکملها،تهدیدی جدی  است . 
این مطلب را دکتر قاسمی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در جلسه مشترک مبارزه با فروش دارو ومواد «نارکوتیک» در عطاریها ذکر کرد و خواستاربرخورد با عطاری های متخلف شد. گزارشات زیادی  از عطاری‌ها داریم، حکایت از این دارد که اقدام به فروش مواد و گیاهان دارویی غیرمجاز «مواد نارکوتیک» می‌کنند. خیلی از ماها به عادت و یا به اعتماد به عطاری ها ، اکثر داروهای های گیاهی و همچنین گیاهان دارویی  را از عطاری تهیه می کنیم بدون اینکه آگاهی از آن مواد داشته باشیم. 
در گذشته اکثر عطارها به نسبت دانشی در این خصوص داشتند و آگاهانه مواد گیاهی را به خریدار می دادند، ناگفته نماند در آن دوران اکثر مواد دارویی به آویشن، بانونه ، گل گاو زبان ، بهار نارنج و... بسنده بود که با مخلوطش معجونی معجزه آسا فراهم می شد  اما امروزه در عطاری ها بیشتر ماده مخدر(Narcotic) به چشم می خورد .(Narcotic) نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی، شیمیایی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیادآور طبقه‌بندی شده و معمولاً خرید و فروش آن‌ها ممنوع است.
در علم پزشکی ماده نارکوتیک (Narcotic Drugs) یک عامل شیمیایی روان گردان است که مصرف آن موجب سرخوشی، کرختی، اغما و بیهوشی می شود و خاصیت خواب آوری و ضد درد و...دارد. همچنین هرنوع ماده اعتیادآور تعریف شده در کنوانسیون بین المللی کنترل مواد مخدر 1961 ، مواد نارکوتیک نامیده می شود.مواد نارکوتیک که غالبا از تریاک و مشتقات آن منشا می گیرد و به دو گروه طبیعی و صناعی تقسیم بندی می شود:موادی با منشاء گیاهی همچون تریاک و مشتقات تریاک مثل مرفین ، کودئین و هروئین (نیمه صناعی) و مواد مصنوعی چون متادون ، پتیدین ( pethidine ) و کراک هروئین.
 ضرورت ساماندهی صنف عطاریها
مدتی قبل در هرمزگان جلسه ای مشترک در خصوص مبارزه با فروش دارو ومواد نارکوتیک در عطاریها ومکمل ها ومواد نیروزای غیر مجاز در سطح عرضه در معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ارگانهای ذیربط که متشکل از معاون دادستان استان،مسئول تعزیرات حکومتی،رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت ومعدن،کارشناس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از استانداری،معاونت بهداشتی، معاون اداره کل ورزشی،شورای هماهنگی معاونت درمان،ومعاون سازمان جهاد کشاورزی بود،تشکیل شد. دکتر قاسمی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ضرورت ساماندهی صنف عطاریها وتوزیع غیر قانونی مکملها در سطح عرضه با تکیه بر خطراتی که امروزه سلامت آحاد مردم جامعه ،علی الخصوص نسل جوان ونیروی انسانی  را تهدید می کند گفت: مصرف ناآگاهانه مواد نارکوتیک،داروهای روانگردان، انواع قرص ها وداروهای دست ساز ومکملها را تهدیدی جدی دانست.وی با توجه به عرضه غیر قانونی  این گونه مواد و داروها خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی و تدوین شیوه نامه ودستورالعمل علمی واختصاصی با هماهنگی سازمانهای بالا دستی وهمکاری اتاق اصناف شد.
تبلیغات اغفال کننده رسانه های غیر مجاز
دکتر قاسمی با اشاره  به عوارض مصرف اینگونه داروها بر لزوم نظارت بر فروش انواع دارهای  گیاهی وچه شیمیایی در داروخانه ها تاکید کرد.
معاون غذا و دارو  دانشگاه هرمزگان عنوان کرد:امروزه شاهد تبلیغات اغفال کننده رسانه های غیر مجازهستیم که این امر آسیب های غیر قابل جبرانی در مصرف داروهای چاقی،لاغری ویا مکمل های بدن سازی وسایر اقلام غیر مجاز را دارا می باشد. وی اظهار داشت: ما این آمادگی را داریم تااز طریق رسانه های تاثیر گذار اطلاع رسانی های مفیدی را به افکار عمومی وشهروندان استان هرمزگان داشته باشیم.
تا مردم بااین پدیده شوم مصرف کالاهای غیر مجاز که سلامت جامعه را تهدید می کنند ،آشنا شوند.
وی خاطر نشان کرد:این معاونت نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی عطاریها از طریق مکاتبه با اتاق اصناف،تفهیم قوانین ومقررات از طریق کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا به عطاریها وباشگاههای بدنسازی،تنظیم برنامه بازرسی وتعیین اعضاء تیم بازرسی به همراه ارگانها وسازمانهای ذیربط،اطلاع رسانی وآموزش به عطاریها در خصوص ممنوع بودن فروش دارو اعم ازگیاهی وشیمیایی ودست ساز توسط عطاریها ،لزوم بررسی وانعکاس موضوع جهت طرح در کمیسیون قاچاق کالا وکمیسیون مبارزه با مواد مخدر استان ودرنهایت مشخص نمدن نوع فرآیند برخورد تاکید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها